۰
دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۵

آماده مذاکره با عربستان هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سردار سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم بود. 
آماده مذاکره با عربستان هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سردار سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم بود. 
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با قرائت بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت فرا رسیدن دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت : سردار سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم بود.
وی با بیان این که ترور سردار سلیمانی و همراهانش توسط دولت آمریکا مصداق تروریسم دولتی است ، اظهار کرد : این ترور  توسط آمریکا و به دستور مستقیم رییس جمهور وقت آمریکا «دونالد ترامپ» انجام شد.
خطیب‌زاده تاکید کرد: دولت آمریکا مسئولیت بین‌المللی همیشگی  در ارتباط با ترور دارد.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بین ایران و عراق برای پی گیری این موضوع  گفت: یکی از خروجی های فعالیت این کمیته مشترک امضای سند مشترک در مورد این اقدام تروریستی و تاکید بر پیگیری این موضوع از سوی دو کشور بوده است
وی اعلام کرد: سومین جلسه مشترک این کمیته طی یک ماه و نیم  آینده در بغداد برگزار می‌شود.
وی همچنین با بیان این که سفیر جدید ایران به یمن معرفی می شود، ادامه داد: به طور معمول معرفی سفرا باید پروسه مربوط به خود  را طی کند در مورد این موضوع هم همین روند باید طی شود.
خطیب زاده گفت: در حال حاضر سرپرست نمایندگی ، کارها را در سفارت ایران در یمن پیگیری می‌کند . سفیر جدید نیز بعد از تایید رییس‌جمهور معرفی می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با گفت‌وگوهای ایران و عربستان، گفت: روابط ما با عربستان و گفت‌وگوها در این زمینه با یک فهمی نسبت به نقاط اختلافی و اشتراکی جلو می‌رود. دو کشور در مورد برخی از موضوعات اختلافات روشن دارند ولی ما تلاش کرده‌ایم که مسیری را طی کنیم که نتیجه آن برای مردم دو کشور و منطقه همراه با منفعت باشد و فکر می‌کنیم حل و فصل مسائل اختلافی نیز از مسیر این گفت‌وگوها می‌گذرد.
وی با اشاره به اقدام عربستان در دادن ویزا به سه دیپلمات ایرانی افزود: دولت ریاض به سه دیپلمات ایرانی برای سفر به جده جهت فراهم کردن مقدمات بازگشایی نمایندگی ایران در نزد سازمان همکاری اسلامی ویزا داده است و به نظرم این اتفاقات می‌تواند مقدمه‌ای برای رفع اختلافات و تلاش برای عادی شدن روابط دو کشور باشد.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا در جریان گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و عراق در تهران دو طرف در مورد پرداخت بدهی‌های عراق به ایران رایزنی و گفت‌وگویی داشتند، گفت: یکی از موضوعات ثابت در گفت‌وگوهای ما با دوستانمان در عراق همین مسئله است. ما در جلسات خود با دوستان عراقی مان در مورد این بدهی و مطالبات صحبت می‌کنیم. دوستان ما در عراق نیز صادقانه و صمیمانه تلاش کرده‌اند که در مسیر بازپرداخت بدهی‌ها به ایران نهایت همکاری را داشته باشند. دوستان ما در عراق همواره مشتریان خوبی برای ما بوده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در ارتباط با سفر اخیر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه به باکو و نتایج این سفر و همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر افزایش همکاری‌های دو کشور تصریح کرد: سفر آقای امیر عبداللهیان به آذربایجان یکی از بهترین سفرهایی بود که در چند وقت اخیر در چارچوب روابط دو جانبه بین دو کشور صورت گرفت.
وی با بیان اینکه این سفر بعد از سفر اخیر معاون نخست وزیر آذربایجان به تهران انجام شد و متعاقب ملاقات روسای جمهور دو کشور انجام این سفر برنامه ریزی شد، گفت: آقای امیر عبداللهیان در این سفر تقریبا با تمامی مقامات عالی رتبه آذربایجان رایزنی و گفت‌وگو داشتند. ملاقات مهم و پر جزئیاتی با رئیس جمهور آذربایجان داشتند. توافقات خوبی در خصوص بازسازی مناطق آزاد شده و گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف و همچنین تسریع دسترسی آذربایجان به نخجوان بین دو طرف انجام شد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت:‌ فکر می‌کنم روابط دو کشور از سوءتفاهم‌های رسانه‌ای عبور کرده است و یکی از موضوعات مهم مورد گفت‌وگو بین مقامات دو کشور تلاش برای رفع نگرانی‌های دو طرف بوده است. ما همواره مواضع‌مان را در مورد امنیت ملی کشورمان و همچنین نقش مخرب رژیم صهیونیستی به صورت شفاف اعلام کرده‌ایم و دوستان‌مان نیز این سخن را شنیده‌اند و اطمینان‌های لازم را در این زمینه داده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر وی گره روابط ایران و عربستان در چیست؟ که تا کنون در چهار دور از مذاکرات نتوانستند به نتیجه مشخصی برسند، گفت: اجازه بدهید که من از لفظ گره استفاده نکنم. ما لیستی از پیشنهادات را به طرف مقابل داده‌ایم و امیدواریم که پاسخ مثبتی از آنها دریافت کنیم. بی اعتمادی‌هایی بین دو کشور وجود داشته است ولی دو طرف تلاش می‌کنند که با رویکرد سازنده‌ و درکی که وجود دارد اجازه ندهند که اختلافات باعث شود که حداقلی از روابط سیاسی بین دو کشور ایجاد نشود و یا روابط به حالت عادی بازنگردد.
وی افزود: ما آماده شرکت در دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد هستیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر احتمالی رئیس جمهور به روسیه و برخی از اخبار منتشر شده در این زمینه گفت: برنامه ریزی برای انجام این سفر در دستور کار است ولی باید جزئیات مربوط به این موضوع را از دفتر رئیس جمهور جویا شویم.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با مذاکرات وین و همچنین اظهارت چندی پیش وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه فرانسه در مذاکرات وین تا کنون نقش سازنده‌ای نداشته است، گفت: در گفت‌وگوهای وین نگاه ما همواره رو به جلو بوده است و توصیه ما به طرف‌های مقابل این است که با عزم رسیدن به یک توافق خوب به وین بیایند.
وی ادامه داد: آنچه که برای تحمل ناپذیر است این است که برخی طرف‌ها با اشتباه محاسباتی فکر می‌کنند که می‌توانند وقت و انرژی جمع را با راه اندازی کمپین‌های ضد اطلاعاتی و اخبار تحریف شده بگیرند و یا به دنبال خواسته‌های فرابرجامی باشند و یا اینکه منافعی کمتر از برجام را برای ایران قائل شوند.
وی ادامه داد: اگر همگی در وین با این دستور کار بیایند که گفت‌وگوها در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد و عزم جدی برای رسیدن به توافق داشته باشند به نتایج خوبی خواهیم رسید. من مطمئن هستم که در این دور به نتایج خوبی می‌رسیم.
وی با اشاره به اینکه طرفین در این دور از مذاکرات وارد محتوا می‌شوند ادامه داد: فکر می‌کنم که سه کشور اروپایی عضو برجام بیش از همه می‌دانند که انتظار از آنها این است که به بی عملی خود پایان دهند و برنامه جدی خود را برای چگونگی بازگشت به تعهداتشان در ذیل برجام ارائه و اعلام کنند.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد تحولات یمن و ادامه محاصره و بمباران برخی از مناطق این کشور توسط ائتلاف سعودی، اظهار کرد: متاسفانه در سکوت مجامع بین‌المللی و همراهی برخی از کشورهای اروپایی که تجهیزات و سلاح برای ائتلاف خود خوانده فراهم می‌کند شاهد افزایش بمباران و حملات کور به این کشور هستیم که جز کشتار مردم بی دفاع و در محاصره چندین ساله یمن هدف دیگر و نتایج دیگری نداشته است.
وی با بیان اینکه تاریخ منطقه این روزها و جنایاتی که رخ می‌دهد را فراموش نخواهد کرد، افزود: توصیه ما در این زمینه مثل همیشه توجه به راه حل سیاسی به عنوان تنها راه حل پایان بحران امروز یمن است. ما در کنار مردم مظلوم یمن می‌مانیم و تلاش می‌کنیم که صدای مظلومیت آنها را به گوش جهانیان برسانیم. همچنین تمام تلاش خود را می‌کنیم که در اسرع وقت یک راه حل سیاسی پایدار برای حل موضوع یمن پدیدار شود.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد اینکه اجازه نمی‌دهیم که بازرسانی که سابقه امنیتی و یا جاسوسی دارند به ایران بیایند و اینکه آیا ایران مکانیزمی برای این موضوع تعریف کرده و یا اینکه قبلا چنین اتفاقی افتاده است خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت: من توصیه می‌کنم که جزئیات این موضوع را از سخنگوی سازمان انرژی اتمی بپرسید. البته بطور کلی عرض می‌کنم که فرآیند حضور بازرسان در ایران یک فرآیند شناخته شده است و تا مادامی که این فرآیند در چارچوب فنی با رعایت قوانین و ضوابط و رعایت اصل بیطرفی و رازداری انجام شود ما مشکلی برای حضور بازرسان در ایران در چارچوب پادمان و NPT نداریم.
کد مطلب: 159209
برچسب ها: عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *