۰
سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران:

مصرف بی‌رویه دارو در ایران به اندازه چین است

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه مصرف بی‌رویه دارو در ایران بسیار بالاست، گفت: ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی به اندازه کشور ۱.۵ میلیارد نفری چین مصرف دارو دارد و روابط ناسالم در بازار دارویی ایران زیاد است.
مصرف بی‌رویه دارو در ایران به اندازه چین است
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه مصرف بی‌رویه دارو در ایران بسیار بالاست، گفت: ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی به اندازه کشور ۱.۵ میلیارد نفری چین مصرف دارو دارد و روابط ناسالم در بازار دارویی ایران زیاد است.
محمد مهدی ناصحی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایران از نظر مصرف دارو جزو سه کشور اول دنیاست و میزان مصرف دارو در ایران به اندازه چین است. بسیاری از پزشکان بدون ملاحظه بیش از اندازه استاندارد دارو تجویز می کنند و بازار قاچاق دارو نیز در ایران بسیار گسترده است.
وی گفت: تعداد اقلام دارویی در نسخه پزشکان به طور متوسط نباید از ۲.۳ قلم بیشتر شود. ممکن است به صورت موردی در حدود پنج درصد نسخه های یک پزشک، تعداد پنج قلم دارو هم نوشته شود اما نباید میزان نسخه های پر داروی پزشکان از یک حد استاندارد بیشتر شود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: مساله بسیار مهم دیگر قاچاق دارو از شبکه دارویی کشور است. در سیستم دارویی کشور در موارد بسیار زیادی داروهای گرانقیمت به خصوص داروهای بیماران خاص از جمله هموفیلی ها به بیماران با نرخ دولتی و دفترچه فروخته می شود اما همان دارو دوباره به چرخه دارویی کشور بر می گردد و بار دیگر با نرخ گران و آزاد به فرد دیگری فروخته می شود.
وی درباره میزان قاچاق دارو و خروج دارو به بازار آزاد گفت: آمار دقیق نداریم اما میزان داروهایی که از این طریق از داروخانه ها خارج شده و دوباره در سیستم دارویی کشور به قیمت آزاد خرید و فروش می شود بسیار زیاد است و روابط ناسالم همچنان به میزان زیادی در بازار دارویی کشور وجود دارد.
 ناصحی افزود: تنها راه کنترل این بازار اجرای کامل طرح نسخه نویسی الکترونیک است. داروهای گرانقیمت و بیماران خاص در این سیستم بهتر کنترل می شود و امکان قاچاق آنها کم می شود.
وی گفت: در سیستم نسخه نویسی الکترونیکی هر دارو یک کد خاص دارد و با فروش آن، کد آن دارو در سیستم باطل می شود و دیگر هیچ داروخانه ای نمی تواند آن دارو را بفروشد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: هم اکنون حدود ۹۴ درصد داروخانه های کشور به سیستم نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک مجهز هستند. درصد بالایی از مطب ها نیز این سیستم را  دارند. حدود ۱۲۰۰ مطبی که در ماههای اخیر با سازمان بیمه سلامت قرارداد بسته اند نیز ملزم شده اند که برای همه مراجعان حتما نسخه الکترونیک صادر کنند.
وی گفت: البته هنوز دفترچه های کاغذی بیمه سلامت حذف نشده و به موازات نسخه الکترونیک وجود دارند تا مردم فعلا به مشکل نخورند و حذف دفترچه بیمه تدریجی انجام می شود.
ناصحی افزود: نکته مهم این است قبلا که نسخه کاغذی نوشته می شد اگر یک داروخانه دو قلم دارو  از یک نسخه را نداشت و نسخه پیچیده می شد، دیگر نسخه باطل می شد و فرد نمی توانست اقلام باقیمانده را با پوشش بیمه ای تهیه کند و بایدآن را با نرخ آزاد تهیه می کرد. اما اکنون با استفاده از سیستم نسخه نویسی الکترونیک اگر یک داروخانه چند قلم دارو را از یک نسخه نداشت و نسخه پیچیده شد فرد می تواند بقیه اقلام را از داروخانه دیگر با پوشش بیمه ای و نرخ دولتی تهیه کند.
وی گفت: در سیستم جدید مشوق هایی برای نسخه نویسی الکترونیک پزشکان در نظر گرفته شده است و تعرفه خدمات پزشکانی که نسخه الکترونیک می نویسند بالاتر است.
به گزارش ایرنا،نسخه نویسی الکترونیک یکی از طرح‌های الکترونیک نظام سلامت محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر در راستای اجرای پرونده الکترونیک سلامت و نظارت بهینه‌تر بر نسخه‌ها جدی گرفته شده است. هرچند این طرح هنوز به طور کامل اجرایی نشده، اما اجرای کامل آن می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف کاغذ در زمینه چاپ دفترچه‌های کاغذی بیمه، منجر به کاهش خطاهای نسخه نویسی و نظارت موثر سازمان‌های بیمه گر درمانی شود. سازمان‌های بیمه گر مانند سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح مجریان اصلی این طرح هستند.
اجرای نسخه نویسی الکترونیک یک الزام قانونی محسوب می‌شود و این تکلیف قانونی برای سازمان‌هایی که در ازای دریافت خدمات پزشکی، پرداختی دارند، وجود دارد، اما اجرای آن به علت آمادگی جامعه و پزشکان زمان بر است.
کد مطلب: 151010
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *