۰
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۲

افزایش ابتلاء به کرونا در پاییز و زمستان

فوق تخصص بیماری عفونی در خصوص افزایش موارد ابتلاء به کرونا در پاییز و زمستان هشدار داد و گفت: بی اعتنایی به نکات بهداشتی به شیوع ویروس دامن می‌زند.
فوق تخصص بیماری عفونی در خصوص افزایش موارد ابتلاء به کرونا در پاییز و زمستان هشدار داد و گفت: بی اعتنایی به نکات بهداشتی به شیوع ویروس دامن می‌زند.
حمید ابوسعیدی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه وضعیت کرمان به لحاظ شیوع کرونا همچنان قرمز است، اظهار کرد: رعایت نکات بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی باعث شده است موارد شدید بیماری نسبت به دو تا سه ماه گذشته کاهش پیدا کند و در حال حاضر بیشتر شاهد موارد خفیف بیماری هستیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثریت افراد جامعه از ماسک استفاده می‌کنند، گفت: شیوع بیماری به شدت تحت تأثیر رعایت این نکات است.
تمامی علائم کرونا به مرور رفع می‌شود
ابوسعیدی ضعف، بی حالی و بی حسی را از جمله مواردی دانست که بیماران کرونایی بعد از بهبود با آن مواجه می‌شوند و افزود: تعداد زیادی از بیماران بهبود یافته با وجود گذشت بیش از یک ماه از ابتلاء از مواردی مانند کاهش اشتها، کم خوابی، ضعف و بی حسی در پاها، سرفه‌های موردی و احساس داغی به ویژه در شب‌ها رنج می‌برند.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه دوران نقاهت برای بیماری کووید ۱۹ بین دو تا سه ماه می‌تواند به طول بیانجامد، بیان کرد: در نهایت همه این علائم برطرف می‌شود و بیمار به شرایط عادی بر می‌گردد بنابراین افراد نباید دچار اضطراب شوند و در چنین شرایطی باید صبور باشند تا علائم آرام آرام برطرف شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: به همه افراد به ویژه بیمارانی که در گذشته دچار استرس و اضطراب بوده‌اند پیشنهاد می‌کنم آرام آرام فعالیت‌های ورزشی سبک را آغاز کنند چرا که این کار در روند درمان بیماری تأثیرگذار است.
درگیر شدن حس بویایی در ۵ تا ۱۰ درصد بیماران کرونایی
وی با بیان اینکه در ۵ تا ۱۰ درصد بیماران کرونایی حس بویایی مقداری از بین می‌رود، افزود: درگیر شدن حس بویایی و چشایی نشان دهنده این است که ویروس خود را به مغز رسانده و کار عصب بویایی و چشایی را مختل کرده است. گاهی این حالت دو تا سه ماه طول می‌کشد و آرام آرام این حس‌ها بر می‌گردد؛ از دست رفتن حس بویایی و چشایی موقتی است و مواردی از دائمی بودن آن گزارش نشده است.
ابوسعیدی در خصوص اینکه جلوی چشم برخی افراد در هنگام برخاستن سیاه می‌شود، گفت: این حالت به معنای سرگیجه نیست، سرگیجه به معنای این حالت است که وقتی فرد راه می‌رود احساس کند محیط اطرافش در حال چرخش است. سیاهی رفتن در هنگام برخاستن به دلیل افت فشار لحظه‌ای است که با مصرف مایعات و افزایش مقدار کمی نمک در غذا (در صورت نداشتن فشار خون) این حالت از بین می‌رود و در عین حال افراد وقتی قصد دارند از جایشان بلند شوند باید با احتیاط و آرام این کار را انجام دهند.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در خصوص مدت زمان قرنطینه شدن بیماران مبتلا به کرونا بیان کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی از زمان مشاهده علائم بیمار باید به مدت دو هفته قرنطینه شود و چنانچه هنوز دارای علائم است باید سه هفته این وضعیت را حفظ کند. بین دو تا سه هفته تقریباً ویروس پاک شده و بیمار می‌تواند به جامعه برگردد اما این حالت هم باید با حفظ پروتکل‌های بهداشتی باشد و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی (دو تا سه متر) همچنان باید رعایت شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص احتمال ابتلای مجدد بیماران به کرونا اظهار کرد: در این خصوص بین چهار تا شش ماه آینده می‌توان اظهار نظر کرد؛ در حال حاضر ۱۰ درصد بیمارانی که به کرونا مبتلا شده‌اند دوباره درگیر این بیماری شده‌اند اما برای اظهار نظر در خصوص ۹۰ درصد دیگر باید زمان بگذرد تا بتوان اظهار نظر دقیق ارائه کرد.
ابوسعیدی در خصوص مدت زمانی که می‌تواند باعث انتقال ویروس به بدن افراد شود، بیان کرد: در این زمینه زمان و مکان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند؛ اگر افراد در فضای مسقف و بدون ماسک در کنار فرد ناقل قرار بگیرند حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد که فرد آلوده به ویروس شود، اما اگر همین شرایط با ماسک باشد احتمال درگیری طرف مقابل به زیر ۵ درصد می‌رسد؛ همچنین اگر افراد با استفاده از ماسک در فضای باز قرار بگیرند احتمال ابتلاء به کمتر از ۲ درصد کاهش پیدا می‌کند.
فوق تخصص بیماری‌های عفونی در خصوص نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خانواده‌هایی که درگیر کرونا شده‌اند، گفت: اگر همه اعضای خانواده درگیر ویروس شوند دیگر استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در منزل بی معنی است و اعضای آن خانواده می‌توانند مانند گذشته با هم زندگی کنند.
وی ادامه داد: اگر در یک خانواده فقط یک نفر درگیر شده و مابقی درگیر نباشند باید حتماً تمامی پروتکل‌ها رعایت شود؛ اتاق فرد درگیر جدا شود و بیمار در اتاقی دارای پنجره و تهویه مناسب قرار گیرد، از وسایل یک‌بار مصرف و سرویس‌های بهداشتی جداگانه استفاده شود؛ در صورت استفاده از سرویس بهداشتی مشترک باید از زمان استفاده بیمار از سرویس تا دو ساعت سایر افراد از آن استفاده نکنند.
چیزی به نام «موج» در خصوص کرونا نداریم
ابوسعیدی در خصوص امکان انتقال ویروس از مواد غذایی پخته شده اظهار کرد: احتمال انتقال از این راه بسیار کم است، استفاده از مواد غذایی رستوران‌ها معمولاً بی ضرر است و مساله خاصی ندارد چرا که حرارت ویروس را از بین می‌برد. افراد می‌توانند بعد از تهیه غذا از بیرون آن را کاملاً گرم کرده و سپس استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه راه اصلی انتقال از این راه‌ها نیست، گفت: راه انتقال کرونا از انسان به انسان و از طریق دست‌های آلوده است با شستشوی دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی احتمال ابتلاء ۹۹ درصد کاهش می‌یابد.
ابوسعیدی با اشاره به اینکه ما درگیر موج دوم کرونا نشده‌ایم که بخواهیم درگیر موج سوم شویم، افزود: سازمان بهداشت چیزی به نام موج را در زمینه بیماری کووید ۱۹ قبول ندارد و این مساله در مورد آنفلوانزا صادق بود.
وی ادامه داد: در کرونا ویروس چیزی به نام موج نداریم بلکه این بیماری یک اپیدمی جهانی است تا زمانی که مسائل بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی رعایت شود شیوع ویروس کاهش می‌یابد و بی اعتنایی به پروتکل‌های بهداشتی بر اپیدمی دامن می‌زند.
این فوق تخصص عفونی بیان کرد: در پاییز و زمستان به علت قرار گرفتن افراد در فضاهای بسته، استفاده کمتر افراد از ماسک (به دلیل خستگی) و درگیر شدن بچه‌ها با ویروس در مدارس و متعاقباً درگیر شدن خانواده‌ها شاهد افزایش شیوع کرونا خواهیم بود.
آنفلوانزا امسال کاهش می‌یابد
ابوسعیدی همچنین در زمینه واکسن آنفلوانزا هم گفت: شرایط تزریق این واکسن مانند سالهای گذشته است و تفاوتی در این زمینه ایجاد نشده است؛ تنها مساله این است که امسال تمایل افراد به تزریق واکسن افزایش یافته است.
وی گفت: امسال با توجه به شیوع کرونا و استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی به طور خودکار شیوع آنفلوانزا و سایر بیماری ویروسی کاهش خواهد یافت.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: به دلیل افزایش رعایت نکات بهداشتی مطمئناً امسال شاهد کاهش شیوع آنفلوانزا خواهیم بود و واکسن آنفلوانزا برای افراد ۲ تا ۵ سال، افراد بالای ۵۵ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، بیماری‌های قلبی، ریوی و افرادی که تحت شیمی درمانی و رادیو تراپی هستند توصیه می‌شود و امیدوارم واکسن به میزان کافی موجود باشد.
وی در خصوص عوارض طولانی مدت این بیماری گفت: عوارض طولانی مدت بیماری‌ها ممکن است بین ۵ تا ۱۰ سال آینده مشخص می‌شود، اخیراً مشخص شده افراد مبتلا به کرونا مستعد ابتلاء به دیابت می‌شوند اما هنوز عوارض این بیماری کاملاً مشخص نیست.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: در حال حاضر شاهد بهبود کامل وضعیت ریه افراد مبتلا هستیم و بیماران بهبود یافته مشکلی در این خصوص پیدا نکرده‌اند.
وی در خصوص تقویت سیستم ایمنی هم گفت: راهی برای تقویت سیستم ایمنی وجود ندارد و سیستم ایمنی بدن افراد یک روند ثابت و معمولی دارد مگر اینکه فرد در شرایط نامناسب قحطی قرار گیرد که ضعیف شود.
ابوسعیدی تغذیه معمولی روزانه را برای حفظ سیستم ایمنی بدن کافی دانست و بیان کرد: توصیه‌هایی که برای استفاده از فلان میوه، غذا و حتی ویتامین‌ها می‌شود اثبات نشده و تأثیری هم ندارد البته در برخی مقاله‌ها ذکر شده که مصرف ویتامین «D» و «C» در هنگام بیماری می‌تواند تأثیرگذار باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مردم خواست با مراقبت‌های وسواس گونه خود را خسته نکنند و افزود: استفاده از شیلد، کاور کفش و لباس و دستکش در کوچه و خیابان هیچ تأثیری ندارد. استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون برای کاهش شیوع بیماری بسیار مؤثر است و باید مورد توجه قرار گیرد.
کد مطلب: 135674
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *