۰
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۳
معاون وزیر علوم تاکید کرد:

موضوع جمعیت مسئله کلیدی کشور است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: امروز برای همه کسانی که نسبت به آینده ایران اهتمام و توجه دارند، مسئله جمعیت یک مسئله بنیادی و کلیدی است.
موضوع جمعیت مسئله کلیدی کشور است
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: امروز برای همه کسانی که نسبت به آینده ایران اهتمام و توجه دارند، مسئله جمعیت یک مسئله بنیادی و کلیدی است.
 غلامرضا غفاری روز چهارشنبه در آیین رونمایی از دوره‌های توانمندسازی فعالان حوزه جمعیت و خانواده (رویداد مثبت ۲) در سالن شهید مفتح وزارت علوم با بیان اینکه مسئله جمعیت و خانواده در جامعه ما با توجه به مأموریت تمدن نوین اسلامی، اهمیت مضاعف و دوچندانی دارد، گفت: هم‌افزایی؛ شرط کلیدی و مهم برای حل مسئله جمعیت و خانواده است.
وی با تأکیدبر مسئله آینده‌اندیشی کشور، اظهار داشت: امروز برای همه کسانی که نوعی آینده‌اندیشی دارند و نسبت به آینده ایران اهتمام و توجه دارند، مسئله جمعیت یک مسئله بنیادی و کلیدی است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه، هرگاه کشور یا تمدنی بخواهد شکل بگیرد؛ یکی از پایه‌های کلیدی آن بحث جمعیت است، افزود:موضوع جمعیت هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی اهمیت دارد و این دو گفتمان را باید به‌صورت ترکیبی و در کنار هم دید.
وی با اشاره به اینکه این دو گفتمان در این رویداد به قوت دیده شده است، گفت: نکته بسیار مهم دیگر موضوع امنیت است چراکه امنیت از کمیت جامعه تأثیر می‌گیرد.
غفاری در ادامه با اشاره به مسئله پیشرفت و توسعه اظهار داشت: مسئله جمعیت هم در کنار مقوله توسعه و پیشرفت باید مدنظر قرار گیرد و باید بدانیم که به لحاظ توزیع و ترکیب جمعیت در چه وضعیتی قرار داریم.
وی با تأکید بر نقش رشد مثبت جمعیت بر پایداری و تاب‌آوری جامعه، گفت: پویایی جمعیت به این بستگی دارد که از رشد برخوردار باشد؛ رشد جمعیت به پایداری و تاب‌آوری خانواده و جامعه کمک می‌کند.
غفاری با اشاره به مسئله مهاجرت افزود: در کنار این مسائل باید به مسئله مهاجرت هم توجه کرد چراکه مهاجرت جوان‌گزین است و این سن محصول‌دهی افراد به‌حساب می‌آید. باید در سیاست‌های جمعیتی به این مسئله توجه اساسی کرد. ایجاد حس تعلق و توجه به هویت ملی و دینی می‌تواند یک چسبندگی ایجاد کند که در پایداری و تاب‌آوری جامعه نیز مؤثر است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تأکید بر اینکه امنیت در گرو استمرار نسل است، گفت: برخی مکانیزم‌های مؤثر در حل این مسئله به زمینه‌های مادی و تسهیلات برمی‌گردد ولی همه می‌دانیم که این شرط کافی نیست.
وی ادامه داد: اینکه آموزش‌وپرورش یا محصولات سینمای ما تا چه حد خانواده مدار است و یا حتی تولیدات علمی و آنچه نمادهای شهر در دید ما قرار می‌دهند چه میزان خانواده مداری را مدنظر قرار می‌دهد؛ همگی از بسترهایی است که در حل این مسئله مؤثر است واینجاست که می‌گوییم برای این کار نیاز به یک عزم ملی وجود دارد زیرا هم‌افزایی شرط کلیدی و مهم برای حل این مسئله است.
غفاری در پایان با اشاره به تبلیغات سوء انجام شده برای هراس از ازدواج و فرزندآوری، گفت: برای حل این مسئله، باید با دادن اطلاعات درست و بهره‌گیری از یک نگاه منطقی و عالمانه این حرکت‌ها را خنثی کرد.
وی تاکید کرد:مسئله بحران جمعیت یک مسئله برای کل کشور است و مسئله یک گروه یا قشر نیست و نیاز به یک عزم جدی دارد؛ بنابراین باید یک اهتمام فراگیر برای حل این مسئله ایجاد شود.
 هدف از برگزاری رویداد مثبت ۲؛ درگیرشدن رویداد گفتمانی جمعیت
محسن جهانی معاون اجتماعی بنیاد احسانِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در این آیین با بیان اینکه هدف اول ما برای از برگزاری این رویداد درگیرشدن رویداد گفتمانی جمعیت است، گفت: یکی از بزرگ‌ترین بحران‌هایی که کشور را تهدید می‌کند، بحران جمعیت است.
وی تاکید کرد:این بحران اگر در کشور پیش بیاید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال درگیر آن خواهیم شد؛ بنابراین نیاز است که فضای گفتمانی کشور و دانشجویان درگیر آن شوند و اقدامات مناسب را انجام دهند. البته طرح‌ها و ایده‌هایی برای این رویداد طراحی شده، اما برای حل مسئله کافی نیست و باید به سمت ایده‌های جدید برویم.
وی تصریح کرد: گام مهم و اصلی ما توانمندسازی فعالان حوزه جمعیت است. بسیج دانشجویی، شبکه دانشجویی و نخبگانی دارد که به سمت مسئله محوری رفته و در عرصه فرهنگی و اجتماعی پرداختن به مسائل اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده است.
بیشترین مشارکت رویداد مثبت ۲ در استان‌های فارس، گلستان، کردستان و خراسان رضوی
فضه‌سادات حسینی دبیر علمی رویداد مثبت ۲ نیز در این مراسم اظهار داشت: فراخوان این رویداد بهمن ۹۹ با محورهایی از جمله مقابله با پدیده تک‌فرزندی، معیشت و فرزندآوری، چالش‌های ناباروری، تشویق به ازدواج، مقابله با پدیده طلاق اعلام شد که در مجموع ۱۸۰ ایده به دبیرخانه ارسال شد.
وی افزود:حدود ۸۶۸ نفر در این رویداد ثبت‌نام کردند که ۵۵ درصد آن خانم‌ها و ۴۵ درصد آقایان هستند. ترکیب جمعیتی به لحاظ تحصیلی کارشناسی ۴۹ درصد، تحصیلات حوزوی ۳ درصد، کارشناسی ارشد ۱۴ درصد و دکتری ۲ درصد هستند.
حسینی با بیان اینکه، این رویداد به‌صورت ملی برگزار شد و برای شرکت در این رویداد هیچ محدودیت خاصی نبوده است گفت:متقاضیان می‌توانند در گروه‌های سنی مختلف و یا تحصیلات مختلف در این رویداد شرکت کنند.
وی درخصوص استان‌های پیشتاز در این رویداد گفت: استان فارس، گلستان، کردستان و خراسان رضوی بیشترین مشارکت را در این رویداد داشتند که با برگزاری داوری‌های در نظر گرفته شده از فعالان و برگزیدگان این رویداد تقدیر خواهد شد.
بر اساس گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت علوم، پوستر رویدادهای مثبت خانواده و مثبت کنشگر در این آئین توسط غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم رونمایی شد.
کد مطلب: 150608
برچسب ها: جمعیت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *