۰
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۱۹

تحریم‌ها علیه ایران براندازانه است

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: تحریم‌ها علیه ایران با تغییر ماهیت به سمت براندازی حرکت می‌کند
اکبر ولی‌زاده عضو هیئت علمی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران عصر امروز در نشست تحریم‌ها و حقوق بین الملل که در مرکز مطالعات عالی بین‌الملل دانشگاه تهران برگزار شد بر اساس محور رژیم تحریم‌های بین‌المللی و منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی به سخنرانی پرداختند.
وی با طرح ۳ موضوع یک چرا تحریم‌های منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی رواج پیدا کرده روند تکاملی تحریم‌ها چه وجوهی دارد و رویه آمریکا در این خصوص چگونه بوده است اظهارات خود را آغاز کرد.
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی با اشاره به تحولاتی که در ۲۰ سال اخیر در جهان رخ داده است عنوان کرد: بحث هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی پس از فروپاشی شوروی و میراث هسته‌ای آن تحولات عراق و موضوع کره شمالی جامعه جهانی را نسبت به سلاح‌های کشتار جمعی حساس کرده است.
وی افزود: امروز محور تمرکز دنیا بحث هسته‌ای ایران شده است و در این راستا و به جهت تسریعی که در روند تکمیل و تدوین قوانین بین‌المللی ایجاد شده است کشورهای غربی و آمریکا با ۲ سیاست رویه سازی و فضا سازی قوانین و نظارت بین المللی را به منظور منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای تشدید کرده‌اند به طوری که امروز در خصوص ایران نظارت بین المللی به حداکثر خود رسیده است که بخشی از آن ناشی از همان سیاست‌های فضا سازی در جامعه جهانی است.
ولی‌زاده با بیان اینکه تحریم‌ها همواره با ۳ هدف اطاعت، براندازی‌و بازدارندگی اعمال می‌شود اظهار داشت: آیتم اطاعت به جهت تغییر رفتار طراحی می‌شود که موضوع عراق در این چارچوب می‌گنجید و با اشاره به اینکه از دهه ۹۰ تا به امروز ۳۳ تحریم منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در دنیا اعمال شده است گفت: از این ۳۳ تحریم ۲۴ مورد آن با محوریت آمریکا بوده است. تحریم‌های هوشمند علیه عراق، همه در راستای تغییر رفتار بود اما در مورد ایران معتقدم این تحریم‌ها به دنبال بی ثبات سازی و براندازی نظام جمهوری اسلامی است.
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی ایران باید براین اساس دنیای غرب و شورای امنیت با رویکرد تغییر رفتار و یا براندازی تحریم‌ها را علیه ایران دنبال می‌کند سیاست خود را طراحی کند و اگر امروز ایران سیاست سخت و عدم انعطاف را در قبال موضوع هسته‌ای خود برابر دنیای غرب به کار گرفته است کاملا درست است.
ولی‌زاده با اشاره به اینکه فضای بین‌المللی امروزه به سمت هنجاری شدن نسبت به تحریم‌ها پیش می‌رود، گفت: فضای که امروز در نظام بین المللی ایجاد شده است مانع از آن می‌شود که حتی روسیه و چین بر خلاف آن اقدام کنند و در از صدور قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران جلوگیری کنند.
وی گفت: امروز ایران برداشت خاصی از تحریم‌های اعمال شده علیه خود دارد و آن این است که هدف برانداری است و در قبال آن دنیا تلاش نمی‌کند تا این تفکر را تغییر دهد.
کد مطلب: 14367
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *