۰
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۹

مرگ نوجوان ۱۵ ساله بر اثر کمبود دارو

منوچهر ۱۵ سال سن داشت و در ایلات و عشایر نزدیک شهرستان دزفول زندگی می کرد پس از آنکه در کوهستان دچار حادثه شد به علت آنکه دارویی در منزل نداشت پس از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.
 "منوچهر اسماعیلی لیوسی" نوجوان ۱۵ ساله و مبتلا به بیماری هموفیلی در دزفول بر اثر عدم دسترسی به دارو فوت کرد. مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در گفت و گو با خبرآنلاین با تاکید بر کاهش دسترسی بیماران هموفیلی به داروهایشان در رابطه با جزئیات فوت این بیمار هموفیلی می گوید: منوچهر یکی از بیماران هموفیلی ۱۵ سال سن داشت و در ایلات و عشایر نزدیک شهرستان دزفول زندگی می کرد پس از آنکه در کوهستان دچار حادثه شد به علت آنکه دارویی در منزل نداشت پس از رسیدن به بیمارستانی در دزفول جان خود را از دست داد.
احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران ضمن ابراز تاسف از فوت این نوجوان دزفولی می گوید: متاسفانه در حال حاضر سطح دسترسی بیماران هموفیلی به داروهایشان به دلیل تحریم داروهای این بیماران کاهش اساسی یافته است و عملا با کمبودهای دارویی موجود، بیمار نمی تواند در منزل خود دارو نگهداری نموده و در مواقع خطر از آن استفاده نماید.»
بحران در بازار دارویی کشور در حال حاضر به شکلی است که به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ذخایر دارویی در کشور تا دو ماه آینده جوابگوست و نیاز دارویی کشور در بسیاری از بیماری های خاص تامین نمی شود و دارو های آنها کمیاب و نایاب شده است.
کمبود اقلام دارویی در کشور در شرایطی سلامت بیماران در کشور به خصوص بیماران مبتلا به بیماری های خاص را تحت شعاع قرار داده است و منجر به فوت تعدادی از بیماران شده است که تحریم های اتحادیه اروپا و امریکا به عنوان بزرگترین تولید کنندگان دارو شرایط را بحرانی کرده است و بن بست مبادلات بانکی بین المللی واردات دارو را دچار مشکلات اساسی کرده است.
از طرف دیگر رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و بسیاری از نمایندگان مجلس نیز نسبت به کاهش شدید ذخایر دارویی هشدار داده بودند اما وزارت بهداشت همچنان مصرانه بر عدم وجود مشکل کمبودهای دارویی اصرار داشت تا اینکه هفته گذشته وزیر بهداشت از عدم اختصاص ارز مرجع به دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و عنوان کرد بانک مرکزی تنها ۶۰۰میلیون ارز از ۲۵۰۰ میلیون دلار ارز دارویی را به وزارت بهداشت اختصاص داده است و علیرغم اینکه ذخایر دارویی خوبی تعبیه شده است اما این ذخایر به تدریج مصرف شده است.
فشار غیر انسانی اتحادیه اروپا به بیماران دردمند ایرانی
قویدل در ادامه با اشاره به تحریم های موجود و تحمیل این شرایط به بیماران ضعیف و دردمند کشور می گوید:« کانون هموفیلی ایران معتقد است آمریکا و اتحادیه اروپا در پشت مصوبه بی خاصیتی که طی آن دارو و غذا در زمره اقلام تحریم نیست پنهان گردیده است و با تحریم بانک های کشور ما شدیدترین فشارهای غیرانسانی را به مردم ایران بخصوص جامعه دردمند بیماران، وارد نموده است.
او می افزاید: از لحظه ای که تحریم های غرب که شامل اتحادیه اروپا و کشور امریکا است و در رابطه با کشور ایران اعمال شده است، ما در رابطه با تامین دارو دچار مشکل شدیم و این در حالی است که غرب می گوید که دارو ها شامل تحریم نیستند ، حتی ما در سایت وزارت امور خانه امریکا اسنادی را دیدم که این کشور عنوان کرده بود دارو جز موارد تحریم نیست اما در عمل این یک ادعای پوچ و بی اساس است، چرا که وقتی غرب بانک های ما را تحریم می کنند، واردات و مناسبات اقتصادی در بازار دارو دچار مشکلات اساسی می شود.
نامه نگاری نماینده یونیسف در ایران در واکنش به بازار دارویی ایران
بحران بازار دارویی به چشم نمایندگان نهاد های بین المللی در تهران نیز رسیده است، به طوریکه محمدالمنیر صفی الدین، نماینده صندوق کودکان سازمان ملل در ایران، یونیسف پیش از این در رابطه با نحوه پیگیری این صندوق برای مقابله با تاثرات تحریم ها در بازار دارویی کشور به خبر آنلاین گفته بود: زمانی که متوجه شدیم یکسری از داروهایی که حیات بخش است و نیاز بیماری های خاص است و برای واردات به ایران با مشکل مواجه است، اولین کاری که کردیم با دفتر مرکزی ما نامه نگاری داشتیم و دبیرکل سازمان ملل هم در بیانیه شان به این اشاره کردند که ما متوجه این موضوع شده ایم. ما در حوزه های مختلف هم به دولت گفته ایم اگر احتیاج به واردات داروهای مختلف دارند، ما می توانیم از طریق بخش تامین دارو و تامین خدمات در دفتر مرکزی یونیسف، این داروها را تامین کنیم
موجودی دارویی بیماران هموفیلی رو به پایان است
مدیر عامل کانون هموفیلی ایران همچنین می گوید: میزان بالای دارو در کشور های اروپایی و امریکایی برای بیماران هموفیلی به شکلی است که آنها قبل از هر خونریزی دارو مصرف می کنند و عملا پیشگیری می کنند، اما در کشور ما استفاده از دارو پس از خونریزی است و این خونریزی ها با افزایش سن منجر به معلولیت می شود و این بدان معناست که ما عملا به دلیل کمبود دارو نمی توانیم جلوی معلولیت ها را بگیریم.
قویدل تاکید می کند: هم اکنون ذخایر دارویی بیماران هموفیلی رو به پایان است و یا در بسیاری از موارد نیز پایان یافته است. این بیماری به شکلی است که مبتلایان باید در منازل و یا محل کار خود دارو داشته باشند و تا در مواقع بحرانی از آن دارو استفاده کنند. مرگ این نوجوان هم به این دلیل بوده که دارویی در منزل نداشته و در راه بیمارستان فوت کرده است.
کد مطلب: 13773
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *