۰
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۳

زنگنه:کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد

وزیر نفت با اشاره به جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن علیه کشور تاکید کرد: وزارت نفت از هر پیشنهادی برای فروش نفت و عرضه آن در بورس استقبال خواهد کرد.
زنگنه:کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد
وزیر نفت با اشاره به جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن علیه کشور تاکید کرد: وزارت نفت از هر پیشنهادی برای فروش نفت و عرضه آن در بورس استقبال خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه‌ی گزارشی از عملکرد وزارت نفت و برنامه‌های توسعه بیان کرد: امروز کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری متفقین‌شان بر ملت ایران تحمیل شده است قرار داریم و آنها می‌کوشند تا بر ابعاد این تحریم بیفزایند. اکنون لازم است همانند دوران دفاع مقدس همه ارکان نظام به ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی با هم‌اندیشی به صورت یکپارچه عمل کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: بنده امروز گزارشی در خصوص برنامه‌های وزارتخانه در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ۸ محور به نمایندگان ارائه خواهم کرد. افزایش ظرفیت تولید در میادین مشترک نفتی، دوری از خام‌فروشی و توسعه صنعت پتروشیمی، توسعه گازرسانی، افزایش صادرات گاز، حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان، جمع‌آوری گازهای مشعل نفت، مقابله با تحریم‌ها و ریل‌گذاری برای آینده از جمله محورهایی است که وزارت نفت در آن برنامه‌ریزی داشته است و بنده گزارش آن را تقدیم نمایندگان می‌کنم.
وزیر نفت در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه برای افزایش ظرفیت تولید در میادین مشترک بیان کرد: وزارتخانه در این حوزه میادین مشترک را اولویت‌بندی کرده است، اکنون میدان غرب کارون و میدان پارس جنوبی دو میادین مشترکی هستند که وزارتخانه با برنامه‌ریزی، ظرفیت تولید را در آنها افزایش داده است.
وی ادامه داد: در میدان غرب کارون در سال ۱۳۹۲ ما روزانه ۷۰ هزار بشکه تولید داشتیم اما در سال ۱۳۹۹ این تولید به ۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است و ما از همسایه‌های خود عقب نیستیم. قراردادهای نفتی نیز برای افزایش تولید در سایر میادین مشترک بسته شده است. طرح‌های دیگری برای توسعه و افزایش سطح تولید در نظر گرفته شده است. از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۲۳ قرارداد امضاء شده است و در سفر رییس مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان عملیات دو میدان نیز آغاز شد تا بتوانیم تولید را حفظ کرده و آن را افزایش دهیم.
وی در ادامه تاکید کرد: در حوزه گاز تولید ما به پارس جنوبی باز می‌گردد. تاکنون ۱۵۰ هزار میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌ گذاری شده است. افتخارات صنعت گاز و پتروشیمی به جمهوری اسلامی ایران باز می‌گردد. در حوزه نفت قبل از انقلاب نیز کارهایی صورت گرفته بود اما در حوزه پتروشیمی و صنعت گاز هرچه که امروز برخوردار می‌باشند ثمره کار جمهوری اسلامی ایران است. در حوزه گاز میدان پارس جنوبی در سال ۱۳۸۴ حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب در روز تولید داشته است. در سال ۱۳۹۲ این رقم به ۲۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است و امروز نیز به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز دست یافته‌ایم. به عبارت دیگر در طول ۷ سال گذشته ۴۲۰ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت تولید پارس جنوبی افزایش داشته است یعنی رقمی معادل ۲.۶ میلیون بشکه نفت.
وزیر نفت اضافه کرد: اگر ما قصد داشتیم این سوخت را برای داخل کشور تامین کنیم باید دهها پالایشگاه می‌ساختیم که به محیط زیست آسیب‌های جدی وارد می‌کردیم و شرایط زندگی را دشوارتر می‌کردیم، به همین علت بود که بنده چند روز پیش بیان کردم که پالایشگاه‌سازی به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کند. کارهای ماندگاری در پارس جنوبی صورت گرفته است، ۱۷ فاز پارس جنوبی در دریا به اتمام رسیده است و تنها بخش خشکی یک پالایشگاه باقی مانده است. بنده از کمیسیون‌های تخصصی دعوت می‌کنم تا با حضور در منطقه از پارس جنوبی بازدید کنند.
زنگنه در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه صادرات خاطرنشان کرد: در خصوص خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک که به صادرات کشور تنوع بخشیده و حدود ۱۰۰۰ کیلومتر می‌باشد گام‌های بزرگی برداشته شده است. در حوزه دوری از خام‌فروشی و توسعه صنعت پتروشیمی ما توانسته‌ایم تولید را از ۱۲ میلیون تن در سال ۱۳۷۵ به ۵۶ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ برسانیم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۴ این رقم به ۱۳۳ میلیون تن خواهد رسید. ما جهش بزرگی در حوزه پتروشیمی داشته‌ایم که ان‌شاء‌الله جهش دوم تا سال دیگر به اتمام می‌رسد و تا سال ۱۴۰۴ جهش سوم گام بزرگتری برداشته می‌شود. در حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی با اقداماتی که برای توسعه پالایشگاه‌ها شده است نسبت به سال ۱۳۹۱ صادرات ما چهار برابر شده است که این اقدام برای دورزدن تحریم‌ها گام بزرگی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: میزان تولید بنزین در کشور از ۵۲ میلیون لیتر بنزین در روز به ۱۹۷ میلیون لیتر در روز رسیده است. طرح‌های نوسازی و بهسازی پالایشگاه‌ها نیز نظیر پالایشگاه آبادان، بندرعباس و اصفهان در دستور کار قرار دارند. با اجرای قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها و حمایت از صنایع پایین دستی که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مصوب شد گام‌های بلندتری در این حوزه برخواهیم داشت. تاکنون برای اجرای این قانون ۲۰ طرح تایید شده است و مجوزهای لازم برای آن صادر می‌گردد. پنج پالایشگاه نفت و سه پالایشگاه میعانات گازی و ۱۲ طرح بهسازی در پالایشگاه‌های مختلف در قالب این ۲۰ طرح که قرار است مجوز دریافت کند دیده شده است. امروز ما حدود ۵.۸ میلیارد دلار به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها خوراک می‌دهیم.
وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: ما برای توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها حاضر به تامین خوراک و بازار محصول و یارانه تسهیلات هستیم. از مجلس شورای اسلامی نیز انتظار داریم برای معافیت‌های مالیاتی و تنفس خوراک ما را در این حوزه یاری کند.
زنگنه در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه گازرسانی، بیان کرد: در حوزه توسعه گازرسانی اقدامات بزرگی با همکاری مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت انجام شده است. امروز ۸۳ درصد جمعیت روستایی از گاز برخوردارند و ۹۹ درصد جمعیت شهری دارای گاز هستند، ۹۴ درصد جمعیت کل کشور از گاز طبیعی برخوردار هستند و ۳۳ هزار روستای کشور تحت پوشش گازرسانی قرار دارند. در برنامه ما برخورداری ۹۵ درصد جمعیت کشور با اولویت مناطق محروم است.
وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: در حوزه صادرات گاز طبیعی نسبت به سال ۱۳۹۲ صادرات ما دو برابر شده است. البته مشکلاتی در این حوزه پیش آمد که از اراده ما خارج بود. در حوزه صادرات ما به رقم ۸۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده‌ایم. اکنون ما جزو بزرگترین صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی هستیم. در حوزه صادرات پتروشیمی علی‌رغم مشکلات موجود گام‌های خوبی برداشته شده است. در حوزه تقویت ساخت داخل و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کارهایی صورت گرفته است. در خصوص جمع‌آوری گازهای همراه نفت و جلوگیری از سوختن این گازها ما به طور جدی اقداماتی را انجام دادیم و در سفر آقای قالیباف به خوزستان در پالایشگاه‌ بیدبلند این موضوع را مشاهده کردند.
وی در ادامه با اشاره به تحریم‌های نفتی بیان کرد: ما تمام تلاش خود را برای دورزدن تحریم‌ها به کار بستیم و از هر کسی که امکان داشته کمک گرفتیم. مجلس شورای اسلامی نیز باید در قالب دیپلماسی بین‌المجالس در این حوزه به ما کمک کند. ما نمی‌گوییم که کار ما بی‌نقص است، ما نیز نیاز به کمک داریم حتی در خصوص عرضه نفت در بورس نیز بنده دغدغه‌های نمایندگان را شنیده‌ام و ما آماده هستیم تا با همکاری یکدیگر راه مناسبی را پیدا کنیم. امروز ما در جنگ نابرابر علیه ملت ایران هستیم و در این شرایط ما از هر پیشنهادی برای فروش نفت حمایت می‌کنیم.
زنگنه ادامه داد: نفت موتور محرک صنعت کشور است، ما منابعی برای حرکت توسعه‌ای کشور نداریم. چهار سند وجود دارد که در تصویب آنها به همکاری مجلس شورای اسلامی نیاز داریم. سند قرارداد سوخت و حمل و نقل کشور تا سال ۱۴۲۰، سند قرارداد مصرف و تولید گاز تا سال ۱۴۲۰، سند تولید نفت تا سال ۱۴۲۰ و سند تولید پتروشیمی‌ها و صنایع پایین‌دستی تا سال ۱۴۲۰ می‌باشد که ان‌شاءالله با همکاری مجلس گام‌های موثری در این حوزه برداشته شود.
کد مطلب: 136432
برچسب ها: وزیر نفت فروش نفت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *