۰
سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۷

پشت پرده های زمزمه های استیضاح فاطمی امین

نمایندگان ناراحتی از اجرایی نشدن واردات را سر فاطمی امین خالی کردند
صنعتگران و کارشناسان در یک روم تخصصی در کلاب هاوس انگیزه هایی غیر از تعدیل قیمت کارخانه های خودروسازی را دلیل اصلی زمزمه های استیضاح وزیر عنوان کردند
پشت پرده های زمزمه های استیضاح فاطمی امین

 
صنعتگران و کارشناسان در یک روم تخصصی در کلاب هاوس انگیزه هایی غیر از تعدیل قیمت کارخانه های خودروسازی را دلیل اصلی زمزمه های استیضاح وزیر عنوان کردند.
 

 
به گزارش مردم سالاری آنلاین،محمد رضا نجفی منش رییس انجمن قطعه سازان در این برنامه، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آنکه زمان چندانی از وزارت فاطمی امین نمی گذرد اما موضوع استیضاح مطرح می شود، اظهار کرد: به اعتقاد بنده ریشه این موضوع بیشتر به داستان واردات خودرو بر می گردد.
وی افزود: بنده چندین جلسه حضور داشتم و نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند و معتقد بودند باید واردات آزاد شود و همین موضوع باعث می شود کیفیت خودروی داخلی افزایش پیدا کند. درحالی که استدلال منطقی در مورد ربط واردات و افزایش کیفیت و قدرت رقابت خودروی داخلی وجود ندارد.
نجفی منش افزود: البته ما مخالفتی با واردات خودرو نداشتیم اما در آن جلسه تذکر دادم با توجه به اینکه در کشور مقامات عالی رتبه نظر مساعد ندارند باید ابتدا نظر آنها جلب شود اما متاسفانه به این موضوع توجه نشد. حتی پیشنهاد دیگری مطرح کردیم که این واردات درمقابل صادرات قطعه انجام شود. به هر حال وزیر محترم نیز برای واردات در سال جاری موافق نبودند و این باعث شد زمانی که طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد، نمایندگان به نوعی به دنبال تلافی بودند مخالفات خود را به این روش نشان دادند.
وی تصریح کرد: این موارد باعث شد تا موضوع استیضاح به صورت تهدید در کمیسیون مطرح شود. البته در صحن عمومی مطرح نشده و تصور می کنم اقبال زیادی نداشته باشد.
به گفته نجفی منش ، درمجلس قبل هم نمایندگانی بودند که بر واردات خودرو اصرار داشتند و در مجلس فعلی هم این نمایندگان دیده می شوند.
وی افزود: نظر ما این است که باید اجازه داد زمانی از حضور وزیر صمت بگذرد و نتیجه تغییرات رخ داده مشاهده شود. با ساختارهای جدید به نوعی یک پنجره واحد شکل گرفته و قرار است کارهای مربوط به یک بخش تنها در یک معاونت به طور کامل انجام شود.
نجفی منش تاکید کرد: البته موارد دیگری وجود دارد که نمی شود گفت.

نمایندگان ناراحتی از اجرایی نشدن واردات را سر فاطمی امین خالی کردند
امیرحسین جلالی نایب رییس انجمن قطعه سازان تهران نیز در ادامه  با اشاره به انگیزه های مربوط به استیضاح وزیر بیان کرد: به هر حال یک وزیر جوانی کار را شروع کرده است اما به نظر می آید شجاعت ایجاد تغییرات بزرگ را دارد که وزرای قبلی نداشتند، اما فکر می کنم باید این فرصت رابدهیم تا وزارت صمت بتواند برنامه های خود را اجرا کند .
وی افزود: هنوز اتفاقی رخ نداده که دوستان بخواهند مخالفت کنند و شاید انگیزه ها همان موضوع واردات خودرو بوده است. ما به عنوان شهروند و قطعه ساز معتقدیم که باید فرصت داد تا نتایج برنامه های وزیر مشخص و سپس درباره آنها نظر داد.
جلالی اضافه کرد: به اعتقاد بنده وزیر در صنعت خودرو ریسک بزرگی کرده اند و باید اجازه دهیم تغییرات اعمال شده به نتیجه برسد.  نباید زود تصمیم گرفت.
 وي ادامه داد: سیاست گذاری های اقتصادی در حقیقت یک عقبه ای دارد فرضنا زمانیکه یک نماینده مجلس حمایت خود از واردات خودرو را اعلام کرده و از افزایش قیمت خودرو اظهار نارضایتی می کند باید انگیزه های این فرد مورد بررسی قرار بگیرد. باید در ابتدا انگیزه های اصلی مانند حمایت از واردات خودرو و مخالفت با افزایش قیمت خودرو مورد کنکاش و بررسی قرار بگیرد، فاطمی امین وزیر صمت در هدایت بازار کنونی خودرو توانسته به خوبی مناسبات را درک کند. در زنجیره ارزش صنعت خودرو در جلسه ای که در سایپا حضور داشتیم آقای سلیمانی گفتند از قیمت 162 میلیون تومان تموم شده ساینا 83 درصد از آن مربوط به مواد اولیه است. به عبارتی 83 درصد می شود 130 میلیون تومان که این مواد اولیه شامل فولاد، آلومینیوم، مس و پتروشیمی خواهد شد. قیمتگذاری مواد اولیه تابع یک قانون است که در میان سال 90 تا 92 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، که قیمت آنها باید همیشه 5 درصد زیر قیمت فوب خلیج فارس در نظر گرفته شده است. به این معنا که فولاد مبارکه ورقی که در فوب خلیج فارس 100 دلار باشد 95 دلار خواهند فروخت. در نتیجه باید گفت که در زنجیره ارزش صنعت خودرو 83 درصد مربوط به مواد اولیه است که شرکت های دولتی و شبه دولتی آنان را تولید می کنند و کنترل این مواد اولیه دست ایدرو و ایمیدرو بوده است. وزیر توانست نقش صنعتی شرکت های ایمیدرو و ایدرو را تغییر دهد و این شرکت ها از سیاست گذار به مجری تغییر یافتند، در حقیقت اگر موشکافانه به این قضیه نگاه شود می توان متوجه شد که آقای فاطمی امین با این تغییرات خواسته است تا سیاست گذاری واحد و متمرکزی را در سطح وزارتخانه داشته باشد. انگیزه های کنونی برای استیضاح فاطمی امین را باید در عواقب تغییراتی که ایشان در وزارت صمت و سازمان های زیر مجموعه اعمال کرده جستجو کرد.
 
منتقدان وزیر صمت راهکار بدهند
بهرام طیبی عضو هيات مدیره انجمن قطعه سازان نیز در ادامه اظهار کرد:    در این فرصت کم و با این اقتصاد مریض نباید سریع تصمیم گرفت. باید زمان داد تا نتایج کار مشخص شود. مشکل  ما چالش های عمومی اقتصاد است و باید فکری برای این اقتصاد مریض کرد. وزیر صمت این شجاعت را داشت که قیمت گذاری دستوری شورای رقابت را کنار بگذارد.
وی ادامه داد: این عملکرد یک وزیر خوب را نشان می دهد که این اقدامات را برای صنعت خودرو انجام داده است. اگر می خواهند برای واردات خوردرو وزیر را استیضاح کنند برای فولاد و پتروشیمی چه تصمیمی دارند؟
طیبی افزود: منتفدان وزیر صمت خوب است مخالفان راهکارهای خود را هم ارایه کنند تا بررسی شود.
 
تعدادی از نمایندگان به صنعت خودرو اشراف ندارند
مجتبی نظری کارشناس و مدیرارشد خودروسازی نیز بیان کرد: همه مردم فکر می کنند صنعت خودرو برای دولت است فکر نمی کنند که این کارمند سایپا سهم سایپا را 3900تومان خریده است و الان شده 200تومان و طی این سال ها سرکوب قیمتی از جیب دولت نرفته است.  مردم فکر می کنند خودرو هم مثل شکر و دارو یارانه می گیرد که باید ارزان تر از ارزش واقعی به دست مردم برسد.در حالی که این ارقام رانتی بیش از 100 هزار میلیارد تومان در سال از جیب کارگر و بازنشسته و سهامدار خارج می شود. من و همه کسانی که در صنعت خودرو کار می کنیم زمانی سهام هایی با قیمت گزاف فروخته شده است و در این چند ساله از سهم آن ها هزینه شده است.
وی افزود:این موضوع هنوز در ذهن مردم و نمایندگانی که  دارن به این موضوع اشاره می کنند اینگونه است که ما داریم در مورد دولت صحبت می کنیم ؛ سهم دولت 5 درصد است، سهام صندوق های بازنشستگی؛ یک بخشی از آن برای کارکنان سایپا و ایران خودرو است. وقتی نماینده ای در مورد صنعت خودرو توجیه می شود دیگر اظهارنظرات این گونه ای نمی کند.
نظری گفت: آقای فاطمی امین یک چارچوبی مشخص کرده است؛ این چارچوب و تغییری که در وزارت صمت انجام شده است به نظر من یک  بررسی و اصلاح سریع فرآِیندها در صنعت این کشور است که نتایجش را در سال های آینده خواهیم دید؛ این کار را یک کار صحیح می دانم. در مورد این اتفاقی که مطرح شده مبنی بر استیضاح وزیر بخاطر صنعت خودرو  باید بگوییم استیضاح وزیر به دلیل صنعت خودرو نیست.از طرفی واقعیت این است که ما نتوانستیم شرایط را به نمایندگان به خوبی توضیح دهیم .
 
انگیزه های استصیضاح را در منافع گروه ها جست و جو کنید
حبیبی نیز بیان کرد: اگر برنامه 1404 درست اجرا می شد شاید صنعت خودرو امروز در شرایط خوبی قرار داشت.
وی افزود: شاید یکی از دلایل برای مشکلات آن باشد که برخی به اشتباه مردم را درگیر خودرو کرده اند. شاید این موضوع یک فرار به جلو است تا صنعت خودرو را به دلیل برخی ناکامی ها در تولید مقصر بدانند.
در مورد دلایل زمزمه استیضاح نیز باید بررسی شود که چه کسانی سود می کنند؟
عضو  هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز در بررسی عملکرد وزیر صمت، بیان کرد: ارزیابی با یک دوره سه ماهه بسیار دشوار است و حداقل زمان 4 ماه است که بتوان به عملکرد انتقاد کرد.
وی افزود: استیضاح وزرا یک کار شتاب زده در شرایط فعلی است.  شاید بررسی در این زمان کمی بی انصافی باشد درحالی که وزیر شجاعت به خرج داده و مشکلات را مشخص کرده است.
فاطمی امین پا روی منافع چه کسی گذاشته؟
مارکاریان  از صنعتگران با سابقه که در آمریکای شمالی نیز فعالیت صنعتی دارد،  اظهار کرد: شفافیت راهکار خوبی برای حل مشکلات کشور و صنعت است.
وی ادامه داد: اگر موارد و آمارها در دسترس باشد تمامی موارد قابل حل است. باید دید سرفصل ها در بودجه ریزی کشور ما چیست. اما مردم حاضر به مطالبه گری نیستند زیرا مطالبه گری هزینه دارد. این در حالی است که در بسیاری از کشورها مطالبه گری از وظایف انجمن ها است.
مارکاریان گفت:زمانی که شفافیت وجود ندارد و اقتصاد در گروه سیاست است چطور می توان انتقاد کرد و عملکرد را بررسی کرد.
وی تصریح کرد: من آقای فاطمی امین را میشناسم و با وی کار میکردم و اینکه می فرمایید ظرف سه ماه چگونه عده ای به عملکرد ایشان انتقاد دارند، شاید آقای فاطمی امین در برخی موارد بر روی منافع گروه خاصی پای گذاشته  است که نتیجه آن مطرح شدن بحث استیضاح است.
نابودی صنعت خودرو مساوی است با حداقل 20 میلیارد دلار تقاضای جدید در بازار ارز
 کیاداوود اسفندیاری کارشناس خودرو در این جلسه گفت: یک نظریه هایی وجود دارد که که دربزنگاه ها از فرصتهای کلیدی برای از بین بردن یک صنعت استفاده می شود، برخی از صنایع ما در اثر یکسری رفتارها از بین رفته اند و خیلی هم طبیعی به نظر نمی رسد مثلاً صنعت چغندر قند ما در کشور خیلی آسیب دیده، در زنجیره صنعت نساجی، پنبه کشت می شد و به منسوجات تبدیل می شد و هم اکنون از بین رفته و یک عده ای به طور جدی معتقدند که کاملاً حساب شده و هدفمند اینها صورت می گیرد. 
وی افزود: در دوره هایی که صنعت خودرو به شدت تضعیف می شود بهترین فرصت است که کاملا از بین برود، عده ای میگویند وارد کنندگان خودرو منافع بسیاری می برند که صنعت خودرو کاملاً از بین برود چون اگر کامل از بین برود دیگر درست نمی شود و همه بازار در اختیار وارد کنندگان قرار می گیرد. در پژوهشکده های کشور عده ای معتقدند که آسیب وارد کردن به صنعت خودرو می تواند کاملا حساب شده باشه. از طرف کشورهای متخاصم ایران انگیزه های جدی وجود دارد که صنعت خودرو ایران از بین برود و به شدت مصارف ارزی کشور افزایش یابد. در این صورت  تقاضا برای ارز زیاد شده و کشور به شدت آسیب پذیر می شود، به هر حال خودرو سهم قابل توجهی در ایجاد شغل و ارزش افزوده در کشور دارد مثلاً یک میلیون خودرو اگر بخواهیم وارد بکنیم چه میزان ارز نیاز داریم و چه مقدار شغل از بین خواهد رفت و با از بین رفتن این صنعت چه میزان به کشور آسیب خواهد رسید؟ واردات این میزان خودرو حدود 20 میلیارد دلار ارز نیاز دارد و اگر صنعت از بین برود باید 700 هزار شغل جایگزین در نظر گرفت.
اسفندیاری ادامه داد: نمایندگان این دوره قرار بود انقلابی باشند و با فساد مبارزه کنند و اینگونه رفتارها عجیب به نظر می رسد. این را هم فراموش نکنیم که بیراهه هایی که صنعت خودرو رفته از احداث سایتهای تولیدی در محل اشتباه تا استخدام نیروی مازاد و مدیران بی تخصص تحت تاثیر نمایندگان دوره های گذشته بوده و انتظار می رفت سهم خواهی از صنعت خودرو در این مجلس ادامه پیدا نکند.
 
 
کد مطلب: 159262
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *