۰
شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۳
موضوع فوت مهسا امینی و ناآرامی‌های پس از آن در صدر سخنان رئیسی در نیویورک بود

از نیویورک هم موضوع را پیگیری کردم

رئیسی به تهران بازگشت
همزمانی سفر سید ابراهیم رئیسی به نیویورک برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل و رایزنی‌های حاشیه‌ای این اجلاس، با اتفاق ناخوشایند فوت مهسا امینی در مقر گشت ارشاد و ناآرامی‌های پس از آن باعث شد که در بیشتر دیدارها و گفتگوهای او این موضوع‌ها مورد نظر باشد و لزوم سخن گفتن در این موارد دیده شود.
از نیویورک هم موضوع را پیگیری کردم
گروه سیاسی - سید مجید حسینی: همزمانی سفر سید ابراهیم رئیسی به نیویورک برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل و رایزنی‌های حاشیه‌ای این اجلاس، با اتفاق ناخوشایند فوت مهسا امینی در مقر گشت ارشاد و ناآرامی‌های پس از آن باعث شد که در بیشتر دیدارها و گفتگوهای او این موضوع‌ها مورد نظر باشد و لزوم سخن گفتن در این موارد دیده شود. رئیسی در این دیدارها بر سه نکته تاکید داشت: اول تاکید بر اینکه پیگیر احقاق حق درباره موضوع درگذشت مهسا امینی است، دوم اینکه از حوادث اخیر در کشورهای مختلف مثل قتل توسط پلیس آمریکا و قتل خاشقچی در ترکیه سخن گفت و در نهایت درباره اعتراض‌های مردم گفت که اعتراض با اغتشاش فرق دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رئیسی در نشست خبری با رسانه‌ها در نیویورک در پاسخ به سوالی درباره فوت مهسا امینی در ایران اظهار داشت: رخدادی که اتفاق افتاده در دست بررسی است و نظر نهایی در این باره را با مقام قضایی است؛ آنچه درباره فوت این خانم مطرح است و اگر قصور و تقصیری بوده، حتماً بررسی می‌شود و من در تماس با خانواده او هم قول دادم فارغ از آنکه مجامع جهانی موضع بگیرند یا نه، مساله را پیگیری کنم‌. وی تاکید کرد: ما دنبال اجرای عدالت هستیم و اجازه نمی‌دهیم درباره این خانم و هیچ شهروندی حقی از کسی تضییع شود اما نباید مسایل حقوق بشری به صورت دوگانه پیگیری شود.
رئیسی با اشاره به قتل‌هایی که در آمریکا و کشورهای غربی توسط پلیس صورت می‌گیرد، اظهار داشت: حفظ حقوق بشر در گرو پرهیز از استاندادهای دوگانه است تا از سوی مردم صادقانه تلقی شود.
رئیس جمهور درباره اعتراضات در ایران هم به این موضوع گفت: اعتراضات چه صنفی و چه اعتراضاتی که درباره مسایل مختلف مطرح است، همواره بوده و هست و شنیده می‌شود؛ ولی باید بین اعتراض و اغتشاش تفاوت گذاشت؛ هیچ کس اغتشاش را قبول ندارد. رئیسی تصریح کرد: امروز آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران به نحوی است که در محافل عملی و سیاسی و فرهنگی و رسانه‌ها نظرات مختلف مطرح می شود ولی اعتراض با اغتشاش متفاوت است.
رئیسی شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در آخرین برنامه در چهارمین روز از سفر به نیویورک در نشستی با حضور ایرانیان مقیم آمریکا نیز با گلایه از استانداردهای دو گانه حقوق بشری در غرب گفت: در قضیه‌ای که در ایران برای دختر عزیزی پیش آمد خودم با خانواده‌اش تماس گرفتم و گفتم پیگیری می‌شود و از همین‌جا هم پیگیری می‌کنم. اما در همین غرب و انگلیس در ۲۸ هفته ۸۱ زن دچار آسیب و تعدادی فوت شدند، آیا روی این موضوع هم حساسیت هست.
آیا یک اطلاعیه صادر شد؟ سال گذشته در همین آمریکا ۱۱۰۰ نفر به دست پلیس کشته شدند چرا کسی برای آن اطلاعیه صادر نمی‌کند. چرا کسی سوال نمی‌کند این ۱۱۰۰ نفر چطور به دست پلیس کشته شدند. رئیس جمهور با یادآوری قتل خاشقچی روزنامه نگار عربستانی در ترکیه سوال خود را تکرار کرد که چرا امروز کسی در اینباره برافروخته نمی‌شود؟
رئیسی با بیان اینکه دفاع از حقوق افراد جزو ذات جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: موضوع فوت این دختر عزیز را همانطور که به پدر این دختر خانم قول داده ام با جدیت پیگیری خواهیم کرد. رئیس جمهور با تشریح وظایف سازمان قضایی نیروهای مسلح برای رسیدگی به تخلفات نیروهای نظامی تصریح کرد: اعتراض اشکالی ندارد، اما اغتشاش در هیچ جای دنیا پذیرفتنی نیست، چون امنیت مردم و جامعه را به خطر می‌اندازد.
رئیس جمهور در حاشیه نشستی با جمعی از متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا درباره فوت مهسا امینی نیز در پاسخ به این سوال که شما به عنوان رئیس جمهور در برابر کشته شدن یک دختر جوان چه کرده‌اید، خطاب به فرد سوال کننده گفت: شما یک پژوهشگر هستید و از شما توقع می‌رود که قبل از پذیرفتن و بازطرح یک موضوع، از صحت آن اطمینان کسب کنید و آنچه می‌گویید بر اساس اسناد معتبر و تایید شده باشد.
رئیس جمهور افزود: بنده شخصا با خانواده ایشان تماس گرفتم و قول دادم که موضوع را به دقت پیگیری خواهم کرد تا همه جوانب موضوع بررسی شده و حقی ضایع نشود. در روزهای گذشته حداقل دو گروه از پزشکی قانونی و نمایندگان مجلس ایران این موضوع را به شکل دقیق مورد بررسی قرار داده‌اند و مقام قضایی بررسی کننده این پرونده باید نظر نهایی خود را اعلام کند.
وی گفت: دفاع از حقوق بشر در ذات جمهوری اسلامی قرار دارد و این موضوع برای ما نه یک ابزار سیاسی، بلکه یک تکلیف الهی و یک وظیفه در جایگاه حاکمیت است. رئیس‌جمهور معیارهای مدعیان غربی حقوق بشر را دوگانه خواند و گفت: مدعیان حمایت از حقوق بشر در برابر گزارش‌ها و اخبار رسمی از کشته شدن زنان و مردان در کشورهای غربی و آمریکا به دست نیروهای پلیس حساسیتی نشان نمی‌دهند.


رئیسی به تهران بازگشت

سید ابراهیم رئیسی پس از شرکت و سخنرانی در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شرکت و سخنرانی در اجلاس تحول آموزش در سازمان یونسکو، دیدار با برخی رهبران ادیان، دیدار با متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا، دیدار با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی، برگزاری نشست مطبوعاتی و دیدار با ایرانیان مقیم این کشور روز جمعه نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد. رئیس جمهور در این سفر همچنین با رئیس جمهور فرانسه، رئیس جمهور بولیوی، نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر عراق، رئیس جمهور سوئیس، نخست وزیر لبنان، نخست وزیر ژاپن، رئیس جمهور فنلاند، رئیس جمهور صربستان، نخست وزیر ارمنستان، رئیس جمهور زیمبابوه و دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.
سفر رئیسی به نیویورک در ادامه تلاش‌ها برای تحقق «نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه‌گرایی اقتصادی» انجام شد.
کد مطلب: 175371
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *