۰
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۰

چرا گوشت گران شد؟

مدیرعامل اتحادیه دامداران ضمن اشاره به اینکه دلالان بازار نهاده های دامی، دام و گوشت را در دست دارند و قیمت را آنها تعیین می کنند، اعلام کرد که اگر دولت اختلاف ارز آزاد و دولتی را به ما بدهد، کره مجانی تحویل آنها خواهیم داد. 
مدیرعامل اتحادیه دامداران ضمن اشاره به اینکه دلالان بازار نهاده های دامی، دام و گوشت را در دست دارند و قیمت را آنها تعیین می کنند، اعلام کرد که اگر دولت اختلاف ارز آزاد و دولتی را به ما بدهد، کره مجانی تحویل آنها خواهیم داد. 
به گزارش ایسنا، گوشت قرمز حدود دو هفته است که با افزایش ۱۰ هزار تومانی مواجه شده است. افزایش قیمتی که رییس اتحادیه گوشت گوسفندی علت آن را دپوی دام توسط دامداران به دلیل نزدیک شدن به عید قربان، خروج غیرمجاز دام از مرزهای غربی و کاهش قیمت آلایش گوسفندی اعلام کرد. از سوی مقابل اما مدیرعامل اتحادیه دامداران آن را رد کرد و گفت که دامداران هیچ نقشی در این زمینه ندارند و این دلالان و واسطه گران هستند که بازار را می گردانند.
سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه  دامداران دام را برای عید قربان دپو نکرده اند و  این اقدامات توسط افراد سودجو انجام می شود، گفت: در هیچ جای دنیا نوسان قیمتی تا این حد وجود ندارد، زیرا دلالان و واسطه گران بازار را به دست دارند و جای تشکیلاتی که این شرایط را نظم دهد بسیار خالی است.
نهاده ها با قیمت مصوب به دست تولیدکنندگان نمی رسد
وی در ادامه به بازار آشفته نهاده های دامی اشاره کرد و با بیان اینکه حداکثر ۲۰ درصد از نهاده های دامی توسط اتحادیه ها توزیع می شود و هیچ نماینده ای از دامداران در تصمیم گیری ها حضور ندارد، گفت: بیش از ۷۰ درصد نهاده هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شدند با قیمت مصوب تحویل داده نشدند. به عبارت دیگر  جو و ذرت با قیمت هرکیلوگرم ۱۳۵۰ تومان و کنجاله سویا با قیمت هرکیلو ۲۴۵۰ تومان به دست تولید کنندگان  نرسیده است و جو را حدود ۲۲۰۰ تومان، ذرت ۲۷۰۰ تومان و کنجاله سویا را از ۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان  به فروش رسانده اند.
او با طرح این پرسشها که چرا وقتی دولت برای نهاده ها قیمتی رامصوب کرده نباید این اقلام با قیمت مصوب به دست دامدار برسد؟ چرا اجازه  داده می شود برخی افراد ازاین شرایط سوء استفاده کنند و این اقلام با قیمت واقعی به دست مصرف کننده نرسد؟ چرا دستگاه های نظارتی با متخلفان برخورد نمی کند؟ افزود: دامدار مجبور است برای تامین جو، ذرت وکنجاله سویای مورد نیاز خود هزینه زیادی بپردازد و از آن طرف وقتی بحث قیمت گذاری شیر و گوشت مطرح می شود مبنای قیمت گذاری را قیمت های مصوب قرار می دهند.
دلالان بازار نهاده های دامی، دام و گوشت را در دست دارند
مدیرعامل اتحادیه دامداران تصریح کرد: در حقیقت دلالان و واسطه گران هم بازار نهاده ها را در دست خود دارند و هم بازار دام و گوشت را مدیریت می کنند. آنها دام را از  دامداران پیش خرید کرده و قیمت گوشت را تعیین  می کنند و تا زمانی که خلاء مدیریت غیردولتی واحد و پاسخگو و همچنین خلاء سیستم نظارتی وجود داشته باشد، این موضوع حل نخواهد شد.
وی همچنین به دپوی دام نیز اشاره کرد و گفت: وقتی دام پروار می شود اگر به بازار نرود برای دامدار هزینه سر بار دارد و نگهداری بیشتر دام مقرون به صرفه نیست؛ بنابراین نگهداری دام تا عید قربان برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد و ضررش بیشتر از منفعتش است. از طرفی دامدار دام را به صورت مستقیم به بازار عرضه نمی کند وحتی صنف قصاب هم دام مورد نیازش را مستقیما از دامدار خریداری نمی کند و سود اصلی به جیب حلقه های واسط اضافی بین تولید کننده ومصرف کننده می رود.
سلطانی با اشاره به اینکه اگر صفر تا صد یعنی از تولید تا مصرف در اختیار تشکل دامداران گذاشته شود این شرایط ساماندهی می شود، گفت: اعلام کردیم که اگر توزیع نهاده ها در اختیار دامداران باشد گوشت را با قیمت ثابت تحویل بازار خواهیم داد. همچنین در خبرها شنیده شد برای واردات کره قراراست ارز دولتی تخصیص داده شود. ما نیز اعلام کردیم که اگر اختلاف ارز آزاد و دولتی را به ما بدهند، کره مجانی تحویل آنها خواهیم داد. 
جلوگیری از صادرات شیرخشک به دامداران ضربه می زند
مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه در تمام دنیا به تشکل ها اعتماد کرده اند و سال هاست که امور تصدی گری به آنها سپرده شده است ولی در کشور ما به خاطر به خطر افتادن منفعت چندنفر تشکل ها نادیده گرفته می شوند، اظهار کرد: دامداران در دریافت نهاده های دامی مشکل دارند. از طرفی برخی کارخانه ها پول شیر خریداری شده از آنها را چندین ماه بعد پرداخت و قیمتها را  نیز خودشان تعیین می کنند. همچنین با لابی گری جلوی صادرات  شیر خشک را می گیرند تا تعادل عرضه  وتقاضا را به نفع خود به هم زده و با دپوی شیر خشک در کارخانه ها، ظرفیت تولید جدید را کاهش داده  و شیر دامدار را دریافت نکنند یا قیمتها را کاهش دهند که در نهایت به ضرر دامدار خواهد بود.
وی در پایان اظهار کرد: گروهی با فروش نهاده به صورت بازار سیاه، بعضی کارخانه ها با خرید شیر خام زیر قیمت مصوب و پرداخت مدت دار بهای شیر خام، عده ای با واردات بی رویه گوشت و عده ای با ممانعت برای صادرات شیر خشک و دام به دامداران ضربه می زنند که با ادامه چنین روندی آینده خوبی را برای دامداران کشور نمی توان متصور بود.
کد مطلب: 132564
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *