۰
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۵

فرار اسرای فلسطینی از دژ الجلبوع

یک رسانه عرب زبان نوشت که برنامه‌ریزی شش اسیر فلسطینی در مقابل چشمان زندانبانان رژیم صهیونیستی و مقامات آنها برای فرار و حفر تونل؛ یک شکست بزرگ بی‌سابقه برای تل‌آویو به شمار می‌رود و به منزله یک ضربه محکم به اعتبار و چهره دولت جدید رژیم اشغالگر است.
یک رسانه عرب زبان نوشت که برنامه‌ریزی شش اسیر فلسطینی در مقابل چشمان زندانبانان رژیم صهیونیستی و مقامات آنها برای فرار و حفر تونل؛ یک شکست بزرگ بی‌سابقه برای تل‌آویو به شمار می‌رود و به منزله یک ضربه محکم به اعتبار و چهره دولت جدید رژیم اشغالگر است.
به گزارش ایسنا، روزنامه القدس العربی در گزارشی درباره فرار شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی نوشت: به نظر می‌رسد این عملیات بزرگ‌تر و عمیق‌تر از فرار شش زندانی فلسطینی است، زیرا نه تنها ضربه‌ای به زندانبانان و مدیریت زندان جلبوع به شمار می‌رود، بلکه ضربه‌ای به اعتبار و چهره دولت جدید نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم است؛ دولتی که در معرض انتقاد و اتهام ضعف و تردید در اقدام قرار دارد.
این رسانه ادامه داد: ساعاتی پس از عملیات فرار از الجلبوع، مشخص شد که نیروهای ویژه اسرائیل وارد جنین و منطقه آن شده‌اند و همه قابلیت‌های اطلاعاتی و لجستیکی به کار گرفته شده است و مقامات دولت اسرائیل از مقامات زندان انتقاد کردند؛ چراکه این زندانیان در اصل به عنوان افراد "خطرناک" و آماده فرار طبقه بندی شده‌اند.
القدس العربی در ادامه به نقل از یک مقام اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی نوشت که زندانیان با کمک منابع خارجی از جمله استفاده از تلفن قاچاق شده به داخل زندان برای فرار برنامه‌ریزی کردند و تونلی را از طریق فاضلاب توالت باز کرده و از آنجا خروجی کانال را حفر کردند.
این منبع افزود: زندانیان با ماشین فرار کردند و کشاورزان متوجه حضور شش نفر در منطقه شده و به پلیس اسرائیل گزارش دادند و پس از این گزارش اداره زندان از ناپدید شدن آنها مطلع شد.
طبق این گزارش، بررسی‌های اولیه نشان داد که شش زندانی فراری در یک سلول بودند و طول تونلی که آنها حفر کردند به ده‌ها متر می‌رسد. ورودی تونل در چند متری بیرون دیوارهای زندان کشف شده و توسط علف‌های هرز پوشیده شده بود.
رسوایی امنیتی رژیم صهیونیستی زمانی پررنگ‌ می‌شود که مقامات زندان‌های رژیم صهیونیستی یک ساعت و ربع بعد از دریافت گزارش ساعت یک بامداد از سوی راننده‌ای درباره وجود افراد مشکوک در حال فرار در بین باغ‌های اطراف اقدام به شمارش اسیران کردند.
بررسی‌ها نشان داد، ساعت ۲۵: ۳ دقیقه ناپدید شدن سه اسیر اول در بال شماره ۲ و نیم ساعت بعد ناپدید شدن سه اسیر دیگر مشخص شد و راس ساعت چهار بامداد ناپدید شدن اسیران به موسسه امنیتی اطلاع داده شد.
یک منبع دیگر در اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی در این باره گفت: دستگاه‌های امنیتی اسرائیل نگران دو مساله هستند؛ نخست اینکه ممکن است برخی از این اسیران فراری عملیاتی را علیه این رژیم انجام دهند و نگرانی دوم نیز احتمال فرار آنها از طریق اردن است.
وی همچنین اذعان کرد که این فرار یک شکست بزرگ بی‌سابقه برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.
این منبع ادامه داد: در مقابل چشمان فرماندهان زندان و اطلاعات شش اسیر توانستند که مدت طولانی را به همراه عناصر خارجی برای فرار از زندان و حفر تونل برنامه‌ریزی کنند.
منیر منصور، مدیر مجمع حمایت از اسیران فلسطینی در این باره تصریح کرد که تاریخ جنبش اسیران فلسطین شاهد عملیات و تلاش برای فرار از زندان‌های مستحکم اسرائیل بوده است، از جمله عملیات "فرار بزرگ" که اولین فرار اسرای عرب و فلسطینی بود که در سال ۱۹۵۸ از زندان "شطه" در نزدیکی زندان الجلبوع اتفاق افتاد و اسیران عرب و فلسطینی علیه زندانبانان اسرائیلی قیام کردند و تعدادی از سلاح‌های آنها را ربوده و دو نفر از آنها را کشتند و ده‌ها تن موفق به فرار شدند.
وی افزود: فرار بزرگ از شطه در سال ۱۹۵۸ پیچیده و قهرمانانه بود و بسیاری از اسرای عرب در آن نقش داشتند که عمدتا با اطلاعات مصر و سوریه همکاری می‌کردند.
منصور در ادامه به حضور ۴۵۰۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی اشاره و اعلام کرد.
فرار اسیران فلسطینی نفتالی بنت را بر برگزاری یک نشست امنیتی با وزیر امنیت داخلی کابینه خود واداشت.
نفتالی بنت فرار شش اسیر فلسطینی از زندان الجلبوع را "خطرناک" خواند و خواستار تحرک همه نهادهای امنیتی اسرائیل شد.
کد مطلب: 155559
برچسب ها: فلسطين
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *