۰
يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۷

انتخابات ۱۴۰۰ الکترونیکی برگزار می‌شود؟

معاون سیاسی وزارت کشور با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کرد که برای نحوه برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیکی تا پایان آبانماه تصمصم گیری خواهد شد.
معاون سیاسی وزارت کشور با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کرد که برای نحوه برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیکی تا پایان آبانماه تصمصم گیری خواهد شد.
به گزارش ایلنا،‌ "جمال عرف" معاون سیاسی وزیر کشور درباره تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ متناسب با شرایط کرونایی، گفت: تجربه نخستین ما در این باره مربوط به اسفند ۹۸ است که در آن مقطع به مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردیم هر نوع شیوه نامه‌ای را که ارائه کنند مبنا قرار می‌دهیم که طبق شیوه نامه‌های آن دوره اقدام کردیم.
وی افزود: تجربه دیگر مربوط به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است که قرار بود ۲۹ فروردین امسال برگزار شود، اما به شهریور موکول شد که طبق شیوه نامه‌های بهداشتی اقدام کردیم و برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز قطعا همین رویه را در پیش می‌گیریم.
معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه یکی از پیشنهاد‌های این وزارتخانه را برای انتخابات ۱۴۰۰، اعمال کل فرآیند الکترونیکی شدن انتخابات دانست، گفت: در انتخابات گذشته، جز یک مرحله که مربوط به صندوق رای است باقی ۲۴ مرحله، الکترونیکی برگزار شد که در خصوص یک مرحله باقیمانده نیز با اعضای شورای نگهبان رایزنی کردیم، زیرا آقایان در آن شورا پرسش‌هایی از نظر فنی در این باره دارند که باید به آن پاسخ دهیم.
وی تاکید کرد: احتمالا این موضوع باید در همین ماه مشخص شود، زیرا در نهایت باید به سمت تولید صندوق‌های الکترونیک برویم؛ البته برای ساخت تعداد زیادی از این صندوق‌ها زمان خواهیم داشت.
رئیس ستاد انتخابات افزود: پس از اعلام نظر شورای نگهبان؛ یا وارد فرآیند کلی انتخابات الکترونیک می‌شویم یعنی ۲۵ مرحله، الکترونیکی می‌شود یا مانند انتخابات گذشته ۲۴ مرحله از این فرآیند الکترونیکی خواهد بود و رای گیری مانند قبل دستی انجام خواهد شد.
وی  در پاسخ به پرسش دیگری درباره ملاحظات امنیتی در رای گیری با صندوق‌های الکترونیکی و لزوم ارائه تضمین‌های لازم از جانب نهاد‌های ذیربط در این باره، گفت: آن چه بر عهده دولت و وزارت کشور است ما صندوق موجود را داریم که به تعداد؛ در اختیار شورای نگهبان گذاشتیم. قاعدتا اعضای آن شورا باید صندوق‌ها را بررسی کنند که برای این کار، حتما از مشاوران فنی و آزمایشگاه‌های تخصصی استفاده خواهند کرد، زیرا این فرآیندی کاملا فنی است و باید در زمینه امنیتی به اطمینان برسند.
عرف گفت: بر اساس بند ۱۲ از سیاست‌های کلی انتخابات تصریح شده است که اخذ و شمارش آرا در انتخابات باید الکترونیکی انجام شود، اما این فرآیندی فنی است که امیدوارم دو نهاد اجرایی و نظارتی انتخابات، هر چه زودتر در این باره به اجماع برسند تا این کار انجام شود.
 وی با بیان اینکه از ارائه تعرفه‌های انتخابات ۱۴۰۰ به شورای نگهبان و اعلام نظر این شورا درباره تعرفه‌ها تا پایان آبان خبر داد، گفت: طبعاً این تعرفه‌ها باید به تایید شورای نگهبان برسد و ما پس از اعلام نتایج به سرعت برای چاپ آن اقدام می‌کنیم. البته برای چاپ تعرفه‌ها مانند مراحل مختلف انتخابات که طبق تقویم اقدام می‌شود، مهلتی تعیین نشده است، اما هم ما و هم شورای نگهبان توجیه هستیم که باید زمان کافی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم آن را چاپ کنیم که به این علت، حداکثر تا پایان آبان باید این کار انجام شود.
رئیس ستاد انتخابات همچنین درباره تمهیدات این وزارتخانه برای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: قاعدتاً نخستین اقدام ما تدوین تقویم انتخابات است؛ بر اساس این تقویم در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ دو انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها در سراسر کشور و دو انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان در برخی حوزه‌های انتخابیه برپا می‌شود.
وی افزود: طبق تقویم انتخابات، اکنون در حال طی شدن انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی هستیم که هشت شهریور آگهی آن اعلام شد و طبق این تقویم، کسانی که می‌خواهند برای داوطلبی این انتخابات در شش حوزه انتخابیه اقدام کنند باید تا به حال استعفای شان را داده باشند و با آن موافقت شده باشد. طبق تقویم سیزدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری، این انتخابات از ۱۱ اسفند با معرفی معتمدان برای تشکیل هیات‌های اجرایی از جانب وزیر کشور آغاز می‌شود و فرمان این انتخابات از ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای تشکیل هیات‌های اجرایی و آغاز نام نویسی داوطلبان صادر می‌شود.
معاون سیاسی وزیر کشور افزود: از ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انجام می‌شود و پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از جانب شورای نگهبان و انتشار اسامی نامزد‌ها از جانب وزارت کشور، تبلیغات انتخابات آغاز می‌شود که این فرایند تا ۲۶ خرداد ادامه خواهد داشت. طبق تقویم انتخابات ۱۴۰۰؛ ۲۷ خرداد، سکوت انتخاباتی خواهد بود و رای گیری در روز ۲۸ خرداد انجام می‌شود که در مجموع، فرآیند انتخابات پیش رو از ۱۱ اسفند ۹۹ تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ادامه دارد.
با بیان اینکه اگر انتخابات ریاست جمهوری به هر علت به مرحله دوم موکول شود، قاعدتاً باید زمان برگزاری آن، هفته بعد از ۲۸ خرداد باشد که آمادگی داریم در ۴ تیر برگزار کنیم، اظهار داشت: رئیس ستاد انتخابات در پاسخ به این پرسش که استعفای مقامات داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در چه سطحی و از چه زمانی الزامی است تاکید کرد: طبق قانون، مسئولان اجرایی و نظارتی موظف هستند از سمتشان استعفا دهند و قاعدتاً از وقتی فرآیند این انتخابات آغاز می‌شود، داوطلبان باید استعفا دهند.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه اگر وزیر کشور یا هر یک از اعضای شورای نگهبان یا در هر یک از سطوح مختلف این دو دستگاه بخواهند داوطلب انتخابات شوند، برای داوطلبی باید استعفا دهند. البته نمایندگان مجلس طرحی ناظر بر این موضوع دارند که طبق آن درپی تعیین زمان جدیدی برای استعفای داوطلبان هستند که هنوز مصوب و ابلاغ نشده است و تا آن زمان، قاعدتا طبق قانون قبل عمل خواهیم کرد.
رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان مجلس نیز ملزم به استعفا هستند تاکید کرد: این الزام، صرفا منحصر به متولیان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یعنی عناصری است که مسئولیت امور اجرایی و نظارتی انتخابات را به عهده دارد.
وی همچنین درباره تمهیدات انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا گفت: جدول برگزاری ششمین دوره انتخابات شورا‌ها از ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ با صدور فرمان آغاز این انتخابات از جانب وزیر کشور آغاز و فرآیند برگزاری آن اعم از نام نویسی داوطلبان، تشکیل هیات‌های اجرایی و کار‌های مختلف انجام می‌شود و این انتخابات نیز ۲۸ خرداد برپا خواهد شد. انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز در چند حوزه انتخابیه که نمایندگان شان فوت کردند برگزار می‌شود.
ربر اساس این گزارش سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین انتخابات شورا‌ها در سراسر کشور و انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در شماری از حوزه‌های انتخابیه، همزمان در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. تهران جزء حوزه‌های انتخابیه‌ای است که هر چهار انتخابات، ۲۸ خرداد آینده برگزار می‌شود.
 
کد مطلب: 138641
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *