۰
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۹

دلایل خونریزی مقعدی چیست؟ پیشگیری و درمان فوری خونریزی

به هرگونه خونریزی از ناحیه مقعد، خونریزی مقعد گفته می شود که یکی از بیماریهای رایج در جهان میباشد. شما ممکن است خون را بر روی مدفوع یا دستمال مشاهده کنید. خونریزی مقعدی به عوامل مختلفی بستگی دارد، پس با مشاهده خون نگران نشوید. 
به هرگونه خونریزی از ناحیه مقعد، خونریزی مقعد گفته می شود که یکی از بیماریهای رایج در جهان میباشد. شما ممکن است خون را بر روی مدفوع یا دستمال مشاهده کنید. خونریزی مقعدی به عوامل مختلفی بستگی دارد، پس با مشاهده خون نگران نشوید. 
در نهایت تشخیص و درمان خونریزی مقعد که بیشتر از دوبار تکرار شده فقط توسط پزشک امکان پذیر است. معمولا افرادی که کمتر از ۴۰ سال سن دارند و دلیل خونریزی آنها عواملی مثل یبوست و هموروئید تشخیص داده شده، نیاز به بررسی های بیشتر ندارند.
حتی اگر علت خونریزی جدی نباشد، باید منشا آن تشخیص داده شود. قطعا روش های خانگی و تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی نمی‌تواند نسخه درمانی برای همه انواع خونریزی باشد. 
 
جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع خونریزی مقعدی، دلایل و علائم خونریزی، راه های درمان و پیشگیری از این عارضه با ما همراه باشید:
انواع خونریزی مقعدی
خونریزی مقعدی نشانه ایجاد اختلال در بخشی از دستگاه گوارش است و شایع ترین دلایل آن عارضه های بواسیر یا هموروئید، شقاق مقعد، بیماری التهابی روده (IBD)، زخم معده، سرطان مقعد و کولورکتال است. لازم به ذکر است خون در رنگ های مختلفی از مقعد شما خارج میشود و رنگ خون نشان دهنده منشا خونریزی مقعد می .که به طور کلی انواع خونریزی مقعدی به 3 دسته هماتوشزی، ملنا، خون مخفی تقسیم بندی شده اند.
  • هماتوشزی: منشأ این خونریزی روده بزرگ است و چون فاصله مقعد تا روده بزرگ کم است، خونی که بیمار مشاهده می‌کند به رنگ قرمز روشن است. این نوع خونریزی معمولا شدید نیست و در داخل مدفوع یا بصورت جداگانه دیده می‌شود. از علائم هماتوشزی که ممکن است بیمار تجربه کند شامل تب، درد شکم و تغییراتی در دفع مثل اسهال و غیره است.
    ملنا: مشاهده مدفوع تیره و حتی سیاه رنگ، نشان دهنده خونریزی از بخش فوقانی دستگاه گوارش است. شدت این نوع خونریزی مقعدی معمولا بیشتر است و علت تغییر رنگ را می‌توان فاصله زیاد معده، مری یا روده کوچک تا مقعد دانست. طی این فاصله، خون اکسیژن خود را از دست می‌دهد و به همین دلیل به رنگ تیره دفع می‌شود.
    خون مخفی: در این حالت خون در مدفوع وجود دارد اما بیمار قادر به مشاهده آن نیست و تنها با آزمایش گایاک یا تست O.B می توان آن را تشخیص داد. این آزمایش معمولا برای افرادی که به دلیل کم خونی یا فقر آهن به پزشک مراجعه می کنند، تجویز می‌شود.
دلایل خونریزی
در ادامه به بررسی و توضیح شایع ترین دلایل خونریزی مقعد می پردازیم:
شقاق
به ایجاد یک زخم یا پارگی در پوست اطراف مقعد، شقاق یا فیشر گفته می‌شود. هنگامی که یبوست دارید به دلیل فشار زیاد به ناحیه مقعد ممکن است پوست اطراف مقعد پاره شود واین عارضه علاوه بر
 علاوه بر خونریزی علائم دردناک دیگری مثل خارش، سوزش و التهاب هم به همراه دارد. 

بواسیر داخلی یا خارجی
بواسیر یا هموروئید به رگ های خونی متورم ناحیه مقعد همراه با خونریزی یا خارش گفته می شود. جالب است بدانید بواسیر رایج ترین علت خونریزی رکتوم یا مقعد می باشد. بنا به دلایل مختلفی اعم از یبوست، بارداری یا زایمان، اضافه وزن و … ممکن است به هموروئید دچار شوید. 
زخم معده
هنگامی که مایعات و اسیدهای گوارشی در روده شما از حالت تعادل خارج شوند به دستگاه گوارش شما آسیب میرسانند در نتیجه منجر به زخم معده یا اثنی عشر می گردد. زخم معده ممکن است موجب خونریزی شود و مدفوعی سیاه رنگ داشته باشید. لازم به ذکر است بنا به مشکلات مختلف روده ممکن است به خونریزی مقعد مبتلا شوید:
 
  • ولولوس
    درهم رفتگي روده 
    ديورتيكول مكل 
    بيماري هيرشپرونگ
    رگ هاي خوني غير عادی
یبوست
مدفوع سفت و فشار زیاد هنگام دفع مدفوع  برای از بین بردن یبوست می تواند منجر به شقاق مقعد و بواسیر شود که هر دو می توانند منجر به خونریزی مقعدی شوند.
پولیپ روده
پولیپ روده یا مقعد همانند یک پولیپ توده ای  در اطراف روده یا رکتوم می باشد که همانند قارچ در کنار روده شما رشد می کند. اصولا پولیپ ها علائم خاصی را ایجاد نمیکنند اما پولیپ های بزرگ می توانند باعث خونریزی مقعدی و التهاب شوند. لازم به ذکر است در برخی موارد، پولیپ ها در صورت عدم درمان می توانند به سرطان تبدیل شوند. 
سرطان مقعد
سرطان رکتوم از پولیپ های خوش خیم ایجاد می شوند که بیشتر در افراد سن بالا دیده می شود. تومورهای مقعدی برای رشد به رگ های خونی نیاز دارند که این رگ های خونی در روده بزرگ بسیار شکننده میباشند که باعث تحریک، التهاب روده بزرگ می شوند و ممکن است پاره شوند و در نتیجه منجر به خونریزی مقعدی شوند.
لازم به ذکر است ممکن است خونریزی به چشم قابل مشاهده نباشد اما با علائم دیگری مانند کاهش وزن، خستگی، اسهال یا یبوست ممکن است قبل از خونریزی برای شما اتفاق افتد. در صورت تشخیص و درمان به موقع، معمولاً قابل درمان است.
فیستول 
غدد کوچکی در داخل مقعد شما وجود دارد که به دفع مدفوع کمک می کنند. این غدد می تواند عفونی شود و باعث ایجاد آبسه یا فیستول شوند. فیستول مقعدی یک تونل کوچک است که آبسه را به پوست اطراف مقعد متصل می کند. این شرایط می تواند ناشی از بیماری التهابی روده، سل یا پرتودرمانی باشد. معمولا برای درمان فیستول نیاز به جراحی و لیزر دارید.
بیماری التهابی روده (IBD)
این نوع بیماری شامل کولیت اولسراتیو (UC) و بیماری کرون است که باعث می شوند که روده و رکتوم ملتهب شود و ممکن است خونریزی همراه با درد مقعدی، اسهال و درد شکم را تجربه کنید.
علائم خونریزی
خونریزی مقعدی بنا به دلایل مختلف به صورت های گوناگونی مانند قطره خون، لخته خون، خونریزی پی در پی یا مشاهده خون در مدفوع دیده می شود. لازم به ذکر است علائم دیگری برای بیماری خونریزی مقعدی وجود دارد که عبارتند از:
  • سر گیجه
    احساس ضعف
    درد و فشار مقعد
    درد شکم
    درد رکتوم
    خستگی
    خارش
    عدم هوشیاری
    افزایش ضربان قلب
    کاهش وزن
    کم خونی
    رنگ پریدگی
    سوزش
آزمایشات لازم برای خونریزی مقعدی
با توجه به دلیل خونریزی مقعدی آزمایشات ذکر شده در زیر توسط دکتر به شما توصیه می شود:
  • سيگموييدوسكوپي
    كولونوسكوپی
    كولونوسكوپي مجازي (كولونوگرافي CT)
    آزمایش FOB
    آزمايش براي سرطان روده
    آزمایش خون پنهانی مدفوع
    معاینه فیزیکی راست روده و مقعد
    عکس رادیوگرافی
    اندوسکوپی
    آنژیوگرافی
    اسکن رادیونوکلوئید
پیشگیری و درمان خونریزی مقعدی
شما با مشاهده علائم ذکر شده در بالا باید به پزشک مراجعه کنید تا دلیل اصلی این عارضه را متوجه شوید و با به کارگیری بهترین روش، این بیماری را درمان کنید. لازم به ذکر است جهت درمان این بیماری با توجه به صلاحدید دکتر درمان های خانگی، دارویی، لیزر و جراحی برای شما تجویز می شود. 
در صورتیکه به بیماری هایی مانند شقاق، بواسیر، فیستول و ... مبتلا شده اید، لیزر و جراحی بهترین و مطمئن ترین روش درمان برای شما عزیزان میباشد.
 
اگر علت خونریزی جدی نباشد ابتدا پزشک روش های خانگی جهت درمان خونریزی مقعدی به شما توصیه میکند که عبارتند از:
 
  • مصرف مایعات کافی(حداقل مصرف 8 لیوان آب در روز)
    مصرف فیبر
    رعایت رژیم غذایی
    کاهش وزن
    اجتناب از رابطه مقعدی
    ورزش
    اجتناب از زور زدن و فشار زیاد هنگام دفع مدفوع
    مصرف ملین (در صورت صلاحدید پزشک)
    بهداشت مقعد
    مقعد خود را چرب کنید
    مصرف دارو پمادهای موضعی
 
روشهای ذکر شده در بالا به درمان بیماری خونریزی مقعدی بسیار کمک میکند اما در صورت شرایط حاد مانند بواسیر و شقاق، بیمار مجبور به انجام لیزر 
درمانی و عمل جراحی می شود. 
 
توجه: اگر سن شما بالای 40 سال است و بیشتر از چند روز است که شاهد خونریزی مقعد شده اید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید چرا که ممکن است به آزمایشات و بررسی های بیشتری جهت تشخیص نیاز داشته باشید. 
مراجعه به پزشک
هنگامی که هر یک از علائم ذکر شده در بالا مخصوصا خونریزی شدید از مقعد خود مشاهده کردید بهتر است جهت درمان و جلوگیری از بیماریهای خطرناک به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا خونریزی مقعدی می تواند دلایل جدی و خطرناکی داشته باشد.
به طور کلی دلایل مراجعه به پزشک عبارتند از:
  • خونریزی که بیش از 2 یا 3 هفته طول بکشد
    کودکان مبتلا به مدفوع خونی یا خونریزی مقعدی
    کاهش وزن ناگهانی
    خستگی یا ضعف نیز
    شکم درد وحشتناک
    تب 
    توده های همزمان در شکم
    مدفوع نازک تر، طولانی تر یا نرم تر از حد معمول به مدت 3 هفته یا بیشتر
    تهوع یا استفراغ 
    یبوست طولانی مدت یا تغییر در عادات روده
    استفراغ یا سرفه خونی
    خونریزی که بسیار قرمز یا سیاه است
    از دست دادن هوشیاری یا سردرگمی
 
مرجع بخشی از مطلب: خونریزی مقعدی از درمان کلینیک
کد مطلب: 159488
برچسب ها: خونریزی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *