۰
يکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲

بهترین نوع شیر دستشویی (توالت) کدام است؟ مزایای آن چیست؟

شیر توالت عمدتاً دو نوع متفاوت دارد: شیر توالت اهرمی و شیر توالت کلاسیک. هر یک از این دو نوع طرفداران خاص خود را دارد و از نظر مکانیزم عملکرد و اجزای تشکیل دهنده با دیگری تفاوت دارد. یکی از مهم ترین قطعاتی که در زمان انتخاب و خرید از میان شیر اهرمی توالت و کلاسیک باید در نظر داشته باشید کارتریج یا مغزی شیر اهرمی است که با مغزی شیرآلات کلاسیک متفاوت است. در این مقاله بهترین شیر دستشویی ضمن بررسی مزایای آن معرفی و در مورد کارتریج شیر اهرمی نیز توضیحات کاملی ارائه شده است.
انواع شیر آب دستشویی
شیر آب دستشویی نیز مانند سایر انواع شیرآلات بهداشتی می تواند یکی از این دو نوع باشد: شیر توالت کلاسیک یا پیچی، شیر توالت اهرمی.
شیر دستشویی کلاسیک دارای ۲ دستگیره پیچی (آب سرد و آب گرم) است که هر کدام پیچش مغزی مربوط به ورودی آب سرد و گرم را کنترل می کند. زمانی که کاربر هر دستگیره را به صورت پاد ساعت گرد می چرخاند مسیر ورودی آب به شیر توالت باز می شود و جریان ترکیبی از آب سرد و گرم از شیلنگ توالت خارج می شود. با چرخاندن دستگیره در جهت ساعت گرد مغزی شیر توالت کلاسیک به جای اولیه خود برگشته و جریان آب را قطع می کند.
 
شیر اهرمی توالت نسل جدیدتری از شیرآلات است که به جای مغزی پیچی دارای قطعه ای به نام کارتریج شیر اهرمی است. شیرآلات اهرمی به جای دو دستگیره پیچی یک دستگیره اهرمی دارد که برای کنترل هر دو جریان آب سرد و گرم به کار می رود. در واقع مسیر ورودی آب سرد و گرم به واسطه دسته اهرمی و توسط کارتریج شیر باز و بسته می شود.
کارتریج شیر اهرمی (Faucet Cartridge)، قطعه ای در شیرآلات اهرمی (کارتریجی) است که کنترل دما و فشار آب را بر عهده دارد. کارتریج دارای یک دسته، دو سطح سرامیکی آب بندی شده روی هم و زائده های نگهدارنده کارتریج در جای خود است.
نقش مغزی شیر اهرمی (کارتریج شیر اهرمی) چیست؟
کارتریج شیر اهرمی در واقع قلب شیرآلات اهرمی است و اگر عملکرد آن با مشکل روبه رو شود ممکن است اشکالات مختلفی در شیر به وجود بیاید. به طور مثال چکه شیرآلات اهرمی، سفت شدن دسته اهرمی و یا شل شدن آن ، فشار کم آب شیر اهرمی و ... همه و همه ممکن است ناشی از ایراد در مغزی شیر اهرمی و یا مرتبط با آن باشد. البته که دوام و کیفیت کارتریج یا مغزی شیر اهرمی بسیار بالاتر از مغزی شیرآلات کلاسیک است و به این راحتی ها دچار مسا‌‌ئل دردسرساز نمی شود.
کارتریج یا مغزی شیر اهرمی در واقع مرکز کنترل فشار و دمای آب خروجی از شیرآلات اهرمی است. این قطعه در قسمت ورودی آب به شیرآلات قرار دارد و عملکرد آن به واسطه اهرم شیر آب کنترل می شود. کاربر با حرکت دادن دسته اهرمی به چپ و راست میزان ورودی هر یک از دو جریان آب سرد و گرم (دمای آب خروجی) و با حرکت دادن دسته به بالا و پایین حجم آب ورودی به شیر (فشار آب خروجی) را تعیین می کند. سایز کارتریج شیر اهرمی به انواع 25، 35، 40 و 45 دسته بندی می شود و قیمت کارتریج شیر اهرمی با توجه به تولیدکننده آن متفاوت است. رایج ترین اشکال شیرهای اهرمی نیز مربوط به کارتریج شیر است که با تعویض کارتریج شیر اهرمی به سادگی تعمیر و برطرف می گردد.
بهترین شیر آب دستشویی (شیر توالت) و مزایای آن کدام است؟
در مقام مقایسه شیر اهرمی توالت نسبت به شیر توالت کلاسیک از 4 جهت بهتر است:
  • دوام و کیفیت بالاتر: کارتریج سرامیکی شیرآلات اهرمی کیفیت بالاتری نسبت به شیرآلات کلاسیک دارد و در نتیجه دوام شیرآلات اهرمی بیشتر است و کمتر دچار دردسر و خرابی می شود.
    کاربری ساده تر: کنترل و تنظیم فشار و دمای آب در شیر اهرمی توالت به واسطه یک دسته اهرمی انجام می گیرد و سهولت بیشتری دارد. البته این مورد تا حدی سلیقه ای است و ممکن است برای کودکان و افراد سالخورده کنترل جریان آب به کمک دستگیره های پیچی شیرآلات کلاسیک ساده تر باشد.
    ظاهر زیبا و مدرن تر: شیرآلات توالت اهرمی از نظر رنگ و طرح نسبت به شیرآلات کلاسیک تنوع بیشتری دارد و از آنجا که مدل های اهرمی در بازار با استقبال بیشتری روبه رو شده است شرکت های تولیدکننده شیرآلات نیز هر روز بیشتر بر روی طرح و کیفیت شیرآلات اهرمی تمرکز می کنند.
    قیمت به صرفه تر: قیمت شیرآلات اهرمی نیز به دلیل تولید بیشتر در کارخانه های شیرآلات ساختمانی مناسب تر از قیمت شیرآلات کلاسیک است و از رِنج قیمت شیرآلات ارزان تا شیرآلات لوکس تنوع دارد.
     
قیمت شیر دستشویی
همانطور که مطرح شد قیمت یک شیر اهرمی توالت مناسب تر از قیمت شیر توالت کلاسیک است. در میان انواع شیر دستشویی اهرمی نیز می توانید از دامنه قیمت شیر اهرمی توالت ارزان تا لوکس را بیابید اما نکته مهم تنوع گسترده قیمت شیر دستشویی متناسب با تنوع طرح و رنگ است. البته که شیر آب دستشویی در طرح های کلاسیک نیز می تواند برای هماهنگی با دکوراسیون های خاص جذابیت بسیاری ایجاد کند، به خصوص اگر در رنگ های آنتیک مانند برنز و زیتونی خریداری شود. اما به طور کلی دست شما در انتخاب شیرآلات اهرمی چه از نظر طرح و چه قیمت شیر توالت بازتر است.
شیر توالت یا شیر مخلوط توالت، علاوه بر جنبه کاربردی، در دکوراسیون سرویس حمام و دستشویی نیز تأثیر زیادی دارد. هر یک از مدل های مختلف شیر دستشویی با توجه به قابلیت های خاص خود، برای کاربرد منحصر به فردی مناسب تر است. شیر توالت ممکن است از نوع اهرمی و یا کلاسیک باشد. دما و فشار جریان آب در شیر اهرمی توالت به وسیله یک دسته اهرمی کنترل می شود که نسبت به کنترل آب به واسطه دسته های پیچی در مدل های کلاسیک، سهولت بیشتری دارد. قیمت شیر اهرمی توالت نیز نسبت به قیمت شیر دستشویی با دستگیره های پیچی تنوع بیشتری دارد. شیرآلات دستشویی ممکن است بر روی دیوار و یا در داخل دیوار نصب شوند. شیر توالت توکار که ساز و کار آن داخل دیوار قرار می گیرد، ظاهری خلوت و بسیار مدرن به فضای دستشویی می بخشد.
 فروشگاه شیرآلات ساختمانی
شیرآلات دستشویی را می توان مانند سایر انواع شیرآلات بهداشتی از فروشگاه های آنلاین و آفلاین خریداری کرد. پیش از خرید شیرآلات می توانید نظرات سایر خریداران را در مورد محصول مورد نظر خود در بخش نظرات فروشگاه های اینترنتی شیرآلات مطالعه نمایید و قیمت شیرآلات را با یکدیگر مقایسه کنید. برخی از تولیدکنندگان شیرآلات ساختمانی مانند شیرآلات کاویان جهت ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان و دریافت پیشنهادات و انتقادات آن ها اقدام به راه اندازی فروشگاه شیرآلات ساختمانی برند خود به صورت اینترنتی کرده اند. در این فروشگاه های آنلاین شیرآلات می توانید اطلاعات تخصصی و کاربردی در مورد انواع شیرآلات به دست آورید و مشخصات فنی دقیق و شرح محصول را مستقیماً از زبان تولیدکننده بخوانید.
 
کد مطلب: 162893
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *