۰
جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۹

چند ادعای نیویورک تایمز در مورد فعالیت های هسته ای ایران

نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرد که ماموران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و آمریکا مدعی شده اند که ایران مشغول احداث یک تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی عظیم در نطنز است و ایران در یک اقدام بی‌سابقه تلاش می‌کند تاسیساتی بسازد که در مقابل حمله‌های احتمالی مقاوم باشد.
چند ادعای نیویورک تایمز در مورد فعالیت های هسته ای ایران
به گزارش جماران؛ به نقل از دویچه وله، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که پنج‌شنبه، ۲۶ خرداد (۱۶ ژوئن) منتشر شده است مدعی تلاش مداوم ایران برای حفر یک شبکه عظیم زیرزمینی در جنوب تاسیسات هسته‌ای نطنز شد.
این روزنامه با استناد به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران تلاش کم‌مانندی را آغاز کرده تا در عمق کوه تاسیساتی بسازد که در برابر حمله بمب‌های سنگرشکن و حمله‌های سایبری مقاوم باشد.
نیویورک تایمز در این گزارش خود ادعا کرده است که گزارش گرچه ساخت این شبکه زیرزمینی در تصویرهای ماهواره‌ای قابل مشاهده است، اما مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تا کنون به آن اشاره‌ای نکرده‌اند و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، بنی گانتش ماه گذشته در یک سخنرانی فقط در یک عبارت از این تاسیسات سخن گفته است.
به ادعای نیویورک تایمز مقام‌های صهیونیستی و آمریکایی در مورد اهداف ایران برای استفاده از تاسیسات زیرزمینی جدید و ابعاد تهدید ناشی از آن ارزیابی‌های متفاوتی دارند.
نیویورک تایمز در ادامه خود نوشته است که جو بایدن در نخستین سفر خود به خاورمیانه به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در روزهای ۲۲ تا ۲۵ تیر از سرزمین های اشغالی، کرانه باختری رود اردن و عربستان سعودی دیدار می‌کند. کاخ سفید در بیانیه‌ای که به تازگی منتشر کرد یکی از برنامه‌های این سفر را "رایزنی درباره ارتقاء توان بازدارندگی در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی" عنوان کرد.
این رسانه آمریکایی ادعا کرد: با این وجود مقام‌های دولت بایدن تا کنون به تاسیسات زیرزمینی جدید ایران در جنوب نطنز که می‌تواند اختلاف بر سر برنامه‌های اتمی ایران را شعله‌ور کند، اشاره‌ای نکرده‌اند.
نیویورک تایمز ادعا کرده است: گزارش‌های زیادی وجود دارد حاکی از این که جمهوری اسلامی هرگز تا حد امروز به ساخت بمب اتمی نزدیک نبوده، گرچه برخی کارشناسان امنیتی بر این باورند که ایران فعالیت‌های خود را در مرحله رسیدن به توانایی ساخت بمب متوقف می‌کند.
نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود به نقل از ژنرال بنکت مکنزی، فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده که نظارت بر برنامه‌های مقابله با جمهوری اسلامی را بر عهده داشت و تازگی بازنشسته شد مدعی شده است که: ایران دست‌کم در کوتاه‌مدت می‌کوشد از توانمندی‌های هسته‌ای خود به عنوان اهرمی در مذاکرات با آمریکا استفاده کند و امتیازهای اقتصادی و سیاسی بیشتر بگیرد.
نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود مدعی شده است که سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی معتقد است کار ساخت تاسیسات زیرزمینی عظیم در جنوب نطنز پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده در هفتم آذر ۹۹ آغاز شد.
ارزیابی متفاوت از تاسیسات زیرزمینی جدید نطنز
نیویورک تایمز ادعا کرده است که بر پایه ارزیابی مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تاسیسات زیرزمینی جدید در جنوب نطنز بسیار وسیع است و قرار است بسیار مقاوم‌تر از تاسیسات غنی‌سازی کنونی ایران باشد. مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده این ارزیابی را رد نمی‌کنند اما آن را قطعی نمی‌دانند. آنها به این روزنامه گفته‌اند آمریکا تاسیسات جدید را نگران‌کننده نمی‌داند و برآورد می‌کنند تکمیل شبکه زیرزمینی تونل‌ها و آماده بهره‌برداری شدن آن به سال‌ها کار نیاز دارد.
نیویورک تایمز در پایان نوشته است که ایران تا کنون به این گزارش واکنشی نشان نداده و برخی مقام‌های آمریکایی به نیویورک‌ تایمز گفته‌اند در صورت احیای برجام تقابل با چنین برنامه‌هایی تا سال ۲۰۳۰ به تعویق می‌افتد.
کد مطلب: 165929
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *