۰
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۰
«مردم سالاری آنلاین» گزارش می‌دهد

دوراهی سلامت نوزاد و تاریخ تولد لاکچری

زایمان زودرس چه مشکلاتی برای نوزاد ایجاد می‌کند؟
بعد از مراسم عروسی، جشن تولد و حتی عزاداری لاکچری چند سالی هست تاریخ تولد لاکچری هم بلای جان جامعه ما شده است. رسم اشتباهی که می‌گویند از ۸ آبان ماه ۸۸ بنیان آن گذاشته شده است؛ یعنی ۸۸.۸.۸؛ روزی که بنا به اعلام وزارت بهداشت و درمان در آن چهار هزار و صد و نود و پنج نوزاد متولد شد.
دوراهی سلامت نوزاد و تاریخ تولد لاکچری
بعد از مراسم عروسی، جشن تولد و حتی عزاداری لاکچری چند سالی هست تاریخ تولد لاکچری هم بلای جان جامعه ما شده است. رسم اشتباهی که می‌گویند از ۸ آبان ماه ۸۸ بنیان آن گذاشته شده است؛ یعنی ۸۸.۸.۸؛ روزی که بنا به اعلام وزارت بهداشت و درمان در آن چهار هزار و صد و نود و پنج نوزاد متولد شد. سال گذشته سیف الله ابوترابی معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت اسناد خبر داده بود که در ۹۵.۵.۵ هم ۶ هزار و ۱۳ نوزاد و در ۹۶.۶.۶ پنج هزار و ۶۸۰ نوزاد در سراسر کشور متولد شده‌اند. به گفته وی نرخ تولد روزانه در طول یک دهه اخیر حدود ۳ هزار و ۸۰۰ بوده است. گویا تعداد متولدین ۹۸.۸.۸ نیز دو تا سه برابر روزهای دیگر بوده است.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» سال گذشته در ۸ آبان ۹۸ بخش زایمان بیمارستان‌های خصوصی روز شلوغ و پر ازدحامی را پشت سر گذاشت تا جایی که صدای کادر درمان این بیمارستان‌ها درآمد؛ بیمارستان نیکان نزدیک به سه برابر ظرفیت روزانه خود در بخش زایمان پذیرش داشت. بیمارستان خصوصی دیگری در شمال شهر که به طور متوسط روزانه ۱۲ سزارین در آن انجام میشد، در ۹۸.۸.۸ میزبان ۳۲ مادر آماده سزارین بود. بیمارستان خصوصی دیگری این بار در جنوب تهران که روزانه متوسط ۷ عمل سزارین در آن انجام می‌شد، در ۸ آبان ۹۸ شاهد تولد ۲۱ نوزاد با عمل سزارین بود. تولدهایی که بسیاری از آنها پیش از موعد مقرر انجام گرفت!

زایمان پیش از موعد و عوارض آن
برخی از مادران و پدران برای آنکه فرزندشان در تاریخی خاص متولد شود، تن به زایمان پیش از موعد می‌دهند. تصمیمی که در حال و آینده می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت فرزندشان باشد. 
این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که متخصصان زنان و زایمان همواره در ماه‌های پایانی بارداری به مادران توصیه‌هایی در خصوص پیشگیری از زایمان زودرس می‌کنند و همواره تاکید دارند تا مادران بیش از پیش از خود مراقب کنند تا از این اتفاق جلوگیری کنند زیرا زایمان زودرس یا پیش از موعد، هم برای مادر و هم برای جنین تبعات بسیاری را به دنبال دارد. تولد زودهنگام می‌تواند در شکل‌گیری سلول‌های خاکستری مغز جنین تأثیر منفی بگذارد. چنین نوزادانی در آینده بیشتر در معرض بیماری‌های اوتیسم و بیش‌فعالی قرار می‌گیرند.
از سوی دیگر به دلیل اینکه ریه جنین در ماهی پایانی بارداری شکل می گیرد، در زایمان زودرس ممکن است شکل گیری ریه کامل نشود و نوزاد در آینده با بیماری هایی نظیر آسم و نارسایی ریه مواجه شود. 
زایمان پیش از موعد احتمال بستری نوزاد در NICU را افزایش می دهد؛ در این بخش نیز امکان انتقال عوارضی مثل عفونت به نوزاد بسیار زیاد است و احتمال مرگ نوزادان افزایش پیدا می‌کند.
زردی، مشکلات گوارشی و کولیک‌های نوزادی و افت قندخون نیز در نوزادانی که زودتر از موعد متولد می‌شوند بیشتر است. مشکل افت قندخون می‌تواند منجر به بروز تشنج در نوزاد شود که عوارض دراز مدتی با خود به همراه دارد. 
تولد پیش از موعد نوزاد ممکن است به مغز، دستگاه گوارش، ریه یا حتی قلب نوزاد آسیب وارد کند.
همواره متخصصان زنان و زایمان تاکید دارند که تا پیش از ۳۹ هفتگی نوزاد را تنها به دلایلی از جمله فشارخون بالا، مسمومیت بارداری، بیماری‌های قلبی و کلیوی، دیابت بارداری و مواردی که جان جنین در خطر باشد می توان زودتر خارج کرد در غیر اینصورت نوزاد باید در موعد مقرر متولد شود.

هشدار وزارت بهداشت
افزایش غیر طبیعی عمل‌های سزارین در تاریخ‌های خاص باعث شده است تا با نزدیک شدن به تاریخ رند یا لاکچری دیگری در سال ۹۹، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابلاغی به معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هشدار دهد. 
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارین طی چند سال گذشته، این موضوع را برخلاف برنامه ها و سیاست‌های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین های الکتیو دانسته و تاکید کرده است: دستکاری یا تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده ها و سیستم درمان، باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می‌شود.
قاسم جان بابایی در این ابلاغیه خواستار بررسی عملکرد بیمارستان‌ها و پزشکان در سزارین‌های تقویمی ۹۹.۹.۹ شده و تصریح کرده است: با بیمارستانها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده، برخورد خواهد شد.
بابایی در ادامه تاکید کرد است که چندین تاریخ مناسبتی و تقویمی در سال جاری رصد گردید که متاسفانه نتایج آن حاکی از افزایش معنادار آمار سزارین های غیر ضرور توسط بعضی از پزشکان و بیمارستان‌ها می باشد. لذا با توجه به در پیش بودن تاریخ ۹۹.۹.۹ و پیش بینی تکرار افزایش سزارین های بدون اندیکاسیون در این تاریخ علیرغم اطلاع رسانی عوارض  و خطرات آن از طریق رسانه‌های مختلف، بررسی و شناسایی میزان همراهی و عملکرد پزشکان و بیمارستان‌ها در کنترل این اقدام غیر موجه در دستور کار جدی وزارت متبوع قرار گرفته است. 
به گفته وی عملکرد افزایش آماری سزارین‌های بیمارستان‌ها و پزشکان در تاریخ ۹۹.۹.۹ مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت و به مسئول فنی بیمارستان‌های دارای آمار نامتعارف تذکر مکتوب ابلاغ می‌شود.

دو راهی سلامت و لاکچری
روایتی از یک پرستار این روزها در شبکه های مجازی دست به دست می‌شود، روایتی که می‌گوید «خانواده‌ای برای تولد فرزندشان در ساعت ۹ و ۹ دقیقه روز ۹۹.۹.۹ یک‌صد و سی میلیون تومان پول رزرو اتاق عمل داده‌اند!» خبری که عجیب هست اما بعید نیست! 
آیا یک تارخ تولد رند یا به اصطلاح لاکچری ارزش در معرض خطر قرار گرفتن نوزادان را دارد؟ اگر کودک شما با یکی از این مشکلات متولد شود، در آینده شما را به این دلیل سرزنش نخواهد کرد؟ قطعا شما برای به خطر انداختن سلامت فرزندتان در آینده از سوی او شماتت خواهید شد، اما برای رند نبودن تاریخ تولدش به شما خرده نخواهد گرفت. سلامت بودن نوزاد شما تاثیر بیشتری در آینده و سرنوشت او دارد تا تاریخ و ساعتی که در آن متولد می‌شود!
فاصله زیادی تا ۹۹.۹.۹ نداریم، یکی دیگر از رندترین تاریخ‌های قرن. باید منتظر بود و دید امسال چه شگفتی عجیب دیگری در بیمارستان‌های خصوصی رقم خواهد خورد.
گزارش: خاطره میرزا
کد مطلب: 140406
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *