۰
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۹

ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک باقری در وین

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران عصر چهارشنبه (به وقت محلی وین) برای ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک با نمایندگان سه کشور اروپایی وارد هتل کوبورگ شد.
علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران عصر چهارشنبه (به وقت محلی وین) برای ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک با نمایندگان سه کشور اروپایی وارد هتل کوبورگ شد.
بر اساس برنامه اعلام شده، باقری در ابتدا با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و سپس با نمایندگان سه کشور اروپایی ملاقات خواهد کرد.  این برای دومین روز متوالی در روزهای اخیر است که فقط طرف‌های اروپایی و باقری دیدار می‌کنند و به نظر می‌رسد که با توجه به همسویی مواضع چین و روسیه با جمهوری اسلامی ایران، مذاکرات به گردنه سخت تصمیمات سیاسی برای طرف غربی رسیده است.
دیروز هم جلسات مشابهی میان مذاکره کننده ارشد ایران با طرف‌های اروپایی برگزار شد و نمایندگان سه کشور سپس راهی ملاقات با هیات آمریکایی شدند.
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از دوشنبه ششم آذر ۱۴۰۰ آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده است. مذاکرات در روزهای اخیر حول دو محور راستی آزمایی و تضمین‌ها متمرکز بوده و به نظر می‌رسد که به مراحل حساس و سرنوشت‌سازی نزدیک شده است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران گفت: ما به‌دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و هیچ توافقی که این دو مؤلفه را نداشته باشد در دستور کار ما قرار ندارد. همه باید مطمئن باشیم که بازگشت آمریکا همراه با راستی‌آزمایی و دریافت تضامین است و چرخه‌ای از رفع تحریم‌ها هم باید انجام شود، اینها با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود.
شنیده می‌شود که با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته در گفت‌وگوها، همچنان طرح برخی خواسته‌های زیاده‌خواهانه و حتی بعضا تلاش برای بازگرداندن متن به عقب ادامه دارد و همین مسئله یکی از عوامل کندی گفت‌وگوها بوده است. 
جمهوری اسلامی ایران با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین حداکثر شجاعت و بصیرت خود به منصه ظهور گذاشته و انتظار دارد که طرف‌های مقابل رویکرد مسئولانه و اقدامات معتبری را برای جبران اشتباهات گذشته بردارند.
هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق پایدار و قابل اتکا در مذاکرات حضور دارد و درصورتی که طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.
کد مطلب: 159999
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *