۱
۰
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۴

تدارک خرید ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا

وزیر بهداشت از اقدامات انجام شده جهت خرید واکسن کرونا خبر داد و گفت: نهایتا بین ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر از جمعیت‌مان داریم تدارک می‌بینم؛ واکسن کووید-۱۹ دو دوزه است و باید در دو مرتبه تزریق کرد.
وزیر بهداشت از اقدامات انجام شده جهت خرید واکسن کرونا خبر داد و گفت: نهایتا بین ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر از جمعیت‌مان داریم تدارک می‌بینم؛ واکسن کووید-۱۹ دو دوزه است و باید در دو مرتبه تزریق کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی درباره وضعیت خرید واکسن کرونا، گفت: تامین واکسن را از سه طریق داریم دنبال می‌کنیم؛ یکی از طریق خرید واکسن از مجموعه کووکس سازمان بهداشت جهانی است که قرار شده ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا را از طریق کووکس وارد می‌کنیم که این میزان حدود هشت میلیون و ۴۰۰ نفر را پوشش می‌دهد که حدود ۱۰ درصد از جمعیت ما است که از مراکز خاص داریم آن را تهیه می‌کنیم. همچنین حدود ۵.۵ میلیون دوز را در قالب قرارداد مشترک تولید با یکی از کمپانی‌های صاحب‌نام دنبال می‌کنیم.حدود ۲۰ میلیون دوز را از کمپانی دیگری در دنیا داریم می‌خریم و نهایتا ما بین ۴۱ تا ۴۲ میلیون دوز واکسن را برای ۲۰ تا ۲۱ میلیون نفر از جمعیت‌مان داریم تدارک می‌بینم. البته واکسن کووید-۱۹ دو دوزه است و باید در دو مرتبه تزریق کرد.
وی ادامه داد: واکسن کرونای داخلی هم خوشبختانه به خوبی دارد پیش می‌رود و علی‌رغم ذهنیت برخی افراد که به تولید داخلی ایمان و باور ندارند و شرکت‌های دانش بنیان و جوانان خوش فکر و خوش اندیشه و دانشمند کشور را قبول ندارند، در این راستا هم به خوبی پیش رفتیم و از بین ۱۲ شرکت، چهار شرکت جلوتر از بقیه هستند و سازمان جهانی بهداشت مراحل پیشرفت کار را قبول کرده است.
وی افزود: یکی از واکسن‌های ایران اجازه تست روی انسان را گرفت و از هفته آینده کار روی انسان را بعد از گذراندن تست‌های حیوانی آغاز خواهیم کرد و امیدوارم مژده ساخت واکسن کرونا را در کشور تا چند ماه دیگر به عنوان یکی از پیشتازان واکس سازی جهان به استحضار مردم برسانیم.
نمکی در ادامه با اشاره به طرح شهید قاسم سلیمانی برای مقابله با کرونا، ضمن تبریک هفته بسیج، گفت: ما در رابطه با طرح شهید قاسم سلیمانی، حرکت گسترده‌ای را در کشور در زمینه آموزش، بیماریابی و افزایش تست، درمان زودهنگام و سرپایی و مدیریت بیماری قبل از رسیدن به بیمارستان آغاز کردیم. این طرح همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، طرحی محله محور و خانواده‌محور است که با کمک سفیران سلامت در سراسر کشور آغاز شده است.
وی افزود: امیدوارم که مردم عزیزمان همراهی کامل و کافی در این طرح با ما داشته باشند. در پایان این طرح دستاورد بزرگی را به جهان در رابطه با کاهش بیماری، کاهش بستری و در نهایت کاهش مرگ و میر ارائه می‌کنیم. اگر هنوز مردم عزیز ما آمار نگران‌کننده ‌ای از میزان مرگ و میر ناشی از کرونا دریافت می‌کنند، نشان از تلنبار موارد گذشته‌ای است که در  بیمارستان‌های ما به دلیل ورود بی رویه بیماران به مراکز درمانی اتفاق افتاده است و ما گرفتار هستیم، اما در آینده نزدیک با کاهش موارد بستری، ان شاالله کاهش موارد مرگ و میر را هم در پی خواهیم داشت.
وزیر بهداشت ضمن تشکر از مردم به دلیل رعایت محدودیت‌ها، گفت: شاهد موارد بسیار بسیار دلگرم‌کننده‌ای هستیم. به طوری که رعایت پروتکل‌ها در بسیاری جاها بالای 90 درصد است که نشان از همراهی گسترده مردم با خدمتگزاران خودشان در نظام سلامت است.
نمکی ادامه داد: البته سه مورد باعث نگرانی بود که خدمت رییس جمهور اعلام کردم؛ یکی ترافیک صبحگاهی بود که به دلیل حضور شرکت‌های خصوصی از یک سو و ادارات دولتی، که بیش از آنچه فکر می‌کردیم در ترافیک صبحگاهی در مترو و اتوبوس موثر بود که امروز آقای رییس جمهور دستور دادند که باز هم از شنبه ادارات را به حداقل برسانند و در حد تعطیلی باشند. مگر در موارد مورد نیاز.
وی افزود: همچنین از شرکت‌های خصوصی هم تقاضا داریم که به نحو مقتضی همراهی کنند. زیرا در مصوبه ستاد ملی هم شرکت‌های خصوصی را مشمول این طرح کرده‌ایم. در غیر این صورت همکاران من در وزارت بهداشت و چه در قرارگاه کرونا در وزارت کشور، مجبور به برخورد و تعطیلی شرکت‌های خصوصی خواهند بود که در رفت و آمد شهری اثرات نامطلوب می‌گذارند.
نمکی گفت: نکته سومی که مورد اعتراض ما بود، توزیع مرغ در بازارهای روز و تره‌بار و گوشت بود که انبوهی از مردم آنجا جمع شده بودند و تمام ریتم ما بهم ریخت که آقای رییس جمهور به دو وزیر جهاد کشاورزی و صمت دستور اکید دادند که این مورد را هم در اسرع وقت ساماندهی کنند تا دیگر شاهد چنین تراکمی نباشیم.
کد مطلب: 140401
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بعد از پایان دولت کجایید که بیاییم واکسن وعده داده شده را بگیریم ؟