۰
يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۶

تاثیر ۹۱.۲ درصدی واکسن پاستوکووک

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: نتایج کارآزمایی بالینی واکسن سوبرانا در کوبا نشان دهنده تاثیر ۹۱.۲ درصدی بر سوش‌های موجود در کوبا یعنی آفریقای جنوبی و کالیفرنیا بوده است و این سوش‌ها از بدترین سوش‌های ویروس کرونا هستند که اکثر واکسن‌ها نمی توانند در مقابل آن‌ها به قدر کافی موثر باشند.
رییس انستیتو پاستور ایران گفت: نتایج کارآزمایی بالینی واکسن سوبرانا در کوبا نشان دهنده تاثیر ۹۱.۲ درصدی بر سوش‌های موجود در کوبا یعنی آفریقای جنوبی و کالیفرنیا بوده است و این سوش‌ها از بدترین سوش‌های ویروس کرونا هستند که اکثر واکسن‌ها نمی توانند در مقابل آن‌ها به قدر کافی موثر باشند.
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا بیگلری در حاشیه نشست ویسنته ورث، رییس موسسه فینلای کوبا با وزیر و معاونان وزارت بهداشت که صبح امروز در ستاد این وزارتخانه برگزار شد، اظهارکرد: افرادی که در کوبا از واکسن سوبرانا استفاده کرده بودند، ۱۰۰ درصد در مقابل بیماری شدید و مرگ و میر محافظت شده بودند همچنین این واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال نیز مورد مطالعه قرار گرفته که قابل استفاده است. 
وی افزود: یک دُز یادآور واکسن سوبرانا می تواند برای افرادی که قبلا مبتلا به کرونا شده اند، کاملا سیستم ایمنی را بیدار کند و باعث شود که سیستم ایمنی بدن، فعالیت خودش را داشته باشد. طرحی در حال مطالعه است که واکسن سوبرانا به عنوان یادآور سایر واکسن ها نیز مورد استفاده قرار گیرد که این کار باعث می شود درخواست های جهانی از این نوع واکسن روز به روز بیشتر شود.
بیگلری خاطرنشان کرد: ایران و کوبا قصد دارند واکسنی را طراحی کنند که با کیفیت باشد. این واکسن، تنها واکسن دنیا است که می تواند با چند جهش همزمان مبارزه کند و این زمینه را دارد که بتواند بر  قسمت های مختلف چندین جهش سوار شود بنابراین اهمیت این واکسن وقتی روشن می شود که با جهش های مختلفی در دنیا روبرو می شویم و این واکسن قابلیت بازمهندسی را دارد که بتواند همزمان با چندین جهش ویروس مقابله کند. 
رییس انستیتو پاستور ایران یادآور شد: اصرار بر این بوده است که مطالعه فاز سوم با استانداردهای روز و به طور کامل در دو کشور ایران و کوبا انجام شود. فاز سوم بالینی در کوبا روی ۴۴ هزار نفر و در ایران روی ۲۴ هزار نفر انجام شد و جمع بندی فاز سه کوبا تقریبا آماده است و تیم کوبایی که در ایران حضور دارند، نتایج و روند انجام کارآزمایی بالینی را بسیار خوب ارزیابی کرده و عنوان کرده اند که کارایی این واکسن، بسیار خوب پیش رفته است. 
وی ادامه داد: پس از جمع بندی مطالعات فاز سوم بالینی، می توان تاییدیه های سازمان جهانی بهداشت را گرفت. هدف دو کشور، ساخت یک واکسن با کیفیت بسیار بالا است و خوشبختانه تا این مرحله، خوب پیش رفته است. نتایج اولیه کارآزمایی بالینی فاز سه در ایران احتمالا اواخر مردادماه به دست می آید و قابل ارزیابی خواهد بود و این نتایج کمک خواهد کرد تا بتوانیم مستندات کافی را برای اخذ تاییدیه از سازمان جهانی بهداشت ارائه کنیم. 
 بیگلری تصریح کرد: یکی از نکات مهم واکسن تولید انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران این است که کارآزمایی بالینی برای افراد زیر ۱۸ سال آغاز شده است و به راحتی می توان برای کودکان و نوجوانان از این واکسن استفاده کرد که این کمک بزرگی به مدارس و سیستم آموزشی کشورها می کند. مطالعاتی که در کوبا و ایران انجام شده بیانگر این بوده است که این واکسن برخلاف برخی از واکسن ها که برای افراد بالای ۶۵ سال، ایمنی بخشی مناسبی ندارند، ایمنی بخشی بسیار قابل توجهی دارد. 
رییس انستیتو پاستور ایران  در ادامه گفت: در هفته های قبل حدود ۱۳۰ هزار دُز واکسن پاستوکووک تحویل وزارت بهداشت و در چندین استان توزیع شده است. با توجه به اینکه راه اندازی خط صنعتی تولید واکسن در هر دو کشور ایران وکوبا در حال انجام است، نصب تجهیزات خط صنعتی انستیتو پاستور ایران در شهریور ماه به پایان می رسد. ظرفیت اسمی خط ۱ واکسن پاستوکووک که حدود ۳ میلیون دُز در ماه است از اوایل پاییز به واقعیت می پیوندد و می توانیم این واکسن را در اختیار مردم ایران قرار دهیم. 
وی تاکید کرد: همکاری انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا فقط یک قرارداد مشترک برای تولید واکسن کووید۱۹ نیست بلکه یک همفکری علمی بسیار نزدیک، مستمر و نتیجه بخش است و دانشمندان دو کشور مدام جلسات منظم هفتگی دارند تا بتوانیم تولید و نحوه استفاده از واکسن را بهینه کنیم. 
رییس انستیتو پاستور ایران در ادامه گفت: برای جهش های آینده ویروس کرونا باید آماده باشیم و مسلما این آمادگی، می طلبد که دانشمندان دو کشور ایران و کوبا بتوانند همکاری گسترده خودشان را در بهینه کردن این واکسن ادامه دهند. 
وی افزود: با توجه به همکاری های گسترده بین انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در تولید مشترک چندین واکسن، امروز دکتر ویسنته که یکی از دانشمندان بنام حوزه واکسن در دنیا و رییس انستیتو فینلای کوبا است ملاقاتی را با دکتر سعید نمکی - وزیر بهداشت - داشت و در این نشست تاکید هر دو طرف بود که بتوانیم در مورد واکسن کووید۱۹ تولید مشترک و همکاری های گسترده ای را داشته باشیم. 
بنابر اعلام وبدا، بیگلری در پایان گفت: کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در هر دو کشور رو به پایان است و نتایج بسیار خوبی به دست آمده و نشان داده شده که این واکسن در مقابل واریانت ها، عملکرد بسیار خوبی داشته است.
کد مطلب: 154046
برچسب ها: واکسن کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *