۰
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۰

روغن موتور مشمول قیمت‌گذاری جدید شد

به دنبال اعلام نرخ جدید روغن موتور توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تاکید شده است که قیمت‌گذاری جدید به منظور جلوگیری از هرگونه افت در تامین و بروز کمبود این کالا در سطح بازار و حفظ وضعیت حداقلی تا پایان سال جاری بوده است.
به دنبال اعلام نرخ جدید روغن موتور توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تاکید شده است که قیمت‌گذاری جدید به منظور جلوگیری از هرگونه افت در تامین و بروز کمبود این کالا در سطح بازار و حفظ وضعیت حداقلی تا پایان سال جاری بوده است.
به گزارش ایسنا، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در صد و نهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار،   با مسئولیت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقرر شد تا قیمت روغن موتور دیزلی ۵۳ درصد و روغن موتور بنزینی ۴۰ درصد نسبت به نرخ اردیبهشت ماه سال گذشته افزایش یابد.
طبق تصمیم سازمان مذکور، این تصمیم به منظور جلوگیری از هرگونه افت در تامین و بروز کمبود انواع روغن موتور در سطح بازار و حفظ وضعیت حداقلی تا پایان سال جاری توسط شرکت‌های تولید کننده بوده است.
لازم به ذکر است که همانطور که پیش‌تر نیز،   رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن تهران نیز به افزایش هزینه‌های تولید روغن موتور و عدم تناسب این هزینه‌ها با نرخ مصوب آن،   اشاره کرده و علت کمبود برخی از برندهای روغن موتور در بازار را اینگونه اعلام کرده بود که به دلیل اینکه کارخانه‌های تولیدکننده روغن به دنبال افزایش قیمت هستند، لذا از توزیع روغن خودداری کرده‌اند؛ طبق اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، افزایش بیش از ۱۱۷ درصدی نرخ ارز نیمایی از عوامل افزایش هزینه‌های تولید روغن موتور بنزینی و دیزلی شرکت‌ها، در آبان ماه امسال نسبت به متوسط نرخ‌های سال گذشته بوده است.
به طور مثال "لوبکات"، ماده اولیه و اصلی تولید روغن موتور معادل ۸۴ درصد، مواد افزودنی و روغن پایه وارداتی معادل ۱۰۰ درصد، حقوق و دستمزد ۲۵ درصد، هزینه بسته بندی ۱۳۰ درصد، مواد افزودنی ۶۱ درصد، آیزوریسایکل ۹۸ درصد و روغن پایه وارداتی ۶۵ درصد رشد قیمت داشته است.
توافقات انجام شده درخصوص افزایش قیمت، با همراهی و تعامل چهار پالایشگاه روغن‌سازی بهران، ایرانول، پارس و سپاهان انجام شده است.
گفتنی است که برخی از محصولات تولیدی این شرکت‌ها مانند لوبکات و روغن پایه در بورس کالا عرضه می‌شود که قیمت‌گذاری این اقلام مطابق با ضوابط قانونی تابع مقررات بورس بوده و سود آن بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل، مصوبه هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها نیست.
شایان ذکر است که سازمان حمایت بر وضعیت تامین، توزیع، عرضه و همچنین قیمت انواع محصولات روغن موتور، در سطح عرضه نظارت مستمر خواهد داشت.
کد مطلب: 141513
برچسب ها: روغن موتور
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *