۰
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۵
رسميت شناخته شدن لطمه‌هاي فعالان فضاي مجازي 

معيشت 9 ميليون نفر تحت الشعاع فيلترينگ قرار دارد

اينستاگرام در اين سال‌هاي گذشته بزرگترين شبکه کارآفريني کشور را تشکيل داده است. چرخه اي که دولت‌هاي مختلف از انجامش ناتوان بوده اند. اين بستر انتشار فرصتي براي کسب و کارهاي کوچک شده است تا صاحبان شان بتوانند شبکه اي براي فروش محصولات شان داشته باشند. پيج‌هاي چند صد يا چند ده هزار نفري از فروشندگان صنايع دستي تا محصولات خانگي و البته شبکه محصولات ديگر که در ميان شان موارد فروش محصولات ممنوعه چون قاچاق هم ديده مي‌شود.روزهاي کرونا و محدوديت‌هاي ايجاد شده ، اين اتصال مردم به زنجيره خريد در اينستاگرام را مستحکم تر کرد و حالا در مهرماه 1401 شرايط به شکلي شده براي فيلترينگ اينستاگرام ، اعلام مي‌شود 9 ميليون نفر از مردم زندگي شان با اين شبکه گره خورده است.اين بار اين جمله را نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران گفته است. رقمي‌که شايد هيچ يک از ارگان‌هاي دولتي هم زنجيره انساني مستقيم شان به آن تا اين جمعيت نرسد.
معيشت 9 ميليون نفر تحت الشعاع فيلترينگ قرار دارد
گروه اقتصادي- حسين قباديان: اينستاگرام در اين سال‌هاي گذشته بزرگترين شبکه کارآفريني کشور را تشکيل داده است. چرخه اي که دولت‌هاي مختلف از انجامش ناتوان بوده اند. اين بستر انتشار فرصتي براي کسب و کارهاي کوچک شده است تا صاحبان شان بتوانند شبکه اي براي فروش محصولات شان داشته باشند. پيج‌هاي چند صد يا چند ده هزار نفري از فروشندگان صنايع دستي تا محصولات خانگي و البته شبکه محصولات ديگر که در ميان شان موارد فروش محصولات ممنوعه چون قاچاق هم ديده مي‌شود.روزهاي کرونا و محدوديت‌هاي ايجاد شده ، اين اتصال مردم به زنجيره خريد در اينستاگرام را مستحکم تر کرد و حالا در مهرماه 1401 شرايط به شکلي شده براي فيلترينگ اينستاگرام ، اعلام مي‌شود 9 ميليون نفر از مردم زندگي شان با اين شبکه گره خورده است.اين بار اين جمله را نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران گفته است. رقمي‌که شايد هيچ يک از ارگان‌هاي دولتي هم زنجيره انساني مستقيم شان به آن تا اين جمعيت نرسد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران خاطر نشان کرد: افزايش 30 برابري براي تقاضاي فيلترشکن‌ها در هفته‌هاي اخير را داشتيم و اين فيلترشکن‌ها مي‌تواند امنيت کاربران و امنيت اطلاعات کشور را تحت شعاع قرار بدهند.حسين سلاح ورزي نايب رييس اتاق بازرگاني که عصر دوشنبه در يکصد و سيزدهمين شوراي گفت‌وگويي دولت و بخش خصوصي سخن مي‌گفت با اشاره به تبعات قطعي و محدودسازي اينترنت بر کسب وکارها، گفت: بر اساس سهمي‌که حوزه آي تي در توليد ناخالص ملي دارد هر ساعت قطعي اينترنت حدود 1.5 ميليون دلار ضرر اقتصادي براي کشور به وجود مي‌آورد.وي با اشاره به فليترينگ گشترده شبکه‌‌هاي اجتماعي، خاطرنشان کرد: افزايش 30 برابري براي تقاضاي فيلترشکن‌ها در هفته‌هاي اخير داشتيم و اين فيلترشکن‌ها مي‌تواند امنيت کاربران و امنيت اطلاعات کشور را تحت شعاع قرار بدهند.سلاح‌ورزي ادامه داد: اتحاديه فناوران يارانه گزارش مفصلي تهيه کرده است که مطابق با آن معيشت حدود 9 ميليون نفر از جمعيت کشور در غالب فروشگاه‌هاي آنلاين محصولات خود را عرضه مي‌کردند در معرض خطر قرار گرفته‌اند. 
بسياري از فعالان اقتصادي نيز بر اين باورند که کسب‌وکارهاي بزرگ نيز دچار آسيب شدند.اين فعال اقتصادي با بيان اينکه تجار و صادرکنندگاني که مشتري خارجي دارند نمي‌توانند خريداران خود را ملزم به نصب پيام‌رسان‌هاي داخلي کنند، گفت: اين مسئله باعث محدوديت شده است و ادامه اين اختلال‌ها و عدم اطمينان‌ها باعث افزايش مهاجرت نخبگان و استارتاپ‌ها و کاهش سرمايه‌گذاري در حوزه آي تي مي‌شود.در ادامه نشست شوراي گفتگوي بخش خصوصي و دولت ، خاندوزي با تاکيد و تاييد دغدغه‌هاي فعالان خصوصي در فضاي حقيقي و مجازي، تصريح کرد: لطمه‌هاي که ناامني‌هاي اجتماعي براي اين فعالان ايجاد کرده است بايد به رسميت شناخته شود و امنيت کسب‌وکار و سرمايه‌گذاري نه تنها شاخص‌هاي پيشرفت را تحت تاثير قرار مي‌دهد بلکه از سوي ديگر معيشت خانوارها را به همراه دارد و اميدواريم که اين مسائل به سکون و آرامش برگردد و هم درباره ترميم لطمات به کسب‌وکارها فکر شود.به گفته وزير اقتصاد؛ ويرايش اوليه جبران خسارت‌ها به کسب‌وکارها تهيه شده است و به مراجع ذي‌صلاح فرستاده شده است که اگر تصويب شود مي‌تواند خبر خوبي براي فعالان اقتصادي باشد و تاکيدي بر امنيت بر فضاي کسب‌وکار يکي از موارد مورد توافق دولت و بخش‌خصوصي است.اين مقام مسئول ادامه داد: مشارکت دادن بخش خصوصي و تعاون جزو گام‌هاي رو به جلو است و نبايد عقب‌گرد در اين زمينه داشته باشيم و نبايد نقش آنها در ستاد تنظيم بازار کمرنگ شود. و اگر قصوري در اين زمينه ايجاد شده بايد باز گرديم به همان ريل سابق. مگر مي‌شود ستاد تنظيم بازار  تشکيل داد بدون نقش آفريني بخش‌هاي خصوصي اصناف و توليدکنندگان.
چالش جايگزين پلتفرم داخلي 
ايجاد محدوديت‌ها در اينستاگرام صداي مديرعامل پست دولتي را در مي‌آورد و مي‌گويد درآمدهاي شان به يک سوم کاهش يافته است و اين يعني دو سوم فروش پست در کشور حاصل ارسال بسته‌هاي زنجيره پستي محصولات فروخته شده در اينستاگرام هستند. شبکه اي که قطعا استانداردهاي توزيع محصول از نظر امنيت را تامين مي‌کند و هر محصول خلاف مقرراتي امکان ارسال با پست را ندارد.در اين شرايط اما حساسيت‌هاي امنيتي سبب شده تا مسئولان امنيتي محدوديت‌هايي را براي دسترسي به اينستاگرام ايجاد کنند. همزمان وزير ارتباطات در ميان فشار شديد رسانه‌هاي مختلفي چون همشهري تاکيد کرده است که برنامه اي براي فيلترينگ اينستاگرام نداشته اند اما شرايط خاص امنيتي سبب شده شرايط عوض شود. او البته تاکيد کرده اينستاگرام چنانچه شروط و پاليسي خود درباره تعهد به ممنوعيت فعاليت‌هاي پيج‌هاي فروش اسلحه و محتواي خشونت آميز درباره ايران هم اعمال کند و تعهدات لازم در اين زمينه را به ايران بدهد ، مشکلي براي فعاليت ندارد .صحبت‌هاي وزير ارتباطات درباره محدوديت‌هاي اينترنت البته حاوي اين جمله بود که ديگر تمام محدوديت‌هاي اعمالي غير از محدوديت واتساپ و اينستاگرام اين دو پلتفرم آمريکايي که حاضر به پذيرش قوانين داخلي کشور ما نيستند، برچيده شده اند.اين گفته وزير اما معنايش فيلترينگ دائمي‌اين دو پلتفرم است؟ باقري عضو ناظر مجلس در شوراي فيلترينگ اين گفته را تائيد نمي‌کند. او گفته است:« محدوديت‌هاي اعمالي همچنان بر اساس تصميم امنيتي است و هيچ نهاد تصميم سازي در اين باره تصميم جديد و قطعي نگرفته است.»همزمان وزير ارتباطات از تلاش براي حمايت از پلتفرم‌هاي ايراني براي تبديل شدن به بستر کسب و کار مردم سخن مي‌گويد و از مردم و فعالين اقتصادي مشغول در اينستاگرام دعوت مي‌کند به پلتفرم‌هاي داخلي بروند. همچنين بحث وام براي کوچ به پلتفرم‌هاي داخلي مطرح مي‌شود . با اين وجود همچنان فاصله زيادي ميان کسب و کارهاي فعلي بر بستر اينستاگرام و پلتفرم‌هاي داخلي جايگزين وجود دارد. تا جايي که حتي مرتضي آقا تهراني رئيس کميسيون فرهنگي مجلس مي‌گويد فيلترينگ اثربخش نيست و بايد پلتفرم‌هاي داخلي موثري ساخت که خود مردم با رضايت استفاده از آنها را ترجيح بدهند.درحال حاضر اما گزينه‌هاي داخلي پيش رو ، ايتا ، روبيکا و چند پلتفرم ديگر هستند که همگي روي هم تنها 17 درصد مخاطب دارند و حتي پس از محدوديت‌هاي اخير هم بر ميزان مخاطبان شان افزوده نشده است و مثلا در اوج محدوديت‌ها اين تلگرام بود که بيشترين رشد مخاطب را با استفاده از پروکسي‌هاي دور زننده سرورهاي داخلي ، جذب کرد و گردش اخبار و پيام‌هاي داخلي در آن جريان داشت.
کد مطلب: 177007
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *