۰
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۵
عمویی تشریح کرد

مذاکرات وین چگونه به نتیجه می‌رسد؟

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که اگر طرف مقابل آماده رفع تحریم‌ها باشد به سرعت مذاکرات وین می‌تواند به نتیجه برسد اما در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که ایران آمادگی برای اعمال محدودیت در برنامه هسته‌ای‌اش داشته باشد و آنها هم متقابلا تحریم‌ها را حفظ کنند؛ این خلاف منافع ملت‌مان است.
مذاکرات وین چگونه به نتیجه می‌رسد؟
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که اگر طرف مقابل آماده رفع تحریم‌ها باشد به سرعت مذاکرات وین می‌تواند به نتیجه برسد اما در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که ایران آمادگی برای اعمال محدودیت در برنامه هسته‌ای‌اش داشته باشد و آنها هم متقابلا تحریم‌ها را حفظ کنند؛ این خلاف منافع ملت‌مان است.
ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر قطعنامه شورای حکام گفت: همکاری ما با آژانس موضوع متنی است و ارتباط مستقیمی با مذاکرات وین ندارد.
وی اضافه کرد: مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها و اجرای کامل برجام طبق توافق سال 2015 انجام می‌شود اما از جهت دیگر برای حفظ پایداری و رسیدن به توافق بعد از وین لازم بود مسائل باقی‌مانده بین ایران و آژانس مورد توجه قرار گیرد و این مسائل حل شود چون در غیر این صورت به پایداری توافق در وین ضربه می‌زند لذا در اسفندماه سال گذشته شاهد مذاکرات بین سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران بودیم که توافقی صورت گرفت تا براساس یک نقشه راه ظرف سه ماه به مسائل باقی‌مانده پرداخته شود و ایران توضیحاتی ارائه کند.
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: براین اساس ایران یک مورد توضیحات کتبی و سه مورد گفت‌وگوی شفاهی انجام داد اما برداشت ما این است که آقای گروسی و به تبع آن دبیرخانه آژانس رویکرد سیاسی را انتخاب کرده است که مصداق آن سفر گروسی به پارلمان اروپا و بیان صحبت‌هایی بود که همکاری‌ها را زیر سوال برد. بعد از آن هم در گزارش ارائه شده به شورای حکام همکاری‌های ایران را زیر سوال برد و همه مذاکرات و گفت‌وگوها را نادیده گرفت؛ همین گزارش منجر به قطعنامه شورای حکام شد.
عمویی با بیان این‌که ما منتقد رویکرد مدیرکل آژانس هستیم، اظهار کرد: آقای گروسی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر می‌کند و گفت‌وگوی مستقیم با مقامات رژیم صهیونیستی داشت؛ حال که رژیم صهیونیستی عضو ان پی تی نیست و همکاری خاصی با آژانس برای رفع ابهاماتش درباره تسلیحات هسته‌ای انجام نمی‌دهد. مجموع شرایط باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد که دوربین‌های فراپادمانی و فلومترها و سنجش اولم (OLEM) را متوقف کند که این پاسخی به قدرناشناسی دبیرخانه آژانس و همکاری و حسن نیت ایران بود؛ رویکرد آینده ما هم نسبت به اقدامات طرف مقابل طراحی می‌شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر قطعنامه در مذاکرات وین گفت: اگر طرف مقابل برای رفع تحریم‌ها آماده باشد، مذاکرات وین به سرعت می‌تواند به نتیجه برسد اما اگر بخواهد رویکرد یک گام به بیش و یک گام به عقب را در پیش بگیرد نمی‌توان انتظار داشت ایران آماده محدودیت در برنامه هسته‌ای‌اش باشد و آنها متقابلا تحریم‌ها را حفظ کنند که این خلاف ملت ایران است. آنها می‌گویند سیاست فشار حداکثری شکست خورده اما اجزای آن یعنی تحریم را حفظ می‌کنند.
وی تاکید کرد که مذاکرات علی‌رغم سرعت کندی که دارد از مسیر ارائه «نان پی پر» توسط رابط‌مان یعنی کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونش به صورت غیرمستقیم در جریان است و هنوز توقف آن را شاهد نیستیم.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با این توضیح که مذاکرات یک موضوع سیاسی برای رفع تحریم‌ها و قطعنامه موضوع همکاری‌های ایران و آژانس است مجددا گفت: این موضوع مستقیم به هم ربطی ندارد اما یکجا ارتباط پیدا می‌کند ما فکر می‌کنیم اگر بخواهیم در وین به توافق برسیم باید آن توافق پایدار باشد هرچیزی که بخواهد پایداری توافق را زیر سوال ببرد و بعدا باعث ایجاد بهانه‌های جدید شود، باید پیش از انجام توافق رفع شود.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که ممکن است پایداری توافق را زیر سوال ببرد، موضوعات باقی‌مانده همکاری ایران و آژانس است به همین دلیل از سه ماه پیش ما تلاش کردیم این موارد سریع‌تر حل شود اما با رویکرد سیاسی مدیرکل آژانس مسیر حل موضوعات جلو نرفته و ابهامات برای طرف مقابل باقی مانده است حسن نیت ما در ارائه گزارش و برگزاری جلسات حضوری به نتیجه نرسیده که در نهایت منجر به اقدام ما در کاهش نظارت‌های فراپادمانی شده است.
کد مطلب: 165675
برچسب ها: تحریم ایران برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *