۰
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۸

پایان محاکمه متهمان قتل خاشقچی در ترکیه

ترکیه پایان محاکمه غیابی افراد متهم به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی (۲۰۱۸) را که روز سه شنبه با حضور خدیجه چنگیز نامزد وی و استماع شهادت ایمن نور معارض سرشناس مصری برگزارشد، اعلام کرد.
پایان محاکمه متهمان قتل خاشقچی در ترکیه
ترکیه پایان محاکمه غیابی افراد متهم به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی (۲۰۱۸) را که روز سه شنبه با حضور خدیجه چنگیز نامزد وی و استماع شهادت ایمن نور معارض سرشناس مصری برگزارشد، اعلام کرد.
پایگاه خبری «سی ان ان عربی»، جلسه روز سه شنبه دادگاه ترکیه را دومین و آخرین جلسه رسیدگی به این پرونده دانست که بر اساس آن دستگاه قضایی ترکیه ۲۶ متهم پرونده قتل خاشقچی را محاکمه کرد.
دادستانی کل ترکیه پیشتر با تهیه کیفرخواستی در خصوص ۶ متهم قتل خاشقچی، برای دو تن از آنها حبس ابد و چهار تن دیگر نیز از ۶ ماه تا پنج سال زندان درخواست کرد.
در این کیفرخواست همچنین مجازات حبس ابد برای سلطان یحیی، معاون کنسولگری عربستان در استانبول و یاسر خالد وابسته این کنسولگری به اتهام قتل عمد و شکنجه وحشیانه و اصرار آنها بر این امر درخواست شد.
کیفرخواست برای چهار نفر دیگر به اتهام مخفی کردن و از بین بردن ادله جرم،  از پنج ماه تا شش سال حبس در نظر گرفت.
در همین رابطه دادستانی ترکیه کیفرخواستی ۱۱۷ صفحه ای را علیه ۲۰ متهم دیگر پرونده تهیه کرد که در آن نام جمال خاشقچی به عنوان مقتول و خدیجه چنگیز به عنوان شاکی ثبت شده است.
این کیفرخواست برای احمد العسیری و سعود القحطانی و ۱۸ متهم دیگر به اتهام تشویق به قتل و شکنجه وحشیانه، حبس ابد درخواست کرد.
خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله و منتقد هیات حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آن که از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.
وی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌ها و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.
این روزنامه نگار ناراضی سعودی، بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از ۱۸ روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است. 
بعد از این اعتراف، 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه سعودی در احکامی جداگانه 'سعود القحطانی' مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان' محمد بن سلمان' ولیعهد و 'احمد العسیری' معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی در یمن را دستگیر کرد. 
از سعود القحطانی به عنوان فرد مورد اطمینان محمد بن سلمان نام برده می‌شود که وظیفه شناسایی و حذف مخالفین سعودی در خارج کشور را برعهده دارد. برخی گزارش‌ها نشان داد که القحطانی روند قتل خاشقچی را از طریق اسکایپ هدایت کرده است. 
کد مطلب: 140367
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *