۰
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۱

در نشست با ناتو دنبال گفتگویی واقعی هستیم

معاون وزیر خارجه روسیه گفت که روسیه از گفت‌وگوی آتی با ناتو درباره "تضمین‌های امنیتی" انتظار نتایج مشخصی را دارد و برای رایزنی "واقعی" و "عملیاتی" آماده است، اما از اینکه گفت‌وگویی شود که صرفا گفت‌وگویی شده باشد، خودداری خواهد کرد.
معاون وزیر خارجه روسیه گفت که روسیه از گفت‌وگوی آتی با ناتو درباره "تضمین‌های امنیتی" انتظار نتایج مشخصی را دارد و برای رایزنی "واقعی" و "عملیاتی" آماده است، اما از اینکه گفت‌وگویی شود که صرفا گفت‌وگویی شده باشد، خودداری خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نشست "شورای روسیه-ناتو" درخصوص پیشنهادات امنیتی روسیه در تاریخ ۱۲ ژانویه برگزار خواهد شد.
الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه به این خبرگزاری افزود: حقیقت این است که در واقع ما خواستار گفت‌وگویی "واقعی" و "فوری" هستیم زیرا موقعیت کنونی چنین چیزی را می‌طلبد و البته که ما برای دستیابی به نتایجی مشخص اولویت‌هایی داریم؛ برای مثال ما به‌ دنبال اتخاذ تصمیمی هستیم که واقعا وضعیت را در خصوص امنیت نظامی در اروپا بهبود ببخشد. ما "صرفا" برای اینکه گفت‌وگویی شده باشد، مذاکره نخواهیم کرد.
گروشکو گفت که روسیه توسط یک هیات بین‌بخشی که متشکل از مقامات وزارت خارجه و وزارت دفاع است، در این نشست حضور خواهد داشت و افزود که وی بخشی از این گروه خواهد بود.
وی توضیح داد: ما با این پیش‌فرض جلو می‌رویم که ارتش روسیه نه‌ تنها در این نشست شرکت خواهد کرد بلکه به‌صورت "مستقیم" در گفت‌وگوهای مسائل امنیتی ارتش شرکت خواهد داشت.
گروشکو یادآور شد از زمانی که ناتو اقدامات "غیردوستانه‌ای" علیه دیپلمات‌های روسیه در بروکسل انجام داده، روسیه هیچ نماینده معتبری در این ائتلاف ندارد و این اتفاق هیچ ساختار دوطرفه‌ای را برای گفت‌وگوهای آینده باقی نگذاشته است.
وی افزود: اینکه چه کسی در طرف ناتو و پشت میکروفون خواهد نشست مورد بحث و در دستورکار نیست زیرا در حال حاضر هیچ ساختاری وجود ندارد که بتواند با چنین چیزی مقابله کند. ناتو تصمیم گرفته است که تمام فعالیت‌های "شورای روسیه-ناتو" به جز گفت‌وگوی سیاسی را متوقف کند.
گروشکو خاطرنشان کرد که سطح نمایندگان نظامی ناتو در این نشست، آمادگی این ائتلاف را برای گفت‌وگویی "جدی" نشان خواهد داد.
این مقام ارشد روسیه گفت: از آن‌ جایی که تمرکز بر مسائل امنیتی است، ما حدس می‌زنیم که کارکنان عالی‌رتبه نظامی از ناتو نیز در این نشست شرکت کنند و اتفاقا همین مسئله آمادگی آن‌ها برای گفت‌وگویی "جدی" درخصوص تمامی زمینه‌های ضروری امنیت نظامی در اروپا را نشان خواهد داد.
روسیه در تاریخ ۱۷ دسامبر، پیشنهادات خود را درخصوص "تضمین‌های امنیتی" به ناتو و آمریکا منتشر کرد.
گروشکو در ادامه به اسپوتنیک گفت، در صورتی که گفت‌وگو با ناتو در مورد نگرانی‌های مشروع مسکو از جمله جلوگیری از گسترش ناتو به سمت شرق، نتیجه‌ای در پی نداشته باشد، روسیه طیف گسترده‌ای از ابزار نظامی را برای تضمین امنیت خود در اختیار دارد. او خاطرنشان کرد که برای توضیح بیشتر در خصوص اینکه آیا می‌توان در این نشست به "پیشرفت‌های قابل توجهی" دست یافت یا خیر، "خیلی زود" است.
کد مطلب: 159675
برچسب ها: ناتو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *