۰
پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۸

با آمریکا مذاکره محرمانه نداشته ایم

رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه الجزیره که امروز پخش شد، مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی را تشریح کرد و افزود: ایران هیچ گونه مذاکرات محرمانه ای با آمریکا نداشته است.
 به نقل از مهر ، "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی با حظور در برنامه لقاء الیوم (گفتگوی روز) برنامه الجزیره که دقایقی پیش پخش شد، پاسخگوی سوالات مختلف خبرنگار این شبکه در تهران بود.
رفتار دوگانه غربیها درباره سوریه و بحرین
وی درباره تحولات سوریه اظهار داشت: در سوریه مردم و دولت خواهان اصلاحات هستند اما نباید از اصلاحات به عنوان دستاویزی برای مجازات سوریه در مواضعش علیه رژیم صهیونیستی استفاده شود. کشورهای غربی در نظر دارند با حمایت از خشونتها در سوریه ، به سمت اهداف موردنظرشان که تحقق اصلاحات عنوان می شود، گام بردارند که این راه حل صحیحی نیست.
از طرفی باید مدنظر داشته باشیم که برخی رژیم های دیکتاتوری در منطقه وجود دارند که با هیچ فشاری از سوی غرب مواجه نیستند و این دوگانگی قابل توجیه نیست. در وقایع بحرین مشاهده شد که با وجود قیام مردمی ، برخی کشورها تانک و نظامی به این کشور گسیل داشتند.
متاسفانه برخی کشورها همزمان با کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه با ارسال سلاح و نظامی علیه مردم وارد عمل شده اند که این مسئله بیانگر سیاستهای دوگانه آنهاست.
لاریجانی با اشاره به روابط ایران با جریانهای مخالف سوری تاکید کرد: ما هرگز اقدامات مخالفان مسلح را تایید نمی کنیم. این نکته واضح است که آمریکا و اسرائیل به عنوان حامیان اصلی مخالفان مسلح در سوریه عمل می کنند که این بسیار شک برانگیز است.
وی با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از راه حل سیاسی در سوریه، افزود: ما با راه حل سیاسی در سوریه موافقیم و از این تلاشها حمایت می کنیم. در گام نخست دو طرف باید سلاح را کنار بگذارند. در مرحله دوم باید مخالفان پای میز مذارکه حاضر شده تا شرایط برای حل اختلافات فراهم شود. در مراحل بعد نیز باید انتخابات برگزار شود.
انتظار ایران از حماس در تحولات سوریه
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حمایتهای ایران از فلسطین ، تاکید کرد: سفر اخیر برخی مقامات کشورهای عربی به نوارغزه گامی مثبت تلقی می شود، اما کافی نیست. باید راهکاری اندیشیده شود که اسرائیل از تجاوزات علیه غزه پشیمان شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره اختلافات ایران و حماس در موضوع سوریه اظهار داشت: شاید با آنها در برخی مسائل اختلاف نظر داشته باشیم اما این به معنای پایان روابط نیست. البته ما انتظار داشتیم حماس در موضوع تحولات سوریه با توجه به حمایتهای همیشگی دمشق از گروههای مقاومت، با حکمت بیشتری عمل کند.
لاریجانی با اشاره به اینکه غزه هم اکنون بسیار قویتر از قبل شده ، افزود: حمایتها از غزه نسبت به بیشتر شده است. البته ما از طرفهایی که سلاح برای مخالفان سوری می فرستند تقاضا داریم ایم تسلیحات را برای گروههای فلسطینی در غزه ارسال کنند.
پیشنهاد رفع تحریمها علیه ایران
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خرنگار الجزیره درباره مذاکرات در موضوع هسته ای ایران ، اظهار داشت: چرا بقیه کشورها حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و پیشبرد توانمندی خود را در این زمینه دارند و ایران تنها نباید از این حق برخوردار باشد؟ متاسفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت اوامر آمریکا فعالیت می کند که این بسیار منفی است.
لاریجانی درباره پیشنهادات ارائه شده به تهران اظهار داشت: راه حل توقف تحریمهای غرب علیه ایران در برابر توقف غنی سازی ۲۰ درصد مورد توافق است اما متاسفانه آنها به وعده های خود عمل نمی کنند.
وی افزود: ما هرگز در پی دستیابی به تسلیحات هسته ای نیستیم و حقوق خود را از طریق برمبنای موازین بین المللی دنبال می کنیم و در این زمینه هیچ فشاری را نمی پذیریم.
مذاکره محرمانه با آمریکا نداشته ایم
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره طرح مسائلی در موضوع مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا اظهار داشت: ایران هیچ گونه مذاکره محرمانه ای با آمریکا نداشته و هر مذاکره ای در این موضوع به صورت علنی برگزار می شود. البته در اینجا مواضع طرف مقابل ایران واضح نیست.
لاریجانی با رد ادعای رسانه های غربی درباره تاثیر شدید تحریمها علیه ایران، اظهار داشت: تاثیر تحریمها به اندازه ای نیست که غربیها از آن دم می زنند. واقعیت این ااست که علاوه بر تحریمها، سوء مدیریت اقتصادی نیز در ایجاد شرایط اخیر اقتصادی دخیل بوده است و من تاثیر این مورد را بیشتر از تحریمها می دانم.
می توانیم نامزد انتخابات صادرکنیم
علی لاریجانی در پاسخ به آخرین سوال خبرنگار الجزیره، که درباره حضور احتمالی وی در صحنه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ بود، اظهار داشت: وقت زیادی برای این مسئله داریم. رقابتهای انتخاباتی در ایران مشابه کشورهای دیگر نیست و کمی دیرتر آغاز می شود. ما نامزهای متعددی در انتخابات داریم و حتی می توانیم نامزد انتخابات به کشورهای دیگر صادر کنیم.
کد مطلب: 14634
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *