۰
چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۰

دستمزدها واقعی شود، نیازی به دادن یارانه نیست

یک فعال حوزه کار معتقد است: اصلاح نظام یارانه‌ها مستلزم اجرای نظام دستمزد عادلانه است و در صورتی که دستمزدها واقعی شود نیازی به دادن یارانه از سوی دولت نیست.
دستمزدها واقعی شود، نیازی به دادن یارانه نیست
به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یک فعال حوزه کار معتقد است: اصلاح نظام یارانه‌ها مستلزم اجرای نظام دستمزد عادلانه است و در صورتی که دستمزدها واقعی شود نیازی به دادن یارانه از سوی دولت نیست.
فتح الله بیات در ارزیابی اصلاح نظام یارانه‌ها اظهار کرد: نظام یارانه‌ها در تمام کشورها اصلاح شده و به سمت آزادسازی قیمت‌ها رفته‌اند، بنابراین در کشور ما نیز دیر یا زود اجرا می شد منتها این کار به شکل سنجیده و کارشناسی شده باید انجام گیرد.
وی افزود: در بحث اصلاح نظام یارانه‌ها اعلام کردند که قیمت چهار قلم کالا آزادسازی می‌شود و یارانه‌اش را به خود افراد می‌دهند تا هزینه کنند ولی معتقدم در این قضیه چهار قلم نیست؛ چون وقتی به فرض نرخ لبنیات را آزادسازی می کنیم باید بپذیریم که همه مشتقات آن خواه ناخواه تغییر می کند.
بیات ادامه داد: در تمام کشورها این طرح پیاده سازی شده ولی به شکل مرحله ای و تدریجی انجام گرفته است تا جامعه دچار برخی رفتارهای هیجانی نشود.
این فعال حوزه کار خاطرنشان کرد: در کنار آزادسازی تدریجی، حقوق و دستمزد شاغلین اعم از کارمندان و کارگران به همان درصد لازم است رشد کند تا قدرت انتخاب و خرید به وجود آید. اگر دستمزدها به تناسب آزادسازی بهبود یابد قطعا تاثیرگذاری مطلوبتری در جامعه و اقتصاد خواهد داشت.
بیات با بیان اینکه نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت کشور را کارگران و خانواده‌های آنها تشکیل می‌دهند، افزود: اگر بین سبد معیشت و دستمزد فاصله ایجاد نشود و دستمزدها از تورم عقب نماند هیچ فشاری به طبقات فرودست و محروم جامعه وارد نخواهد شد.
به اعتقاد وی درصورتی که دستمزدها واقعی شده و متناسب با تورم بهبود یابد، نیازی به دادن یارانه نیست.
این فعال حوزه کار تصریح کرد: البته دولت به یکباره نمی‌تواند دستمزدها را افزایش دهد و این مساله هم شرایط خاص خود را دارد و ما در حوزه کارگری بارها پیشنهاد کردیم که به شکل پلکانی به سمت واقعی شدن حقوق و دستمزد برویم.
بیات در پایان با بیان اینکه اصلاح نظام یارانه‌ها مستلزم اجرای نظام دستمزد عادلانه است و باید با اصلاح دستمزدها و دریافتی ها همخوانی داشته باشد، گفت: برای انجام جراحی بزرگ اقتصاد باید تمام ابعاد و جوانب آن را بررسی کنیم تا دولت در اجرای این طرح موفق شود.
کد مطلب: 164026
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *