۰
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۷
با حضور معاون علمی رییس جمهور؛

افتتاح شتابدهنده تخصصی معدن و متالوژی

شتابدهنده صدرا فردا به عنوان نخستین شتابدهنده تخصصی در حوزه معدن و متالوژی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد تا تامین محصولات و تجهیزات فناورانه کشور در این حوزه با فعالیت‌های تیم‌های مستقر در آن شتاب گیرد.
شتابدهنده صدرا فردا به عنوان نخستین شتابدهنده تخصصی در حوزه معدن و متالوژی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد تا تامین محصولات و تجهیزات فناورانه کشور در این حوزه با فعالیت‌های تیم‌های مستقر در آن شتاب گیرد.
به گزارش ایسنا، این شتابدهنده در حوزه تخصصی معدن، صنایع معدنی و مواد پیشرفته، فعالیت می‌کند و تیم‌های مستقر در آن، محصولات، تجهیزات و خدمات  فناورانه مورد نیاز بخش معدن کشور را تامین می‌کنند. ۶۰۰ متر مربع فضا در اختیار این شتابدهنده قرار دارد. در حال حاضر ۶ تیم فناور در آن مستقر هستند و ۱۰ تیم نیز به زودی مستقر می‌شوند. سرمایه ابتدایی این شتابدهنده مبلغ ۱۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و پیش‌بینی می‌شود که برای سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌های فناورانه ارائه شده در این شتابدهنده، در آینده به هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز باشد.
 
محصولات حوزه معدن بومی‌سازی می‌شود
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم افتتاح این شتابدهنده گفت: با وجود پیشرفت های خوبی که در حوزه مواد پیشرفته و معدن در کشور حاصل شده است، اما هنوز برخی از مواد پیشرفته مورد نیاز کشور از خارج از کشور تامین می‌شود. به تازگی نیز یک تحریم جدید علیه کشور وضع شد و برخی از آلیاژهای مورد نیاز صنایع در لیست تحریم قرار گرفت. این وابستگی زمانی کاهش می یابد که بخش خصوصی وارد میدان شود و مجموعه‌هایی مانند شتابدهنده صدر تامین از ایده‌های نو و جوانان فناور حمایت کنند. 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه شتاب دهنده های تخصصی افزود: امیدوار هستیم با توجه به همکاری شکل گرفته با مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و هلدینگ صدر تامین، به زودی بسیاری از آلیاژها و مواد پیشرفته مورد نیاز کشور بومی سازی شود. چالش‌هایی که پیش روی واردات آلیاژها و مواد پیشرفته مورد نیاز کشور قرار گرفته است، یک فرصت در اختیار فعالان فناور زیست بوم نوآوری حوزه معدن قرار داده است تا با جهش در بومی سازی نیاز کشور به واردات در این حوزه را کاهش دهند یا حتی قطع کنند. 

وی تصریح کرد: بومی سازی بسیاری از آلیاژ ها و مواد پیشرفته مورد نیاز کشور نیازمند سرمایه گذاری‌های بزرگ است که با همکاری مجموعه‌هایی مانند شستا امیدواریم محقق شود. با توجه به فعالیت نوآورانه شرکت‌های دانش بنیان و فناور در آینده اتفاقات خوبی در حوزه معدن رخ می دهد.
بررسی نیازهای فناورانه حوزه معدن شتاب می‌گیرد
حمید لطیفی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در خصوص فعالیت‌های انجام گرفته در این حوزه گفت: با توجه به همکاری‌های صورت گرفته با مجموعه شستا و صدر تامین، ایده تشکیل یک شتابدهنده تخصصی مطرح شد که در نهایت به مرحله اجرا رسید.
وی همچنین بیان کرد: دوره عارضه‌یابی فناورانه از جمله خدمات ستاد در این حوزه است و با بررسی خط تولید و نیازهای مراکز تولید معدنی و مواد پیشرفته، نیازهای فناورانه آنها بررسی می شود و در اختیار شرکت های فناور قرار می گیرد تا برای آنها پاسخ های فناورانه بیابند. در این دوره نیازهای بسیاری شناسایی شد که می تواند مبنایی برای فعالیت استارتاپها و شرکت های دانش بنیان و فناور حوزه معدن و مواد پیشرفته قرار گیرد.
 
شستا از شرکت های نوآور حمایت می‌کند
در ادامه این مراسم محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) بیان کرد: در جهت گیری جدید مجموعه شستا از بنگاه داری به سمت بنگاه سازی حرکت کرده ایم. سرمایه گذاری در بخش هایی۴ که ورود به آنها برای بخش خصوصی جذاب نیست و همچنین سرمایه گذاری بر روی شرکت های دانش بنیان و فناور، از جمله برنامه های این مجموعه است.

به گفته رضوانی فر، ایجاد شتابدهنده در حوزه سیمان و ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری برای حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان و نوآور از جمله دیگر اهداف  تعیین شده شرکت شستا است. با توجه به تفاهم نامه منعقد شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امکانات شستا از جمله مجموعه های آزمایشگاهی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می گیرد تا در راستای بومی سازی محصولات مورد نیاز کشور از آن استفاده کنند. 

 
فعالیت تخصصی در حوزه معدن 

به گفته مدیران و مسئولین این واحد نوآور، این شتابدهنده وابسته به هلدینگ صدر تامین است و با توجه به اینکه شرکت مادر این شتابدهنده یک هلدینگ تخصصی حوزه معدن است و به صورت تخصصی در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند، سرمایه مورد نیاز تیم‌های فناور  مستقر در شتابدهنده در گام نخست از سوی هلدینگ صدر تامین و شستا تامین خواهد شد. 

همچنین شتابدهنده صدر فردا  با ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همکاری می‌کند. معرفی و شناسایی تیم‌ها و هسته‌های فناور فعال در حوزه معدن و مواد پیشرفته و جذب سرمایه‌گذاری برای تجاری‌سازی ایده‌های نوآور، بخشی از محورهای این همکاری است.

مدیریت این شتابدهنده در این بازدید اظهار کرد که ارزیابی‌ها و مراحل آزمایشی دقیقی برای پذیرش تیم‌ها و طرح‌های نوآور در حوزه معدن و مواد معدنی تدوین شده است. این دقت در انتخاب باعث می‌شود که بهترین طرح‌ها و تیم‌های نوآور برای سرمایه‌گذاری جذب شوند.

این شتابدهنده در حال همکاری با شرکت‌های معدنی زیر مجموعه هلدینگ صدر تامین است و با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، این معادن و شرکت‌های معدنی، تجهیزات، قطعات و خدمات فناورانه مورد نیاز خود را به این شتابدهنده اعلام کرده‌اند.

شتابدهنده صدر فردا پس از احصاء نیازهای فناورانه شرکت‌های بزرگ معدنی، آنها را در اختیار تیم‌ها و فعالان فناور قرار می‌دهد تا برای این نیازها، پاسخ‌های فناورانه جستجو کنند.
بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری‌های تولید جوهر چاپ، فناوری تولید لعاب فلز و فناوری کاهش آلودگی صوتی واحدهای تولید از جمله نیازهای فناورانه ای است که از سوی شرکت های بزرگ معدنی به این شتاب دهنده اعلام شده است. 
کد مطلب: 134723
برچسب ها: معدن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *