۰
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۳

مذاکره ایران و عربستان هیچ نتیجه‌ای نداشت!

خبرگزاری رویترز با نقل قول از مقامات و منابع مطلع منطقه به اخبار ادعایی مذاکره ایران و عربستان سعودی پرداخت.
خبرگزاری رویترز با نقل قول از مقامات و منابع مطلع منطقه به اخبار ادعایی مذاکره ایران و عربستان سعودی پرداخت.
به گزارش ایسنا،خبرگزاری رویترز مدعی شد: در حالی که واشنگتن در تلاش است توافق هسته ای را احیا کرده و به جنگ یمن پایان ببخشد، یک مقام ارشد ایرانی و دو منبع مطلع از منطقه گفتند که مقامات عربستان سعودی و ایران مذاکراتی مستقیم در راستای کاهش تنش میان این دو کشور انجام دادند.
به ادعای این خبرگزاری، مقام ایرانی و یکی از منابع مطلع گفتند که در دیدار 9 آوریل که در عراق انجام شد و اولین بار روزنامه فایننشال تایمز آن را روز یکشنبه گزارش داد، هیچ گشایشی انجام نشد.
این منبع مطلع گفت که نشست بر موضوع یمن متمرکز بوده است. ائتلافی نظامی به رهبری عربستان سعودی از سال 2015 با حوثی های یمن در جنگ بوده اند.
مقام ایرانی با گفتن این که «این یک دیدار رده پایین به این منظور بوده است که ببینند آیا می شود راهی برای تنش های جاری در منطقه پیدا کرد یا نه»، مطرح کرد که این دیدار به درخواست عراق انجام شده است.
نخست وزیر عراق پیش از این در ماه جاری گفت و گویی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی انجام داده و امارات متحده عربی سفر کرده بود.
منبع مطلع دوم از منطقه اظهار کرد که مذاکرات انجام شده همچنین بر موضوعاتی از جمله لبنان متمرکز بوده است که با خلائی سیاسی در یک بحران اقتصادی رو به رو است. کشورهای حاشیه خلیج فارس از گسترش نقش حزب الله لبنان که تحت حمایت ایران است، نگران هستند.
مقامات سعودی به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این باره جواب ندادند. در گزارش فایننشال تایمز آمده بود که یک مقام ارشد سعودی هر گونه مذاکرات با ایران را تکذیب کرد.
یک دیپلمات غربی در منطقه نیز مطرح کرد که آمریکا و انگلیس کاملا از پیش از مذاکرات سعودی-ایران باخبر بوده اند اما «نتیجه را نمی دانند».
گفتنی است ادعای گفت‌وگوی ایران و عربستان در حالی روز یکشنبه از سوی فایننشال تایمز مطرح شد که تاکنون هیچ مقام رسمی ایرانی این خبر را تایید نکرده است و در همان گزارش این روزنامه هم یک مقام سعودی هرگونه مذاکره با ایران را رد کرده بود.
کد مطلب: 148051
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *