۰
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۳
رئیس اتاق بازرگانی فارس:

رشد اقتصادی منوط به ارتباط با جهان است

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: بدون روابط عادی با کشورهای جهان نمی‌توان به رشد اقتصادی مازاد دست یافت و قطعا تحقق ثبات اقتصادی به ثبات سیاسی می‌انجامد.
رشد اقتصادی منوط به ارتباط با جهان است
 رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: بدون روابط عادی با کشورهای جهان نمی‌توان به رشد اقتصادی مازاد دست یافت و قطعا تحقق ثبات اقتصادی به ثبات سیاسی می‌انجامد.
جمال رازقی در جلسه هم اندیشی و تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور که با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، افزود: اهداف مهم همه دولت‌ها رفاه، عدالت اجتماعی و بهبود معیشت است که راه رسیدن به این اهداف در سایه توسعه اقتصادی شکل می‌گیرد که در گرو تولید و صادرات است و برهمین اساس باید از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت جدی و اصولی انجام شود.
به گزارش ایسنا به نقل از اتاق بارزگانی فارس، رازقی افزود: مبهم بودن آینده، عدم قطعیت، ریسک بالا، نبود فضای رقابتی، انحصار در بازار، فرآیندهای پیچیده اداری، تنگناهای اعتباری، عدم سهولت تامین مالی و دخالت بخش عمومی در بازار قیمت گذاری از جمله مواردی است که نفس اقتصاد را به شماره انداخته است.
رئیس اتاق بازرگانی فارس سهم صادرات ایران از بازارهای کشورهای همسایه را تنها ۲ درصد عنوان و ادامه داد: فعالان اقتصادی واقعی کشور از بازار خارج شده و نااهلان جای این قشر را گرفته‌اند؛ باید اعتماد و امنیت اقتصادی ایجاد کرد تا شرایط بهبود پیدا کند و تامین امنیت اقتصادی به سخنرانی نیست بلکه باید با روابط خارجی اصولی و پیوستن به بازار جهانی و تجارت بین المللی و روابط متعادل با همه کشورهای جهان و مصونیت کامل رسانه ها برای مبارزه با فساد اقتصادی وضعیت را به سمت بهبود پیش برد.
رازقی با اعلام اینکه غلبه سیاست بر اقتصاد موجب مشکل آفرینی در کشور شده، اظهار کرد: فرمان اقتصاد کشور در دست سیاست است و سوال مهم اینجاست که تا چه زمانی اقتصاد باید به سیاست رشوه دهد؟
او اضافه کرد: سیاسیون یقین داشته باشند که در کشوری با اقتصاد بزرگ و قدرتمند ،دست آنها برای سیاسی بازی نیز بازتر خواهد بود.
رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: چرا برخی  از دست اندرکاران کشور مشکل تحریم را حل نمی‌کنند؟ آیا مردم ایران لایق ماندن در صف چند کیلوگرم مرغ و بطری روغن هستند؟
وی با بیان اینکه، ایران همانند کره شمالی عمل نخواهد کرد و منزوی نخواهد شد عنوان داشت: ضروری است الزامات جهانی را بپذیریم و فارغ از مباحث سیاسی پذیرش FATF اف ای تی اف یا الزامات گروه اقدامات مالی مصوب شود.
رازقی تصریح کرد: چرا موضوع اف ای تی اف حل نمی‌شود و تصمیم‌گیری در این باره به درازا کشیده؟ بارها راجع به این موضوع در اتاق بازرگانی ایران جلسات مکرر برگزار و در این باره بحث و تبادل نظر شده و ضروری است که فارغ از مباحث سیاسی پذیرش اقدام گروه مالی سریعا مصوب شود.
رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه براساس مستندات اتاق بازرگانی ایران ۹۰ میلیارد دلار طی ۱۰ سال گذشته از کشور خارج شده است، اظهار کرد: تعامل با اقتصاد جهانی اکنون به حداقل ممکن رسیده و این مسأله سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار به کشور ضربه می‌زند.
کد مطلب: 145638
برچسب ها: نرخ رشد اقتصادی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *