۰
سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۰

روزنامه همشهری: دولت مالیات دنبه را حذف کرد، در نتیجه گوشت قرمز ارزان شد

همشهری نوشت: معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای عرضه انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی دام‌های سبک و سنگین و قطعات بدن آنها ازجمله دنبه را به استناد بند الف قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ از پرداخت مالیات و عوارض معاف کرد.
روزنامه همشهری: دولت مالیات دنبه را حذف کرد، در نتیجه گوشت قرمز ارزان شد
بر این اساس، عرضه‌کنندگان گوشت از پرداخت 9درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و این هزینه که به‌طور معمول از جیب خریداران و مصرف‌کنندگان خرد پرداخت می‌شد، حالا از قیمت گوشت و فرآورده‌های گوشتی کم می‌شود. در نامه سازمان امور مالیاتی با وجود استفاده از عبارت «انواع گوشت» اشاره‌ای به گوشت سفید شامل طیور و آبزیان نشده و مشخص نیست که آیا این نوع گوشت نیز مشمول معافیت هزینه‌های مالیاتی خواهند بود یا خیر، اما با توجه به اینکه به فرآورده‌های گوشتی اشاره مستقیم شده، این معافیت شامل سوسیس، کالباس و تولیداتی از این دست نیز خواهد بود.
اولین تغییرات ملموس در بازار
بازار گوشت در ماه‌های گذشته با وجود ثبات نسبی قیمت در رکود بوده و به‌گفته فروشندگان، تقاضا برای این کالا با حجم عرضه همتراز نبوده است. اگرچه بخشی از این رکود و کاهش تقاضا، فصلی و ناشی از گرمای هوا ارزیابی می‌شود، اما به اعتقاد فعالان بازار، قیمت بالای گوشت و دیگر اقلام اساسی خانوار نیز در این زمینه بی‌تأثیر نبوده است. در یک‌سال اخیر تولید دام سبک و سنگین در کشور از میزان مصرف پیشی گرفته و دولت با توجه به حجم بالای تولید و نبود تقاضای متناسب با تولید در بازار مصرف در مقطعی از سال گذشته برای صادرات دام به تولیدکنندگان مجوز داد. مجوزی که به تازگی نیز بار دیگر صادر شده و قرار است بخشی از مازاد تولید، صادر و بخشی دیگر به‌طور تضمینی از سوی دولت خریداری شود، اما قیمت گوشت در بازار مصرف به‌رغم عرضه فراوان، کاهش محسوسی برای مصرف‌کنندگان به‌ویژه اقشار ضعیف نداشته و نتوانسته محرکی برای رشد تقاضا باشد.
مصرف گوشت در هفته‌های منتهی به ماه محرم نیز به‌رغم پیش‌بینی‌ها افزایشی نبود و به‌گفته فعالان صنفی در این بازه زمانی نیز تقاضا روندی عادی داشت. حال به‌نظر می‌رسد حذف مالیات ارزش افزوده بتواند گامی در جهت کاهش مستقیم قیمت گوشت در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشد و مصرف‌کنندگان، کاهشی دست‌کم 9درصدی را در این بخش شاهد باشند.
کد مطلب: 171054
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *