۰
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۴

معرفی قاضی دیوان عالی آمریکا از سوی ترامپ

رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه رسما «ایمی برت» را برای قضاوت در دیوان عالی جنجالی نامزد کرد. حال کمتر از شش هفته مانده به روز انتخابات، ترامپ به هدفش برای تشکیل ترکیبی محافظه‌کارتر در این دیوان نزدیک‌تر شده است.
معرفی قاضی دیوان عالی آمریکا از سوی ترامپ
رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه رسما «ایمی برت» را برای قضاوت در دیوان عالی جنجالی نامزد کرد. حال کمتر از شش هفته مانده به روز انتخابات، ترامپ به هدفش برای تشکیل ترکیبی محافظه‌کارتر در این دیوان نزدیک‌تر شده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مراسم معرفی ایمی برت ۴۸ ساله به عنوان نامزد عضویت در دیوان عالی را در محوطه کاخ سفید برگزار کرد و هفت فرزند این قاضی هم در آنجا حضور داشتند.
رئیس‌جمهوری آمریکا از سناتورها خواسته تا برت را تا پیش از روز انتخابات تایید کنند. چنانچه برت تایید شود، جایگزین خانم روث بیدر گینزبرگ خواهد شد که در ۱۸ سپتامبر در سن ۸۷ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. برت پنجمین زنی است که قصد قضاوت در این دیوان را دارد و ترکیب محافظه‌کاران مقابل لیبرال‌ها را ۶ به ۳ می‌کند.
با توجه نزدیک بودن به زمان انتخابات سوم نوامبر انتظار می‌رود بحث‌های داغی در سنا برای تایید او به جریان بیفتد. عضویت در دیوان عالی آمریکا مادام‌العمر است. ترامپ قبلا هم در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ دو قاضی دیگر به نام‌های نیل گورسچ و برت کاوانا را در دیوان عالی آمریکا منصوب کرده است.
ترامپ در سخنان خود، ایمی برت را "یک قاضی و دانشوری درخشان" توصیف کرد و گفت که "وفاداری او به قانون اساسی خلل‌ناپذیر" است. قاضی برت هم گفت راه قاضی انتونین اسکالیا را ادامه می‌دهد که سال ۲۰۱۶ درگذشت. اسکالیا طرفدار محدودسازی حق سقط، حامی حق حمل سلاح و دیگر موارد جنجالی بود.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین شامگاه شنبه به شوخی گفت، ایمی برت به حدی "با استعداد" است که باید به جای جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری شود. او افزود: خب یکی از پروفسورهای او گفت که برت یکی از فوق‌العاده‌ترین دانشجویان او بوده است. این خیلی خوب است. این کمی بهتر از بایدن است، اینطور نیست؟ او باید نامزد ریاست جمهوری شود! این به لحاظ آکادمیکی کمی بهتر است، اندکی بهتر.
جمهوری‌خواهان هم‌حزبی ترامپ اکثریت ۵۳ به ۴۷ را در سنا در اختیار دارند و تایید قاضی برت حتمی به نظر می‌رسد و دموکرات‌ها تلاش‌ می‌کنند تا این مسیری پرچالش شود.
اعضای دیوان عالی آمریکا در بسیاری موارد در مورد تصمیم‌های دولت در قبال مسائلی چون قوانین سلاح، حقوق رای‌دهندگان، سقط جنین و تامین مالی کارزارهای انتخاباتی رای می‌دهند و این آراء تاثیری عمیق بر شرایط این کشور دارد.
براساس گزارش شبکه سی‌بی‌اس، کاخ سفید تماس با دفاتر سناتورهای جمهوری‌خواه را آغاز کرده است تا قرار ملاقات آنها با خانم برت را تعیین کند. انتظار می‌رود این دیدارها از چهارشنبه آغاز شود.
پس از آن نامزد مورد نظر ترامپ به سوالات ۲۲ عضو جمهوری‌خواه و دموکرات کمیته قضایی سنا پاسخ خواهد داد. این جلسات استماع معمولا سه تا پنج روز به طول می‌انجامد. پس از آن اعضای کمیته قضایی به ارسال نامزدی به صحن کامل رای می‌دهند. اگر چنین شود، صد عضو سنا در تایید یا رد او رای خواهند داد.
تلاش فوری سناتورهای جمهوری‌خواه برای پر کردن کرسی قاضی گینزبرگ باعث شده تا به ریاکاری متهم شوند. در سال ۲۰۱۶ میچ مک‌کانل از برگزاری جلسات استماع برای قاضی مریک گارلند، نامزد باراک اوباما برای عضویت در دیوان عالی خودداری کرد. درحالی که ۴۰ روز تا انتخابات باقی مانده است، دمکرات‌ها می‌گویند جمهوری‌خواهان باید به موضع سال ۲۰۱۶ خود احترام بگذارند و ابتدا به رای‌دهندگان فرصت دهند در مورد رهبر آینده کشور تصمیم بگیرند.
جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات سوم نوامبر گفته است که تلاش‌های ترامپ برای منصوب کردن یک قاضی در دیوان عالی در این فاصله از انتخابات "سوءاستفاده از قدرت" است.
کد مطلب: 137118
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *