۰
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۹

آغاز تزریق خودرویی واکسن در مشهد

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به بروز پایین کرونا در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها، گفـت:با این حال روند کاهش بیماری در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها کندتر است.
آغاز تزریق خودرویی واکسن در مشهد
 معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به بروز پایین کرونا در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها، گفـت:با این حال روند کاهش بیماری در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها کندتر است.
مهدی قلیان در نشست ستاد کرونای خراسان رضوی که امروز، ۱۸ اردیبهشت ماه، در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: میانگین روند بیماری در کل کشور به طور کلی کاهش داشته که این امر شامل حال خراسان رضوی نیز شده است. در برخی از شهرها این روند کاهشی مشهودتر و در برخی این روند کندتر پیش می‌رود. دانشگاه علوم‌ پزشکی نسبت به کل استان روند نزولی و همچنین مشهد روند نزول کمی داشته است.
وی افزود: علت این امر، کاهش موارد سرپایی است که این نوید را می‌دهد در هفته آینده میزان بستری‌ها و به تبع آن میزان بستری‌ها در بخش مراقب‌های ویژه و همچنین تعداد مرگ‌ومیر در دو هفته آینده کاهش یابد.
میانگین تعداد بستری‌های در هفته اول اردیبهشت ۳۴۴ نفر بود
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در روز گذشته در کل خراسان رضوی به جز گناباد، ۲۸۳ نفر بستری شده‌اند و جمع کل بستری‌ها به ۱۲۶۹ نفر رسیده است که از این تعداد ۳۳۸ نفر در بخش مراقب‌های ویژه بستری هستند. همچنین در این مدت ۲۱ مورد فوتی گزارش شده است. میانگین روزانه تعداد بستری‌ها نیز در هفته چهارم فروردین ۳۴۰ نفر بوده و در هفته اول اردیبهشت ۳۴۴ نفر رسیده است.
وی اضافه کرد: در بین کل استان‌ها، میزان بروز بیماری در موج چهارم خراسان رضوی در رده سوم کشوری از پایین قرار دارد؛ یعنی میزان بروز در این استان پایین بوده یا به عبارتی میزان بروز بیماری ۲.۵ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بستری است. در حالی که در سیستان و بلوچستان این عدد نیم و در گلستان ۲.۲ دهم بوده است و مابقی استان‌ها از ما بالاتر بوده‌اند. در موج کاهشی نیز روند کاهش در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها کندتر است. اکثر نقاط کشور در موج چهارم نسبت به قله موج‌ سوم بالاتر بوده است. ما این قله را با تعداد کم‌تری طی کرده‌ایم که این امر نشان‌دهنده مدیریت بیماری است.
قلیان عنوان کرد: طبق آخرین به‌روز رسانی نرم‌افزار ماسک در استان خراسان رضوی شهرهای مشهد، طرقبه و شاندیز نارنجی اعلام شده است. عملیاتی شدن این رنگ‌بندی زمانی اتفاق می‌افتد که از سوی قرارگاه وزارت کشور به استانداری ابلاغ شود.  روند نزولی در شهر مشهد کند حرکت می‌کند که نشان‌دهنده وجود شاخص خطر و رعایت پروتکل‌ها با باز شدن مشاغل گروهای یک و دو است که باید همچنان به صورت جدی ادامه داشته باشد.
تاکنون کرونا هندی در مشهد ثبت نشده است
معاون دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص وجود کرونا هندی در مشهد، گفت: تاکنون کرونای هندی در مشهد گزارش نشده است و دو نمونه تست مثبت پی‌سی‌آر اتباع هندی که در مشهد اقامت داشتند به تهران فرستاده‌ شد، زیرا کیت تکمیلی تشخیص سویه هندی کرونا تنها توسط آزمایشگاه تهران انجام می‌شود که خوش‌بختانه مثبت نبود. در مجموع بیماری کرونا مشخص و تنها تفاوت آن‌ها در سویه آن است. شایان ذکر است که نحو مقابله، درمان و پیشگیری آن مانند یکدیگر است فقط در نوع، میزان سرایت و آسیب‌پذیری متفاوت است. مردم باید همچنان در رعایت پروتکل‌ها جدی‌ عمل کنند.
قلیان اظهار کرد: محدودیت‌های سفر اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صرفاً مربوط به خودروهای شخصی است، اما برای سفرهای هوایی و ریلی هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد. با این حال مرز کاملاً تحت کنترل است و از افراد در بدو ورود تست سریع کرونا گرفته می‌شود. همچنین تلاش داریم در فرودگاه نیز تست سریع انجام شود. در این خصوص بررسی‌های لازم در حال انجام است.
رعایت پروتکل های بهداشتی در کل استان خراسان رضوی ۷۱.۶ درصد است
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کل استان خراسان رضوی ۷۱.۶ درصد و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۶۶.۱ است»، بیان کرد: ما نمی‌توانیم محدودیت‌ها را مادام‌العمر کنیم، بلکه این مردم هستند که باید بدانند که در مکان‌های سربسته مانند رستوران‌ها تجمع نکنند، زیرا طبق بررسی انجام شده انتقال ویروس در این مکان‌ها بیشتر است. همچنین از دورهمی خانوادگی به خصوص در ایام عید فطر پرهیز کنند. متأسفانه جوانان ما در این مدت پروتکل‌ها را رعایت نکردند و دورهمی‌های آن‌ها همچنان وجود دارد. علاوه بر این دورهمی‌های سیاسی و اجتماعی در مدت انتخابات بدون حفاظت و تهویه خطرناک است و شهروندان مشهدی بدانند هنوز موج چهارم وجود دارد و به رنگ‌بندی تنها اکتفا نکنند.
واکسیناسیون ۳۱ درصد افراد بالای ۸۰ سال خراسان رضوی
معاون دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال از هفته گذشته آغاز شده و پیشرفت خوبی داشته است و مراکز مشخص شده ما در شیفت صبح و بعدازظهر فعال هستند.
معاون دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این‌که «۲۰ درصد افراد ۸۰ ساله مایل به تزریق واکسن نبودند»، عنوان کرد: در مجموع ۶۱ هزار و ۴۰۰ فرد ۸۰ ساله تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند که ۳۱ درصد آن‌ها واکسینه شدند.
قلیان با اشاره نوع واکسنی که برای تزریق استفاده می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر از واکسن چینی سینوفارم برای واکسیناسیون افراد سالمند استفاده می‌شود که این واکسن برای کادر درمان و بیماران خاص در گذشته استفاده می‌شد که دارای عوارض کم‌تری است. همچنین عده‌ای که خواهان واکسن کره‌ای استرازنکا هستند نیز می‌توانند به مرکز تزریق واکسن در خیابان فرامرز عباسی مراجعه کنند.
آغاز تزریق خودرویی واکسن کرونا
قلیان تصریح کرد: از امروز تزریق خودرویی واکسن کرونا در شهرک دانش و سلامت برای افرادی که توانایی حرکتی ندارند و از حضور در مراکز بهداشت می‌ترسند آغاز شده است. این مکان در جوار بیمارستان اکبر واقع شده است و در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد چهار مرکز تجمعی دیگر نیز هستیم.
وی ادامه داد: از امروز واکسیناسیون افراد ۷۵ سال شروع شده و با اضافه شدن این افراد، مراکز تجمعی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در نظر داریم مراکزی در نمایشگاه بین‌المللی و میدان شریعتی، سالن‌های ورزشی واقع در خیابان فردوسی، بولوار وحدت و نخریسی ایجاد کنیم.
وی همچنین با اشاره به نظارت‌های بهداشتی انجام شده در طول شب‌های قدر، اضافه کرد: ۷۱۰ بازرسی‌ از محل برگزاری شب‌های قدر در مشهد، طرقبه و شاندیز انجام شده است. ۱۰۳ مورد مراسم در فضای باز انجام شده که این تعداد به طور ۱۰۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند. همچنین تعدادی نیز به ممنوعیت به فضای بسته توجه‌ای نداشتند و توجیه آن‌ها ارتفاع ۶ متری سقف و باز بودن در و پنجره‌ها بوده است. این موارد تخلف است که باید سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اوقاف و مساجد به آن رسیدگی کند. در مجموع رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایده‌ال نبوده، اما نمره قابل قبولی دریافت کرده است.
کد مطلب: 149701
برچسب ها: واکسن کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *