۰
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۷

روحانی: ناچاریم تصمیم‌های حادی بگیریم

رئیس‌جمهور گفت: در سال ۹۸، بیست میلیارد یورو کالا صادر شده است، اما ارز آن هنوز به کشور بازنگشته است.
رئیس‌جمهور گفت: در سال ۹۸، بیست میلیارد یورو کالا صادر شده است، اما ارز آن هنوز به کشور بازنگشته است.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های صنعتی و معدنی با اشاره به دلایل افزایش قیمت ارز، اظهار کرد: در اسفند، فروردین و اردیبهشت همه مرزهای ما با همسایگان بسته و صادرات ما دچار مشکل شد، اما مرزها به تدریج بازگشایی شدند با این حال در صارات وقفه ایجاد شد که امروز آثار آن را می‌ بینیم.
وی با بیان اینکه ما صادرکنندگان را سربازان و سرداران خط مقدم مبارزه با تروریسم اقتصادی آمریکا می دانیم، افزود: برخی صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات را سر وقت بازگرداندند که از آنها تشکر می کنم. آنها میلیون‌ها دلار وارد کشور کردند اما متاسفانه صادرکنندگانی هستند که ارز را سر موقع بازنگرداندند. طبق اعلام بانک مرکزی، بیست میلیارد یورو در اواخر سال ۹۸ کالا صادر شده، اما ارز آن بازنگشته است و ما ناچاریم تصمیم‌های حادی بگیریم. ما هیچ وقت دلمان نمی خواسته است که برخورد قضایی با صادرکنندگان شود.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امسال می‌توانیم ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم که اگر ارز آن سر موقع وارد کشور شود، همه نیازهای وارداتی خود را حل می کنیم. اگر همه به وظایف خود عمل کنیم، قیمت ارز متعادل شده و کالاهای اساسی سر موقع وارد کشو می شود؛ البته الان هم کالاهای اساسی را خریده‌ایم و این کالاها در حال ورود به کشور است و مشکلی نداریم.
وی تاکید کرد: با وجود برخی فضاسازی‌ها در فضای مجازی، به مردم عرض می کنم که با وحدت، اتحاد، کوشش و همفکری و فعالیت در زمینه تولید می توانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم.
روحانی با بیان اینکه ۱۳ هفته مداوم است که طرح‌های صنعتی را افتتاح می کنیم، تصریح کرد: به طور متوسط تولید سنگ آهن، کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد در هفت سال گذشته ۲ برابر قبل از سال ۹۲ شده است، یعنی حرکت ۷ سال معادل تاریخ فعالیت صنعتی و معدنی کشور بوده است. در ریسندگی هم تولید کشور در هفت سال گذشته دو برابر شده است.
وی با اشاره به برخی سنگ‌اندازی‌ها و تحریف واقعیات در فضای مجازی گفت: این افراد مشاهده کنند که ۵۸۸۰ میلیارد تومان طرح و پروژه در یک روز افتتاح می شود. در سه ماه اخیر تولید پتروشیمی ۷ درصد، خودروی سواری ۵. ۸ درصد، وانت ۲۳ درصد، لاستیک خودرو ۳۱ درصد، شمش آلومینیوم ۳۲ درصد، سیمان ۵/ ۱۰ درصد و فولاد خام  ۵/۵ درصد افزایش داشته است.
روحانی ادامه داد: تلاش ما این است که آزادراه اصفهان شیراز تا پایان این دولت افتتاح شود زیرا کوتاه شدن و امن شدن این مسیر برای ما مهم است. در استان سیستان و بلوچستان نیز شاهد تحولات بسیار خوبی هستیم. این استان اکنون دارای گاز و راه آهن است. ما تلاش می کنیم که راه آهن چابهار به زاهدان را متصل کنیم. همچنین آبادانی سواحل مکران برای ما اهمیت دارد.
رئیس جمهور بیان کرد: در زمان اولین سفر خود به استان سیستان و بلوچستان رهبری به من فرمودند که بافت بلوچ فعال شود. رهبری به این مناطق آشنایی داشته و آنها را دیده بودند و مایل بودند که بافت بلوچ فعال شود. این آرزو و دستور ایشان امروز اجرایی شد و بخش بافندگی آن ها تکمیل می شود. برای ما مهم است که این استان به قطب پارچه تبدیل شود. از معادن استان نیز باید استفاده شود. سرمایه گذاری در زمینه بنادر، راه آهن، کشاورزی، صنعت و معدن سیستان و بلوچستان در حال انجام است.
وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داده است که تا پایان سال شاهد افتتاح 200 طرح بزرگ صنعتی و معندی به ارزش 170 هزار میلیارد تومان باشیم، گفت: مردم با وجود سختی های امسال، شاهد تحولات مهم و بزرگی در کشور خواهند بود.
روحانی همچنین با بیان اینکه باید تولید افزایش یافته تا اشتغال بیشتر شده و قیمت اجناس متعادل شود، اظهار کرد: وقتی عرضه زیاد شد، قیمت‌ها هم متعادل می شود البته ما به فکر حل سایر مسائلی که موجب افزایش قیمت می شود هم هستیم. باید در کنار افزایش تولید، صادرات خود را نیز افزایش دهیم. فشار دشمن هم برای این است که ما در زمینه ارزی دچار مشکل شویم اما فعال شدن همه ما در بخش تولید و صادرات می‌تواند توطئه دشمن را خنثی کند.
 رئیس جمهور در پایان گفت: دولت برای برداشتن موانع تولید در حال تلاش است. توسعه دولت الکترونیک برای جهش تولید و مقابله با کرونا لازم است و باید دولت الکترونیک را با سرعت به پیش ببریم. بسیاری از امور در زمینه تولید و خدمات با دولت الکترونیک تسهیل می شود.
کد مطلب: 132521
برچسب ها: حسن روحانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *