۰
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۲

شروط جدید طالبان در نشست صلح استانبول

رسانه‌های پاکستانی از تعیین شروط جدید توسط گروه طالبان برای حضور در نشست صلح استانبول که قرار است این ماه به میزبانی ترکیه برگزار شود خبر دادند که یکی از این شرط‌ها شرکت یک هیات سطح پایین طالبان در نشست مذکور عنوان شده است.
شروط جدید طالبان در نشست صلح استانبول
رسانه‌های پاکستانی از تعیین شروط جدید توسط گروه طالبان برای حضور در نشست صلح استانبول که قرار است این ماه به میزبانی ترکیه برگزار شود خبر دادند که یکی از این شرط‌ها شرکت یک هیات سطح پایین طالبان در نشست مذکور عنوان شده است.
به گزارش ایرنا، منابع خبری پاکستان سه‌شنبه شب به نقل از رسانه‌های غربی اعلام کردند که گروه طالبان ۳ شرط جدید برای حضور در نشست صلح استانبول در ترکیه تعیین کرده است، اجلاسی که ماه گذشته توسط ایالات متحده پیشنهاد شد و سازمان ملل، ترکیه و قطر در برگزاری آن مشارکت می‌کنند.
چند تن از مسوولان ارشد طالبان طی گفت‌وگو با منابع غربی (بدون اشاره به هویت خود) تعیین شرط‌های جدید برای حضور در استانبول را تایید و گفتند: رهبری طالبان تاکید دارد که نشست صلح استانبول کوتاه و نباید بیشتر از ۳ روز باشد.
این منابع افزودند: حضور هیات سطح پایین طالبان و قرار نگرفتن تصمیم گیری درباره موضوعات مهم در دستور کار، دو شرط دیگر این گروه خواهد بود.
در این‌گزارش آمده است: "شیخ عبدالحکیم" رئیس تیم مذاکراتی طالبان مستقر در قطر و چندین نفر از اعضای اصلی آن به منطقه سفر کردند تا با "ملا هبت اله" رهبر طالبان و برخی از اعضای شورای رهبری مشورت کنند. به گفته منابع طالبان، این رایزنی ها به مدت یک ماه ادامه داشت و هفته گذشته به پایان رسید.
رسانه های افغانستان گزارش دادند که مشورت‌های اخیر طالبان در پاکستان صورت گرفته است، جایی که به گفته دولت ‌کابل، اکثر سرکرده‌های طالبان در آن زندگی می کنند. این ادعا توسط "زلمای خلیلزاد" نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان طی مصاحبه اخیر وی با رسانه آلمانی اشپیگل نیز تایید شد.
منابع طالبان گفتند: طالبان گفت: رهبران این گروه اساساً حامی شرکت در کنفرانس استانبول نبودند اما آنها با تعیین شرایط و به درخواست پاکستان و قطر در آن شرکت خواهند کرد.
معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اواسط اردیبهشت امسال اعلام کرد که براساس اطلاعات وی نشست صلح استانبول هفته آخر ماه مه/خرداد برگزار می شود.
گفته می‌شود، نشست استانبول یکی از مهم‌ترین نشست‌ها در مورد آینده صلح افغانستان است که جامعه بین‌المللی انتظار دارد گروه‌های داخلی افغانستان در آن بتوانند بر سر پایان جنگ و "تشکیل دولت انتقالی صلح" در این کشور به توافق برسند.
گروه طالبان اول اردیبهشت امسال نیز از حضور مشروط خود در کنفرانس استانبول ترکیه خبر داده بود.
منابع آگاه می‌گویند، پاکستان در حال تحت فشار قرار دادن شبه نظامیان طالبان برای بازگشت به میز مذاکره است، درحالی که این گروه تصمیم جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نظامی از افغانستان مطابق یک بازه زمانی تا ۱۱ سپتامبر را نپذیرفته و نسبت به عواقب انحراف واشنگتن از پیمان صلح دوحه هشدار داد.
کد مطلب: 151097
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *