۰
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۲

ورود خودرو به بورس کالا و پایان ماه عسل دلالان

عرضه خودرو در بورس کالا به معنای رهایی این صنعت از قیمت گذاری دستوری، انتقال سود حاصل از تولید به تولیدکننده به جای دلالان، جمع شدن بساط رانت و دلالی ناشی از فاصله قیمت های کارخانه و بازار و در پایان منتفع شدن مصرف کنندگان از شفافیت بازار خودرو است
ورود خودرو به بورس کالا و پایان ماه عسل دلالان

عرضه خودرو در بورس کالا به معنای رهایی این صنعت از قیمت گذاری دستوری، انتقال سود حاصل از تولید به تولیدکننده به جای دلالان، جمع شدن بساط رانت و دلالی ناشی از فاصله قیمت های کارخانه و بازار و در پایان منتفع شدن مصرف کنندگان از شفافیت بازار خودرو است. 

به گزارش مردم سالاری آنلاین،معصومه پاشایی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حمایت از طرح عرضه خودرو در بورس کالا گفت: نخستین طرحی که در کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم مطرح و پیگیری شد طرح ساماندهی بازار خودرو از مسیر عرضه در بورس کالا بود.
وی افزود: برنامه کمیسیون استفاده از ابزارها و مکانیزم های بورس کالا برای رهایی از طرح هایی همچون قرعه کشی و در نهایت ساماندهی بازار خودرو کشور بود، اما یکسری ملاحظات سبب شده بود تاکنون این طرح اجرایی نشود.
پاشایی اضافه کرد: پیشنهاد ما حرکت به سمت مکانیزم های شفافی همچون عرضه و تقاضا و استفاده از بستر بورس کالا در این مسیر است تا علاوه بر شفافیت بازار خودرو، قیمت ها نیز به شکل تعادلی کشف شود. 
به گفته این نماینده مردم، مجلس همچنان به اجرای طرح ساماندهی خودرو و عرضه در بورس کالا اصرار دارد چرا که معتقد است بازار خودرو از طریق بورس کالا متعادل می شود و قطعا معاملات در تالار شیشه ای بورس کارایی بالاتری از شیوه هایی مانند قرعه کشی دارد. 
وی اضافه کرد: تجربه سال های گذشته نشان داده که با عرضه کامل محصولات در بورس کالا به مرور و با تداوم عرضه ها، قیمت ها به سمت نقطه تعادلی بازار حرکت می کند و دیگر دونرخی در بازار کالاها وجود نخواهد داشت. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه شاهد احتکار خودرو به دلیل بیمار بودن اقتصاد و تورم موجود در جامعه از سوی عده ای دلال هستیم، تصریح کرد: یکی از اصلی ترین مزایای عرضه خودرو در بورس کالا، جمع شدن بساط رانت و دلالی است که به این ترتیب سود به جای دلالان به تولیدکننده رسیده و در صنعت خودروسازی استفاده شود و از سوی دیگر مصرف کننده نهایی منتفع شود. در شرایط کنونی دلالان بیشترین سود را از معاملات خودرویی می برند.
وی تاکید کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا، صنعت خودروسازی از نظام قیمت گذاری دستوری رهایی می یابد و این می تواند نقطه سرآغاز احیای صنعت خودرو باشد.
پاشایی در پایان تاکید کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا و اصلاحات دیگر در ساختار صنعت، به دنبال این هستیم که خودرو را از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل کنیم.
براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، 430 دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی 18 خرداد در تالار حراج باز عرضه می شود که براساس جزییات، عرضه برای 150 دستگاه فیدلیتی 7 نفره، 150 دستگاه فیدلیتی 5 نفره و 130 دستگاه دیگنتی خواهد بود.
قیمت پایه فیدلیتی 7 نفره؛ 803 میلیون و 500 هزار تومان و فیدلیتی 5 نفره؛ 789 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و بهمن موتور دیگنیتی را با قیمت 843 میلیون و 500 هزار تومان روی تابلوی معاملاتی خواهد برد.
همچنین به قیمت های پایه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هزینه های مالیات و عوارض شماره گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره گذاری و بیمه شخص ثالث اضافه می شود.
از ابتدای عرضه خودرو در بورس کالا در مجموع 139 کارا شامل 81 دستگاه کارا دو کابین و 58 دستگاه کارا تک کابین معامله شد.
تغییر در نحوه ثبت سفارش ها
پیش دریافت برای خرید خودرو در بورس کالا فعلا 30 درصد از طریق همان حساب وکالتی تعیین شده است.  معاملات عرضه خودرو در بورس کالا در تالار حراج باز صورت می‌گیرد و هر کدملی تنها می‌تواند یک ثبت سفارش ایجاد کند.
ثبت سفارش عرضه جدید دو خودروی پُرطرفدار فیدلیتی و دیگنیتی از فردا 11 خرداد آغاز میشود و تا ساعت 08:30 صبح روز چهارشنبه 18 خرداد (روز معامله) ادامه دارد.
گروه اقتصادی عباس قاری
 
کد مطلب: 164556
برچسب ها: خودرو بورس کالا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *