۰
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۹

مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: معاون سیاسی وزیر خارجه به پایتخت چند کشور اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس سفر می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: معاون سیاسی وزیر خارجه به پایتخت چند کشور اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس سفر می‌کند.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اظهار کرد:‌ آقای دکتر علی باقری عازم چند کشور اروپایی هستند و در همین چارچوب به پایتخت کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس و چند کشور اروپایی دیگر از جمله اسپانیا سفر می‌کنند.
وی افزود: این سفر در مقام معاون سیاسی وزیر خارجه انجام می‌شود و ایشان در طول این سفر در ارتباط با موضوعات دوجانبه و دیگر موضوعات مورد علاقه بین ایران و طرفین رایزنی و گفت‌وگو خواهند کرد.
خطیب‌زاده در همین ارتباط افزود:‌ البته چون ایشان مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هستند قطعا در جریان این سفرها در خصوص گفت‌وگوهای پیش رو نیز رایزنی و گفت‌وگو خواهند داشت.
سخنگوی وزارت خارجه در این نشست با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر وزایرن امور خارجه ایران و آذربایجان گفت:‌ در این گفت‌وگوی تلفنی بر عزم و اراده دو کشور برای پیشبرد مناسبات و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف و عبور از برخی از موضوعات و سوءتفاهم‌های رسانه‌ای تأکید شد.
خطیب زاده همچنین ادامه داد: وزیر امور خارجه در قرنطینه هستند و از منزل فعالیت‌ها و امور را به پیش می‌برند.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در خصوص اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد اینکه ایران تهدیدی برای موجودیت اسرائیل است، گفت: تهدید وجودی  اسرائیل، وجود این رژیم نامشروع است. این رژیم، خودش خود مخرب است به خاطر اشغال ، ترور و سیاست‌های مخربی که در پیش گرفته است. این سیاست‌ها و اقدامات مبنای نامشروع بودن این رژیم متجاوز و اشتغالگر است.
وی ادامه داد: آن‌ها حد و حدود خود را می‌دانند و پیش‌تر نیز پاسخ‌های لازم به آن‌ها داده شده است.
خطیب زاده همچنین در خصوص وضعیت نازنین زاغری و اعتصاب همسر وی در این زمینه و همچنین برخی دیگر از مسائل مطرح شده در این زمینه اظهار کرد:‌ موضوع انسانی باید در بستر انسانی خود پیگیری شود و متأسفیم که در انگلیس و برخی از کشورهای دیگر موضوعات انسانی را درگیر برخی از فعالیت‌ها و اقدامات سیاسی می‌کنند. دستگاه قضایی ما با رأفت انسانی با متهمان برخورد می‌کند و آن‌ها در منزل دوران حبس خود را می‌گذرانند. تمام طرف‌ها باید اجازه دهند که مسیر تفکیک قوا مسیر خود را طی کند و این موضوعی است که در دیگر کشورها نیز پذیرفته شده است.
وی خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت:‌ شما سوال شبیه به این را از طرف مقابل بپرسید آن‌ها نیز به شما پاسخ خواهند داد که دادگاه صالحه در کشورشان مستقل و براساس مستندات خود عمل می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه ایران تمایلی برای بازگشت به برجام نشان نداده است، اظهار کرد:‌ آمریکا باید بداند که عضو برجام نیست و به دیگر اعضای برجام نمی‌تواند اظهاراتی را منتسب کند و یا درخواست‌هایی را داشته باشد.
وی در همین ارتباط افزود: آن‌ها باید در ابتدا برادری خود را ثابت کنند. متأسفانه در عمل همچنان می‌بینیم که مقامات آمریکایی اصرار بر این دارند که میراث ترامپ را در مورد اعمال تحریم‌های فراقانونی و فراسرزمینی علیه ایران را حفظ کنند.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برخی از اظهارات مقامات آمریکایی در مورد بازگشت به برجام و اصلاح مسیری که تاکنون طی شده است،‌ گفت: آنچه برای ما مهم است عمل است و متأسفانه عملی که از دولت فعلی آمریکا می‌بینیم در خلاف جهت اعلامی آن‌ها بوده است.
خطیب زاده تصریح کرد: مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است. آن‌ها باید بپذیرند که به عنوان مقصر اصلی وضعیت فعلی از مسیری که رفته‌اند باید برگردند. باید تحریم‌های ظالمانه‌ای که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال شده یکجا و به صورت موثر برداشته شود و این تضمین را بدهند که هیچ دولتی در آمریکا مجددا دنیا و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و آن‌ها قانون را زیر پا نمی‌گذارند و شرایط کنونی تکرار نخواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور آمریکا در کمیسیون مشترک برجام و تأکید تیم مذاکره کننده ایران در مذاکراتی که قرار است در هشتم آبان‌ماه برگزار شود، تصریح کرد:‌ آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش در ابتدا از حصول اطمینان ایران و ۱+۴ از رفع تحریم‌های اعمال شده از سوی این کشور می‌گذرد. مطمئنا آمریکا تا آن روز نمی‌تواند در کمیسیون مشترک برجام حاضر شود.
وی همچنین با اشاره به مشخص شدن تاریخ دور جدید مذاکرات وین گفت: مذاکرات در تاریخ اعلام شده آغاز و تیم مذاکراتی ایران توسط وزارت خارجه و آقای باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران دنبال می‌شود.
خطیب زاده افزود: در این تیم ترکیبی از سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول در خصوص رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و تغییر خاصی از حیث شخصیت‌های حقوقی حاضر در این هیئت صورت نخواهد گرفت و در واقع اشخاص و نام‌ها موضوع ثانویه هستند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روز گذشته خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد احمد مسعود سفری به مشهد داشته و با اسماعیل خان و تعدادی از مقامات ایران دیدار کرده است و آیا ایران این سفر را تأیید می‌کنید، گفت: سفرهای انجام شده به ایران با موضوعات مختلف به صورت عادی و با آگاهی کابل و دوستان‌مان در جهات مختلف جامعه مدنی و گروه‌های افغانی انجام شده و می‌شود. در هفته‌ای که گذشت در خصوص توافق میان شرکت توانیر و شرکت برشنا افغانستان در خصوص صادرات برق به افغانستان سفری انجام شد.
وی همچنین با اشاره به انتخاب کاظمی قمی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان خاطر نشان کرد: ایشان در وزارت خارجه مستقر شده‌اند و فعالیت‌هایشان را شروع کرده‌اند و به زودی نیز سفری را به کابل خواهند داشت.
وی ادامه داد: این رفت و آمدها بین کشورهای همسایه در سطح خود و با شرایط خودش از جمله چارچوبی که در بیانیه تهران به دقت و شفافیت آمده در جریان بوده و است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با تحولات و حوادث اخیر در عراق گفت:‌ همه باید به حاکمیت قانون در عراق احترام بگذارند. آنچه که مهم است حفظ آرامش و ثبات در عراق است. همه گروه‌ها باید کمک کنند تا شاهد ثبات در عراق باشیم. بدخواهانی وجود دارند که دوست ندارند انتقال قدرت در عراق به صورت مسالمت‌آمیز باشد. ما همواره از تمام توان خود استفاده کرده‌ایم که دوستان‌مان در دولت عراق بتوانند در مسیر حکمرانی خوب و باثبات کارهای خود را انجام دهند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد میانجی اصلی ایران بین گروه‌های مختلف در عراق به خصوص بعد از برگزاری انتخاب در این کشور و مسائل پیش‌ آمده گفت:‌ شرایط فعلی عراق شرایط میانجی گری نیست. دولتی مستقر دارد که با حمایت جامعه‌ بین‌المللی و کشورهای همسایه از جمله عراق در چارچوب قانون اساسی عراق فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و همان طور که پیش‌تر گفتم ما همواره از تمام توان خود استفاده می‌کنیم تا ثبات در عراق حفظ شود.
خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد دستور رئیس جمهور آمریکا به تیم امنیت ملی خود برای کمک به نیروهای امنیتی عراق پس از سوء قصد پهپادی به جان مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اظهار کرد:‌ همان طور که گفتم همه باید به حاکمیت قانون در عراق احترام بگذارند. آمریکا نیز بهتر است هر چه زودتر منشأ و منبع ناامنی از عراق را خارج کند و مردم و دولت عراق خود می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رویکرد گام به گام در مذاکرات وین برای حصول توافق از سوی ایران منتفی است، گفت: اصل حاکم بر توافقات و گفت‌وگوهای وین این بوده تا در مورد همه چیز توافق نشده در مورد هیچ چیزی توافقی نشده است. این یک اصل اساسی است که از اول گفته شده، با جدیت پیگیری شده و اکنون نیز با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد. در مذاکرات وین پیش‌نویس‌هایی از گفت‌وگوها بوده و چون در مورد همه چیز توافق نشده عملا هیچ چیزی توافق نشده است. لذا تنها مسیری که الان وجود دارد این است که ایران و گروه ۱+۴ اطمینان حاصل کنند عضوی که از برجام خارج شده و اکنون عضو برجام نیست و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را نقض کرده در عمل به تعهداتش پایبند باشد و اگر این اطمینان را پیدا کنیم که همه اجزای توافق و اولویت‌ آن یعنی رفع تمامی تحریم‌هایی که آمریکا بعد از خروج واشنگن از برجام اعمال کرده، حاصل شده و این تحریم‌ها به صورت موثر و یکجا رفع شده است آن وقت می‌توانیم بگوییم در مسیر درست هستیم و موضوع توافق گام به گام در مذاکرات مطرح نبوده است.
وی همچنین در مورد اجرای قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها از سوی دولت و وزارت خارجه و برخی از موضع‌گیری‌های کشورهای مقابل در ارتباط با این موضوع گفت: خیلی جای تعجب دارد که برخی وقتی در مورد کشورهای خودشان صحبت می‌کنند تأکید بر این دارند که بعد از انجام تشریفات قانونی قوانینی که در چارچوب تفکیک قوا لازم‌الاجرا شده‌اند در مورد اجرای آن مسئولیت قطعی دارند ولی وقتی به ایران می‌رسد توقع دارند آنچه که به عنوان قانون قطعی در ایران است و تشریفات و مراحل قانونی را طی کرده و دولت موظف به اجرای آن است با یک رفتار فراقانونی قابل دور زدن است.
خطیب زاده ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران همانند تمام دولت‌هایی که در فضای مردم‌سالاری نفس می‌کشند مقید است قوانینی که تشریفات قانونی را طی کرده و مجلس آن را تصویب کرده اجرا کند، بنابراین آنچه که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده توسط دولت و به صورت نعل به نعل اجرا خواهد شد.
کد مطلب: 157557
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *