۰
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۹

توزیع کالاهای شب عید در شبکه منتخب از ۲۰ اسفند

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که از ۲۰ اسفند برای مقاطع شب عید و رمضان از طریق شبکه منتخب توزیع، فروشگاه‌های منتخب و اصناف، کالاهای ضروری شب عید منظم توزیع خواهد شد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که از ۲۰ اسفند برای مقاطع شب عید و رمضان از طریق شبکه منتخب توزیع، فروشگاه‌های منتخب و اصناف، کالاهای ضروری شب عید منظم توزیع خواهد شد.
به گزارش ایسنا،  محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی،  در برنامه تیتر امشب با اشاره به افزایش تقاضای برخی از کالاها در آستانه شب عید و ماه رمضان، گفت: به دلیل نزدیکی دو مناسبت نوروز و ماه رمضان، برنامه ریزی مشترکی برای عرضه کالا به قیمت مناسب و منصفانه که تولیدکننده هم متضرر نشود برای هر دو مناسبت در حال انجام است. اما قیمت گذاری بدون در نظر گرفتن مکانیزم عرضه و تقاضا کار بیهوده‌ای است.  
وی در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر قیمت مرغ واقعی و منصفانه است؟ تصریح کرد زمانی قیمت هدف در کف بازار اتفاق می‌افتد که توزیع متناسب با نیاز بازار باشد. موضوع دوم پراکندگی جغرافیایی است و نظام توزیع مناسب و منطقی باید سرتاسر کشور را به خوبی پوشش دهد.
به گفته این مقام مسئول گرانی در حیطه وظایف وزارت صمت نیست، اما برخورد با گرانفروشی هست. برای رسیدن به قیمت هدف ابلاغ، بخشنامه و برخورد تعزیری کم اثرترین ابزارها است. بازرسی لازم است اما کافی نیست. بنابراین محور تنظیم و تامین بازار در آستانه دو مناسبت یاد شده،  تعریف شبکه‌های منتخب توزیع و دوم به کار گرفتن عوامل از تولید تا توزیع است.
ذخیره سازی ۴۰ هزار تن میوه برای شب عید
مفتح با اشاره به ذخیره سازی ۴۰ هزار تن میوه برای شب عید گفت: از ۲۰ اسفند برای مقاطع شب عید و رمضان از طریق شبکه منتخب توزیع، فروشگاه‌های منتخب و اصناف، کالاهای ضروری شب عید منظم توزیع خواهد شد و امیدواریم توزیع پیوسته و کافی کالا در این شبکه منتخب در دراز مدت تاثیرش را در بازار و کنترل قیمت‌ها بگذارد.
وی با بیان این که باید زمینه‌ها و عوامل اصلی بروز تخلف و گران فروشی از بین برود، تصریح کرد: درصد کمی هستند که مرتکب گران فروشی می‌شوند و دلیل آن هم یکی اجبار است و فرد از روی اجبار مرتکب تخلف می‌شود و دلیل دیگرش این است حس می‌کند که نظارتی وجود ندارد.
با فروش اجباری برخورد می‌شود 
مفتح در خصوص فروش اجباری کالا و کالای سرباری هم گفت: اگر شرکت پخشی کالا یا کالاهایی را به اجبار بفروشد یا فروش کالایی را منوط به خرید کالای دیگری کند تا لغو پروانه‌اش خواهیم ایستاد و به عنوان مخل نظام اقتصادی قابل پیگرد است.
امسال نمایشگاه بهاره نداریم
قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران نیز هم با بیان اینکه اگر عرضه و تقاضا هماهنگ باشد در بازار مشکلی پیش نخواهد آمد از تشدید بازرسی‌ها و نظارت اصناف و تعزیرات برای برخورد با گران فروشی‌های احتمالی خبر داد و گفت: به همه اصناف ابلاغ کرده‌ایم که حق ندارند کالایی را بدون فاکتور بخرند برای این که ضرایب سود هر صنف معین است و نمی‌توانند از آن تخلف کنند.
رئیس اتاق اصناف تهران همچنین با بیان این که امسال هم نمایشگاه بهاره نداریم گفت: به جای برگزاری نمایشگاه‌ها، فروش فوق العاده را از طریق اصناف برگزار می‌کنیم که اگر رضایت اکثر مردم جلب شود دیگر بساط برگزاری نمایشگاه‌های عید را برای همیشه جمع می‌کنیم.
عرضه مرغ در بازار آزاد
وی درباره وضعیت بازار مرغ نیز گفت: برخی از مرغداران سهمیه تعیین شده را در میدان بهمن عرضه می‌کنند، اما مازاد آن را در بازار آزاد می‌فروشند. این افراد باید موظف باشند همه محصول خود را در دو میدان تعیین شده عرضه کنند تا مرغ دو قیمتی نباشد.
قائم مقام وزیر صمت نیز در این رابطه گفت: تولید به اندازه نیاز شرط لازم برای رسیدن به قیمت هدف است، اما کافی نیست. مولفه دوم شبکه توزیع است.
محمدعلی اسفنانی «معاون سازمان تعزیرات» نیز در ارتباط تصویری با برنامه با اشاره به تشدید بازرسی‌ها و برخورد قاطع با متخلفان و گرانفروشان و فروشندگان کالاهای اجباری، ابراز امیدواری کرد قانون تعزیرات زودتر اصلاح شود تا بازدارنده باشد.
 
کد مطلب: 145806
برچسب ها: وزارت صمت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *