۰
چهارشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۳

اولین دیدار وزرای خارجه آمریکا و ترکیه

آنکارا اعلام کرد: وزیر امور خارجه ترکیه امروز چهارشنبه در حاشیه نشست ناتو با همتای آمریکایی خود در بروکسل دیدار کرده و درباره روابط دوجانبه و موضوعاتی از جمله سامانه های اس ۴۰۰ گفت‌وگو کردند.
اولین دیدار وزرای خارجه آمریکا و ترکیه
 
آنکارا اعلام کرد: وزیر امور خارجه ترکیه امروز چهارشنبه در حاشیه نشست ناتو با همتای آمریکایی خود در بروکسل دیدار کرده و درباره روابط دوجانبه و موضوعاتی از جمله سامانه های اس ۴۰۰ گفت‌وگو کردند.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی صباح، منابع دیپلماتیک ترکیه اعلام کردند آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با مولود چاووش اوغلو، همتای خود از ترکیه به خاطر میزبانی کنفرانس قریب‌الوقوع صلح افغانستان تشکر کرد.
در حالی که چاووش اوغلو و بلینکن درباره موضوعاتی از جمله سوریه، لیبی و شرق مدیترانه تبادل نظر کردند، درخواست‌های ترکیه در رابطه با مبارزات مشترک علیه گروه‌های تروریستی نیز به بحث گذاشته شد. موضوع سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ نیز یکی دیگر از موضوعات مهم این دیدار بود.
به دنبال این نشست چاووش اوغلو در توییتی نوشت: ما درباره همه جنبه‌های روابط دوجانبه در نشستی سازنده گفت‌وگو کردیم و به تبادل نظر درباره موضوعاتی چون افغانستان، قبرس، شرق مدیترانه، سوریه، عراق، لیبی و مبارزه با تروریسم پرداختیم.
بلینکن نیز گفت:‌ من به دنبال ادامه همکاری با ترکیه در زمینه مقابله با تروریسم هستم و حمایت خودمان را از مذاکرات اکتشافی با یونان ابراز کرده و بر اهمیت دموکراسی و حقوق بشر تأکید کردم. این نخستین نشست رودرروی وزرای امور خارجه آمریکا و ترکیه به دنبال روی کار آمدن بلینکن محسوب می‌شود.
این دو دیپلمات ارشد ماه گذشته نخستین تماس تلفنی خود در دولت جدید جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا را برگزار کردند.
چاووش اوغلو ضمن تبریک به بلینکن به خاطر انتصاب به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ترکیه تمایل دارد تا براساس احترام متقابل با دولت جدید آمریکا گفت‌وگویی داشته باشد.
روابط میان ترکیه و آنکارا در سال‌های اخیر به خاطر تصمیم آنکارا برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه به شدت خدشه‌دار شده بود؛ تصمیمی که باعث شد واشنگتن ترکیه را از برنامه جنگنده‌های اف ۳۵ کنار بگذارد.
بلینکن گفت:‌ علیرغم اختلافات با آنکارا، واشنگتن و ناتو منافع جدی در حفظ ترکیه در این ائتلاف دارند.
وی افزود: ترکیه یک متحد دیرینه و ارزشمند است. حضور آنکارا در ائتلاف ناتو به نفع ترکیه نیز است.
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: بلینکن در این دیدار از آنکارا خواست تا سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ را نگه ندارد.
کد مطلب: 146840
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *