۰
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۵

۵۳ آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان در یک هفته

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که هفته گذشته ۵۳ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان به وقوع پیوست که در نتیجه آن به ۳۵ هکتار از این عرصه‌ها خسارت سطحی وارد شد.
۵۳ آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان در یک هفته
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که هفته گذشته ۵۳ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان به وقوع پیوست که در نتیجه آن به ۳۵ هکتار از این عرصه‌ها خسارت سطحی وارد شد.
عبدالرحیم لطفی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آتش سوزی‌های هفته جاری در عرصه‌های جنگلی شهرستان‌های بندرگز، کردکوی، گرگان، علی آباد کتول، آزادشهر، مینودشت، گالیکش و پارک ملی گلستان به وقوع پیوست.
وی افزود: از مجموع آتش سوزی‌های هفته جاری، هشت فقره آن طی ۲۴ ساعت گذشته در عرصه‌های جنگلی بندرگز، کردکوی، مینودشت، گالیکش و علی آبادکتول رخ داد که باحضور به موقع نیروهای جنگل بانی، منابع طبیعی، قرق بانان و اهالی بومی در کوتاهترین زمان مهار و خاموش شدند.
وی تصریح کرد: گرم شدن هوا و کاهش رطوبت در روزهای گذشته سبب خشک شدن برگ‌های کف عرصه‌های جنگلی گلستان شد و آنها را مستعد آتش سوزی کرد که به جز عمدی بودن آتش سوزی در یک نقطه از جنگل قرق گرگان که عوامل آن توسط یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری دستگیر شدند، سایر آتش سوزی ها از روی سهل انگاری رخ داد.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: با توجه به شرایط جوی موجود و ادامه آن تا دوشنبه هفته آینده، تمامی نیروهای ستادی و جنگل بانی این اداره کل و شهرستان‌ها برای مقابله با آتش سوزی احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی در آماده باش کامل هستند.
به گزارش ایرنا، عرصه های جنگلی گلستان به دلیل شکل گیری جوامع پرتراکم گیاهی ناشی از بارش برف و باران در فصل های پاییز و زمستان شاهد آتش سوزهای زیادی است که نمونه بازر آن سوختن ۲۰۰ هکتار از محدوده جنگل توسکستان گرگان در آبان امسال است.
جنگل‌های گلستان با  ۴۵۲ هزار هکتار وسعت به طول ۲۶۰ کیلومتر از گلوگاه در شرق مازندران آغاز شده و تا روستای گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان ادامه دارد.
علاوه بر این پارک ملی گلستان به عنوان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش در این استان قرار دارد که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده است.
بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.
کد مطلب: 143234
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *