۰
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۱

نشست گفت‌وگوی ملی سوریه درتهران

جمهوری اسلامی ایران فردا (یکشنبه) در حالی میزبان اولین نشست گفت‌وگوی ملی سوریه است که از ابتدای شروع بحران در این کشور همواره در راستای برقراری آرامش و عبور از بحران تلاش کرده است
تهران فردا (یکشنبه) به مدت یک روز میزبان اولین نشست گفت‌وگوی ملی سوریه با شعار «خشونت نه: مردمسالاری آری» با حضور نمایندگان احزاب، گروه‌ها، اقوام، منتقدین، احزاب سیاسی مخالف و همچنین «علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه به عنوان نماینده‌ حکومت این کشور است.
به همین منظور علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه روز پنجشنبه وارد تهران شد.
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه روز چهارشنبه (۲۴ آبان ماه) در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های سیاسی و بین‌المللی خارجی مقیم تهران با اعلام برگزاری این نشست اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تمامی تلاش‌های مجدانه خود را برای برقراری آرامش در سوریه به منظور شکل گیری گفت‌وگوی فراگیر ملی و ایجاد سازوکار مناسب برای عبور از بحران کنونی در این کشور در راستای منافع آحاد ملت جمهوری عربی سوریه به کار می‌گیرد.
جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این بحران بر استفاده از راهکارهای سیاسی و مسالمت‌آمیز در حل بحران تأکید داشته و در همین راستا ۱۹ مرداد سال جاری نشستی مشورتی با حضور ۳۰ کشور از جمله عراق، پاکستان و زیمبابوه، اندونزی، افغانستان، روسیه، چین، گرجستان، الجزایر، کوبا، عمان،‌ هند،‌ اردن، اکوادور، سودان، تاجیکستان، قزاقستان، تونس، بلاروس، موریتانی، ونزوئلا و همچنین نماینده سازمان ملل در هتل آزادی تهران برگزار و در پایان نیز بیانیه‌ای صادر شد.
ایران از طرح محمد مرسی رئیس جمهور مصر برای برگزاری نشست چهارجانبه استقبال و در نشست‌هایی که در پی این پیشنهاد برگزار شد، حضوری فعال داشت.
جمهوری اسلامی ایران به کرات بر توقف خشونت، برقراری آتش بس، عدم مداخله خارجی و تسلیح گروه‌های مسلح در سوریه تأکید و در همین راستا علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران نیز در مناسبت‌های مختلف شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی در سوریه را راه‌حل این مسئله عنوان کرده است. ایران ضمن حمایت از طرح ۶ ماده‌ای کوفی عنان نماینده سابق دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، از مأموریت اخضر ابراهیمی نماینده جدید بان کی مون در امور سوریه نیز استقبال کرد و به گفته امیرعبداللهیان تمام تلاش خود را به کار بست تا پیشنهاد ابراهیمی در خصوص برقراری آتش‌بس به مناسبت عید سعید قربان حداکثر موفقیت را کسب کند. گرچه آتش‌بس از سوی گروه‌های معارض نقض شد.
ایران علاوه بر اعلام آمادگی برای برگزاری گفت‌وگوی ملی سوریه با حضور معارضان و دولت این کشور در تهران، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز پیشنهاد غیررسمی و مکتوب شش ماده‌ای برای حل بحران سوریه ارائه کرد و نسخه‌هایی از این پیشنهاد به دولت سوریه، مصر، عربستان، ترکیه و همچنین اخضر ابراهیمی داده شد که اخضر ابراهیمی در سفر ۲۳ مهر ماهش به تهران در نشست خبری مشترک با علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان ضمن قدردانی از این پیشنهاد گفت که دیدگاه‌های بسیار خوبی در این پیشنهاد مطرح شده که می‌تواند مسئله سوریه را حل کند.
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران همچنین در جمع سفرای خارجی مقیم تهران با اشاره به استمرار قریب به ۲۰ ماه از مداخله خارجی، اقدامات گروه‌های مسلح بی مسئولیت و آتش نزاع در سوریه که موجب خسارت‌های انسانی و مالی به مردم این کشور مهم در منطقه راهبردی خاورمیانه شده است، خاطرنشان کرد: قطعاً وظیفه انسانی ایجاب می‌کند تا با استمرار تلاش‌های صلح‌آمیز و مسالمت جویانه همه جانبه جلوی تداوم خشونت در این کشور گرفته شود و جمهوری اسلامی ایران ضمن رد هرگونه مداخله خارجی و نظامی در حل بحران سوریه از تمامی اقدامات و تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای حل مسالمت‌آمیز و بی طرفانه این بحران حمایت و پشتیبانی می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که بدون اراده مردم سوریه و گروه‌های مؤثر سیاسی، نمایندگان آحاد مردم سوریه شامل مسلمان، مسیحی، دروزی ، کرد و ..... برای بازگشت آرامش و ثبات به سوریه نمی‌توان انتظار داشت روند اصلاحات سیاسی در جهت منافع کلان مردم سوریه به پیش رود.
بر همین اساس اولین نشست گفت‌وگوی ملی سوریه فردا (یکشنبه) با سخنرانی علی‌اکبر صالحی و با شعار «خشونت نه: مردمسالاری آری» در تهران برگزار می‌شود و این نشست اولین نشستی است که علاوه بر معارضان سوریه، نماینده‌ای از دولت این کشور نیز در آن حضور دارد و با توجه به ویژگی متفاوت این نشست با سایر نشست‌هایی که تاکنون در این زمینه برگزار شده از جمله نشست ژنو و نشست اخیر دوحه می‌توان نشست تهران را گامی در راستای حل بحران سوریه و برقراری آرامش دوباره در این کشور دانست.
کد مطلب: 14133
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *