۰
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۶

دولت قزاقستان استعفا کرد

به دنبال بالاگرفتن اعتراضات در دو شهر بزرگ قزاقستان به علت افزایش قیمت سوخت، دولت این کشور صبح چهارشنبه استعفا کرد.
دولت قزاقستان استعفا کرد
به دنبال بالاگرفتن اعتراضات در دو شهر بزرگ قزاقستان به علت افزایش قیمت سوخت، دولت این کشور صبح چهارشنبه استعفا کرد.
 به گزارش ایرنا از روزنامه گاردین، قاسم ژومارت توکایف رییس‌جمهوری قزاقستان ساعاتی پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده در بخش‌های وسیعی از این کشور در واکنش به بالا گرفتن اعتراضات و ناآرامی، استعفای دولت را پذیرفت.
دفتر رییس جمهوری قزاقستان بامداد چهارشنبه اعلام کرد که توکایف، "علیخان اسمایلوف" را به عنوان سرپرست نخست وزیر منصوب کرده است. اسماعیلوف قبلا معاون اول نخست وزیر بوده است.
جابه جایی‌های سیاسی صورت گرفته در قزاقستان به دنبال اعتراضات ناشی از افزایش قیمت سوخت در غرب این کشور است که در آخر هفته آغاز شد و به سرعت گسترش یافت. 
شامگاه سه‌شنبه، فیلم‌های ویدئویی از شهر آلماتی بزرگترین شهر قزاقستان نشان دهنده صف‌هایی از پلیس ضدشورش و خودروهای متعدد کنترل جمعیت را نشان می‌دهد که در مرکز شهر جمع شده‌اند.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد، پلیس پس از خودداری جمعیت از متفرق شدن از نارنجک های شوکر و گاز اشک آور استفاده کرد. تخمین زده می شود که بیش از ۵۰۰۰ نفر در این اعتراضات حضور داشتند.
به دنبال بالا گرفتن اعتراضات و ناآرامی ها اینترنت موبایل قطع شد و برنامه‌های پیام‌رسان در بخش‌های بزرگی از  قزاقستان در آسیای مرکزی مسدود شدند.
توکایف در توییتی اعتراضات را به افراد مخربی که می خواهند ثبات و وحدت جامعه ما را تضعیف کنند متهم کرد.
کد مطلب: 159658
برچسب ها: قزاقستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *