۰
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۲

شرایط تهران کاملا قرمز است

رییس ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه تهران وارد موج سوم کرونا شده و اگر مداخلات جدی صورت نگیرد هفته های سختی را خواهیم داشت، گفت: نامه ای از طرف ستاد کرونای استان تهران برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی به ویژه بحث دورکاری در استان تهران به وزیر بهداشت ارسال شده است.
شرایط تهران کاملا قرمز است
رییس ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه تهران وارد موج سوم کرونا شده و اگر مداخلات جدی صورت نگیرد هفته های سختی را خواهیم داشت، گفت: نامه ای از طرف ستاد کرونای استان تهران برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی به ویژه بحث دورکاری در استان تهران به وزیر بهداشت ارسال شده است.
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی صبح امروز در حاشیه جلسه‌ای در ستاد کرونای استان تهران در جمع خبرنگاران، گفت: طی این نامه درخواست بازگشت محدودیتها از جمله بحث دورکاری مطرح شده، نظر می رسد که شرایط فعلی تهران شرایط سخت‌تری است. به همین دلیل درخواست کرده‌ایم که مجموعه محدودیت‌های کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی در گروه های ۳ و ۴، به خصوص بحث دورکاری در سطح استان تهران مجدداً بازگردانده شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه تهران شرایط کاملاً قرمزی دارد، گفت: آمار روزهای اخیر نشان از آن است که در تهران وارد موج سوم شده‌ایم، به گونه ای که فاصله‌ بین موج دوم  و موج سوم فاصله بسیار کوتاهی بود. با توجه به این که از روز شنبه تا به امروز در حال رصد وضعیت هستیم، به نظر می‌رسد که آمار رو به افزایش است و طبیعتاً این آمار موج گذرا تلقی نمی‌شود، آماری که الان تجربه می‌کنیم در تطابق با شکل‌گیری موج سوم است.
وی افزود:‌ البته تیم اپیدمیولوژی ستاد کرونای استان تهران در حال بررسی و تحلیل دقیق وضعیت است و از آنجا که دلایل متعددی در این زمینه نقش داشته باید به تمام این عوامل توجه شود.
دلایل شکل‌گیری موج سوم در تهران
وی با اشاره به دلایل شکل گیری موج سوم کرونا در تهران، عنوان کرد: مزمن شدن بیماری و ماهیت فرسایشی آن که البته در تمام دنیا به همین شکل است، باعث خستگی مردم شده و اکثرا انگیزه‌ها برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کم‌رنگ‌تر شده است که البته این اتفاق  در تمام دنیا در حال رخ دادن است.
وی با بیان اینکه در طول دو هفته گذشته میزان رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی در محیط‌های عمومی و خدماتی بالای ۸۵ درصد بود که امروز به 70 رسیده و با یک افت ۱۵ درصدی روبرو هستیم ادامه داد: این آمار در موج دوم تا زیر۱۰ درصد در تهران افت کرد که امیدواریم این اتفاق مجدداً تکرار نشود، بنابراین بخشی از دلایل شکل‌گیری موج سوم به دلیل کم شدن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.
به گفته زالی، حجم مسافرت‌های اخیر نیز بار بسیار زیادی در نقل و انتقال و چرخش ویروس داشت، البته اگرچه هنوز در رابطه با تفاوت ماهیت ویروس تهران و سایر استان‌ها مستندات کافی نداریم، اما به طور بالقوه این احتمال وجود دارد که چرخش‌های بین شهری ویروس‌ها زمینه را برای جهش ویروس آماده کند که این مسئله خطری است که همه متخصصان حوزه پزشکی نگران آن هستند.
رییس ستاد کرونای تهران با اشاره به تجمعات به عنوان عامل بعدی موثر در شکل‌گیری موج سوم، عنوان کرد: اگرچه بسیاری از هیئت‌های مذهبی شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کردند، برخی هیئت‌ها علی‌رغم تاکیدات سازمان تبلیغات اسلامی برخی از شیوه‌نامه ها را مورد توجه قرار ندادند و طبیعتا تجمع در محیط‌های بسته و مسقف، بدون تهویه کافی و بدون رعایت اصول بهداشتی، در انتقال ویروس تاثیرگذار است.
وی شتاب در برخی از بازگشایی‌ها را عامل بعدی دانست و گفت: با تغییر شرایط مشاغل آموزشی و با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها طبیعتا تعداد زیادی از افرادی که تا امروز در منزل بودند وارد  عرصه شدند، که این مساله نیز در افزایش انتقال و ابتلا تاثیرگذار است.
فشار زیاد بر حمل و نقل تهران
زالی ادامه داد: همچنین در طول دو هفته اخیر فشار بر حمل و نقل تهران بسیار افزایش پیدا کرده، الان به طور متوسط بالای950 تا 960 هزار نفر از مترو و  تعداد قابل توجهی در مجموع از اتوبوس استفاده می‌کنند. در این شرایط  انتظار ما این است که برای حل این معضل باید ابتدا مشکلات زیرساختی حمل و نقل فعلی تهران به خصوص در بخش مترو برطرف شود، چراکه در شرایط فعلی تنها می‌تواند تا ۳۰ درصد نیازها را پوشش دهد در صورتی که این مسئله باید تا سه برابر افزایش پیدا کند.
زالی با تاکید بر اینکه مطالعات ما نشان می‌دهد که بالاترین نقطه  در کلان شهرها و به خصوص تهران مسئله حمل و نقل است عمومی است، گفت: همچنین در ناوگان اتوبوسرانی از نظر تجهیزات و اتوبوس‌های نو تغییر محسوسی ایجاد نشده و بنابراین فشار جدی بر حمل و نقل عمومی تحمیل شده است.
 وی با بیان اینکه حضور مردم در اجتماع نیز به میزان کافی کم نشده است، ادامه داد: متاسفانه بحث خدمات الکترونیک در حوزه خدمات عمومی نیز به میزان مورد نظر مورد توجه قرار نمی گیرد.
رییس ستاد کرونا تهران تسامح در برخورد با افراد یا اماکنی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند را معضل جدی بعدی دانست و گفت: کلا در کشور نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی خیلی تسامح به خرج می‌دهیم، متاسفانه هیچ محدودیتی در سفرها ایجاد نکرده ایم و همچنین اقدام و جرایم قطعی و بازدارنده در نظر گرفته نمی‌شود. این در حالیست که  حداقل در ۱۵۶ کشور دنیا از جرایم بازدارنده مانند زندان و جرایم نقدی استفاده می‌شود.
دکتر زالی با بیان اینکه در آستانه پاییز و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی هستیم ، گفت: دراین شرایط میزان حضور در محیط های بسته بیشتر می‌شود و همچنین همزمانی پاندمی کرونا با سایر بیماری‌های تنفسی پاییز می‌تواند در گسترش بیماری نقش زیادی داشته باشد.
تهران زودتر از موعد وارد موج سوم کرونا شد
وی با بیان اینکه طبق پیش بینی ها زودتر از موعد وارد موج سوم کرونا در تهران شدیم، گفت: طبیعتاً در استان تهران نیاز به یک سری مداخلات جدیدتری داریم، چراکه شرایط این استان متفاوت تر است و اگر مداخلات جدی  صورت نگیرد هفته های سختی را خواهیم داشت.
دکتر زالی در واکنش به برخی پیش بینی‌ها مبنی بر افزایش آمار فوتی‌ها به بالای 600 نفر در آبان، گفت: این عددی است که فکر می‌کنم خیلی در شرایط غیرمتعارف شکل خواهد گرفت؛ بنابراین باید سعی کنیم به این نقطه نرسیم و تنها راه کاهش آمار فوتی رعایت پروتکل‌ها، اعمال مداخلات جدی، به حداقل رساندن حضور مردم در اجتماعات، عدم شتاب زدگی در بازگشایی‌هاست که می‌تواند از نظر فنی به بهبود شرایط کمک ‌کند.
زالی هشدار داد: اگر متاسفانه این بیماری به جهشی برسد که منجر به افزایش بیماری‌زایی آن شود، ممکن است مرگ و میر در عرصه جهانی و از جمله کشور ما به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. البته مطالعات تا به امروز نشان داده که جهش‌ها و شبه جهش های این ویروس در ایران و خارج از کشور بر روی بحث بیماری زایی آن خیلی تاثیر نگذاشته است، ولی متاسفانه سرعت انتقال آن افزایش یافته؛ به گونه ای که برخی مطالعات نشان داده انتقال ویروس‌های جهش یافته بین ۸ تا ۱۲ افزایش یافته و شاید یکی از دلایل افزایش ابتلا در تهران و سایر استان‌ها همین مسئله باشد.
حجم بالای ابتلای مجدد در بهبودیافتگان
رییس ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه الان میزان بالایی از مراجعات و بستری کرونا در کشور و  تهران به مراکز درمانی افرادی هستند که قبلا یک بار مبتلا شده و مجددا دچار عفونت شده اند، گفت: بنابراین بحثی که در رابطه با ایمنی جمعی داشتیم حتماً بحث غلط و پندار نادرستی است و اینکه بگوییم اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم تهران و یا ایران مبتلا شوند، ایمنی ایجاد می شود، بحث درستی نیست.
 وی ادامه داد: الان تجربه قم و سایر شهرهای ایران نشان می‌دهد افرادی که قبلاً در معرض ابتلا بودند الان مجدداً مبتلا می‌شوند،  بنابراین تنها راه موجود واکسن است که هنوز واکسن موثر، قطعی و کارا در دسترس نیست و  تنها راه موجود استفاده منظم از ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.
وی با بیان اینکه می‌دانیم مردم شرایط سختی دارند و ماه‌ها در رفتن به مسافرت و تفریحات محدود شده اند، ادامه داد: متاسفانه اپیدمی کرونا خشن است و این ویروس مهاجم و ناجوانمردانه عمل می‌کند، بنابراین بهتر است کماکان رعایت کنیم.
زالی با اشاره به وضعیت سخت کادر درمان و بیمارستان‌ها، با بیان اینکه در سطح کشور مجموعه معوقات به اندازه کافی محقق نشده است، عنوان کرد: البته صبح امروز در جلسه ستاد وزارت بهداشت، معاونت توسعه وزارت بهداشت خبرهای خوبی را در خصوص پرداخت معوقات مطرح کردند. ولی متاسفانه ما در شرایطی وارد اپیدمی شدیم که اصولا کادر درمان بین ۱۲ تا ۱۴ ماه معوقه داشتند، یعنی حتی قبل از کرونا. در کنار این مساله، درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها نیز به دلیلی شرایط کرونایی کمتر شده و تنها راه موجود، جبران این شرایط از طریق منابع دولتی به خصوص بیمه‌هاست که باید بیش از گذشته در این زمینه وارد عمل شده و نیازهای درآمد اختصاصی بیمارستانها را در این شرایط سخت جبران کنند.
 رییس ستاد کرونای تهران در خاتمه با تاکید بر اینکه باید با کمک منابع دولتی از این شرایط سخت و بحرانی گذر کنیم، عنوان کرد:‌ از طرف دیگر هیچ چیز به اندازه نیروی انسانی شاداب و با انگیزه، سیستم را از شرایط سخت نجات نمی‌دهد، بنابراین باید با تامین نیاز و مطالبات نیروهای کادر درمان ، به تسهیل شرایط کمک کنیم، چراکه اگر نیروی انسانی آسیب دیده و در معرض خطر قرار گیرد، این نکته نگران کننده است.
کد مطلب: 136724
برچسب ها: تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *