۰
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۲

آخرين وضعيت تحول نظام مالياتي و ماليات بر حقوق

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با بيان اين‌كه ماليات‌هايي كه از حقوق كسر مي‌شود بيشتر از ماليات‌هاي مشاغل نيست، گفت: زمانی که طرح جامع مالیاتی و ماده ۱۲۰ قانون برنامه پنجم اجرا شود شرایط برای مقابله با فرار مالیاتی بهبود می‌یابد.
حسين وکیلی درباره مالیات ۲۵ درصدی افرادی که در سال درآمد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان دارند، گفت: این مسئله در اصلاحیه قانون مالیات‌ها مطرح شده است.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی افزود: این مسئله ابتدا باید توسط تصویب هیات دولت و سپس از سوی مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گیرد.

وکیلی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اینکه گفته می‌شود مالیات‌هایی که از کارمندان کسر می‌شود در مجموع بیشتر از مالیات سایر مشاغل است، صحت دارد؟ تصریح کرد: این‌طور نیست که بگوییم مالیاتی که کارمندان پرداخت می‌کنند بیشتر است اما با توجه به اینکه در مورد مشاغل مالیات‌ها توافقی است در برخی موارد اطلاعات به روز نمی‌شود اما نرخ مالیات مشاغل از مالیات کارمندان بیشتر است.

وی درباره تحول نظام مالیاتی و نحوه دریافت مالیات از مشاغل، خاطرنشان کرد: در اصلاح قانون مالیات‌ها، روشهای انجام کار در برخی موارد تغییر می‌کند به‌گونه‌ای که اساس کار بر مبنای خود اظهاری خواهد بود و با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده بر مبنای اطلاعات واقعی، رسیدگی‌ها انجام می‌گیرد.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: در زمانی که طرح جامع مالیاتی و ماده ۱۲۰ قانون برنامه پنجم اجرا شود شرایط برای مقابله با فرار مالیاتی بهبود می‌یابد.

وکیلی درباره توافقی بودن مالیات اصناف و انتقاد عده‌ای نسبت به این مسئله، گفت:در اصلاح قانون مالیات‌ها روش توافقی حذف می‌شود و مبنای کار خوداظهاری خواهد بود البته به صورت سیستمی خود اظهاری را بررسی می‌کنیم و در موارد لازم رسیدگی صورت می‌گیرد.

وی درباره زمان اجرای طرح تحول مالیاتی افزود: طرح تحول مالیاتی مجموعه‌ای است که از چندمحور تشکیل شده و برخی از موارد آن آغاز شده است اما به‌طور کلی طرح تحول مالیاتی فرایند چند فازی است و یکی از محورهای آن که نرم افزار طرح جامع مالیات یکپارچه است از اواخر امسال به صورت پایلوت در سه استان تهران، کرمانشاه و اصفهان که ۷۰ درصد مالیات کشور را به خود اختصاص داده‌اند اجرا می‌شود.
کد مطلب: 1370
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *