۰
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۲۲

علت کمبود انسولین قلمی در کشور

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت علت کمبود انسولین قلمی در داروخانه های منتخب را توضیح داد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت علت کمبود انسولین قلمی در داروخانه های منتخب را توضیح داد.
دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چرایی کمبود انسولین قلمی حتی در داروخانه‌ها و وضعیت تامین آن، گفت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل هوایی به دلیل بروز کرونا در دنیا ایجاد شده و همزمان هم به دلیل مشکلاتی که به علت تحریم‌ها در حوزه تبادلات بانکی و واردات ایجاد شده بود و در عین حال به دلیل مشکلاتی که ممکن است بعضا به صورت مقطعی  در تامین ارز بروز کند، ممکن است ورود و عرضه برخی اقلام از جمله برخی از انواع انسولین‌های قلمی مطابق برنامه زمانی تعیین شده، پیش نرود.
وی با بیان اینکه این اتفاق یکی دو بار طی چند ماه اخیر برای برخی از انواع انسولین‌های قلمی رخ داده است، افزود: البته در این زمینه انواعی از انسولین قلمی که دچار کمبود در بازار است، تامین شده و به زودی وارد شده و سپس برچسب‌گذاری شده و در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود.
جهانپور ادامه داد: در عین حال خوشبختانه اولین خط تولید برخی از انواع انسولین‌های قلمی در کشور آغاز به کار کرده است و به زودی شاهد راه‌اندازی دومین خط تولید در شرکت دیگری خواهیم بود که موجب افزایش تولید داخل شده و ضریب اطمینان بیشتری را برای تامین منظم انسولین‌های قلمی مورد نیاز بیماران دیابتی در سراسر کشور فراهم می‌کند.
مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه این دو شرکت ظرفیت تولید خوبی دارند، گفت: اولین خط تولیدی که در این حوزه راه اندازی شده، می‌تواند حدود ۲۰ میلیون دلار برایمان صرفه جویی ارزی داشته باشد و حدود ۱۰ درصد انسولین قلمی مورد نیاز را تامین می‌کند و بخشی از نیاز داخلی را با ضریب اطمینان بیشتری فراهم می‌کند. در صورت راه‌اندازی خط تولیدهای بعدی این روند افزایش یافته و ممکن است به زودی و طی ماه‌های آتی تا مرز خودکفایی انسولین قلمی در کشور برسیم.
جهانپور تاکید کرد: بنابراین کمبود این نوع انسولین اخیرا به دلیل تحریم و وجود مشکلات در تبادلات بانکی، تامین به موقع ارز و مشکلات در حمل و نقل هوایی رخ داده بود که به زودی رفع می‌شود.
کد مطلب: 132553
برچسب ها: انسولین قلمی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *