۰
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۲

بایدن برای اقتصاد ایران معجزه می‌کند؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید ایران باید انتظاری که از لغو تحریم‌ها یا کاهش آنها دارد را با واقعیت‌های اقتصادی بسنجد و انتظارات غیر واقعی تبعات سنگینی خواهد داشت.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید ایران باید انتظاری که از لغو تحریم‌ها یا کاهش آنها دارد را با واقعیت‌های اقتصادی بسنجد و انتظارات غیر واقعی تبعات سنگینی خواهد داشت.
عباس آرگون در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که نباید آن را فراموش کرد، نگاه کلان دولت‌ها در آمریکا به ایران و رابطه با جمهوری اسلامی ایران است. امروز دیگر تردیدی نداریم که راهبرد کلان در کاخ سفید درباره ایران تغییری نمی‌کند. شاید با جابجایی دولت‌ها برخی سیاست‌های اجرایی تغییر کنند اما در نگاه کلان تفاوت چندانی میان ترامپ و بایدن نیست.
به گفته وی، همانطور که در دوره اوباما نیز سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد، در دوره بایدن نیز نمی‌توان انتظار داشت معجزه‌ای برای ایران و اقتصاد کشور رخ دهد.
عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه در صورت فراهم بودن مقدمات لازم، باید به لغو تحریم و کاهش فشارهای اقتصادی فکر کرد، گفت: در این تردیدی وجود ندارد که اگر تحریم‌ها بروند، اقتصاد ایران نفس تازه‌ای خواهد کشید و بخشی از فشارهای اقتصادی که به روی مردم و فعالان اقتصادی قرار دارد برداشته خواهد شد و این امر قطعا مثبت است اما آنچه را که نباید فراموش کرد مشکلات داخلی اقتصاد است که لزوما ارتباطی به تحریم ندارند.
آرگون ادامه داد: اینکه ما فضای کسب و کار را نامناسب کرده‌ایم، فشار بر تولید را بالا برده‌ایم، با سیاست‌های غلط فضای رانت و فساد را ایجاد کرده‌ایم و در موضوعاتی مانند تورم، چنین نتایجی ایجاد کرده ایم، قطعا مقصرش تحریم‌ها نیستند و اگر برای آنها راه حلی پیدا نکنید، قطعا، در آینده مشکلات حتی با وجود لغو تحریم‌ها نیز ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه اقتصاد ایران به یک راهبرد طولانی مدت نیاز دارد، گفت: دلیل اینکه در دوره‌های گذشته به راحتی ما را تحریم کرده‌اند، دور افتادن ایران از اقتصاد جهانی و تبدیل شدن به یک جزیره مستقل است. ما باید منافع دیگر کشورها و شرکت‌های جهانی را به منافع خودمان گره بزنیم تا اگر روزی دولتی خواست ایران را تحریم کند، تحت تاثیر همین منافع امکان آن را پیدا نکند. به این ترتیب اگر می‌خواهیم با لغو تحریم‌ها، روزهای خوشی را تجربه کنیم، از بین بردن مشکلات و دغدغه‌های داخلی بیشترین اهمیت را دارند.
به گزارش ایسنا، جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا کار خود را از ابتدای بهمن امسال در کاخ سفید آغاز خواهد کرد. او وعده داده که با بازگشت به برجام و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را کاهش می‌دهد.
ایران نیز اعلام کرده در صورتی که طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل کنند، ایران نیز امادگی دارد که به این توافق بازگردد.
ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا از اردیبهشت ١٣٩٧،  اعلام کرد که از برجام خارج شده و تحریم‌های جدیدی را علیه اقتصاد ایران به اجرا در می‌آورد.
کد مطلب: 141703
برچسب ها: اقتصاد جو بایدن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *