۰
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۵

هراس اسرائیل از اتحاد فتح و حماس

سازمان صهیونیست آمریکا به عنوان یکی از سازمانهای بزرگ صهیونیستی جهان بیانیه ای را منتشر کرد و در آن اشتراک دیدگاهای اخیر حماس و فتح را به عنوان یک تهدید قابل توجه نام برد و به عواقب آن هشدار داد.
فارس: پس از روی کار آمدن حماس به عنوان منتخب ملت فلسطین روابط این دو گروه مبارز فلسطینی به تیرگی گرایید و حتی حکومت تشکیلات خودگردان به عنوان حقوق قانونی و سیاسی حماس بر ملت فلسطین را سلب کرد.
یکی از سیاست هایی که رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر به اجرا درآورد، تفرقه افکنی میان دو گروه حماس و فتح بود. این رویه پس از روی کار آمدن حماس به عنوان منتخب ملت فلسطین ابعاد گسترده و ملموسی گرفت به گونه ای که روابط این دو گروه مبارز فلسطینی به تیرگی گراییده و حتی حاکمیت به عنوان حقوق قانونی و سیاسی حماس بر ملت فلسطین را سلب کرد. اگرچه تشکیلات خودگردان با محوریت فتح، خود تا حدودی امکان پیشبرد این سیاست تفرقه اندازانه رژیم صهیونیستی را به دلایل مختلف فراهم کرد اما سیاستهای اعلامی حماس مبتنی بر پرهیز از هر گونه جنگ و درگیری با گروههای مبارز فلسطینی توانست از وخامت اوضاع جلوگیری کرده و بحران ناشی از آن را به کنترل درآورد.
این رویه اگرچه به صورت نوسانی ادامه پیدا کرد اما پیروزی حماس در جنگ ۸ روزه با رژیم صهیونیستی و نیز ارتقاء جایگاه فلسطین در سازمان ملل مسیر آن را تغییر داد. در واقع این دو پیروزی بزرگ برای ملت فلسطین، همبستگی گروههای مبارز فلسطیینی را برای نیل به هدف اصلی، یادآور شده و نشان داد که دستیابی به اهداف در سایه اتحاد و یکدلی تمام گروهها میسر می گردد. از این رو پیشرفت این روند موجب هراس و اعتراض صهیونیستها گردیده است. بر این مبنا سازمانهای بزرگ صهیونیستی جهان بیانیه هایی را منتشر و روند اتحاد میان فتح و حماس را تهدیدی برای موجودیت رژیم صهیونیستی و اهداف آن دانستند.
سازمان صهیونیست آمریکا به عنوان یکی از سازمانهای بزرگ صهیونیستی جهان بیانیه ای را منتشر کرد و در آن اشتراک دیدگاهای اخیر حماس و فتح را به عنوان یک تهدید قابل توجه نام برد و به عواقب آن هشدار داد.
مورتون کلین رئیس سازمان صهیونیست امریکا در این بیانیه ادعا کرد: «دولتهای مختلف جهان می پندارند که روند صلح میان اسرائیل و فلسطین در حال پیشرفت است. برای همین در ۲۹ نوامبر به ارتقاء جایگاه فلسطین در سازمان ملل رأی دادند. آنها دلایل مختلفی را برای این اقدام خود اعلام کردند. به عنوان نمونه فنلاند از رأی موافق خود به این تصمیم، به عنوان تشویقی برای «میانه روهای فلسطینی» یاد کرد و در همان حال سوئد رأی خود را گامی در جهت «حل بن بست کنونی» دانست. بسیار خوب...میانه روها حمایت شده اند و بن بست حل شده است! اما یک رویداد تهدیدآمیز در جریان است چرا که فتح با حماس در نابودی اسرائیل همصدا شده است.» رئیس این سازمان صهیونیستی افزود: «در روزهای اخیر خالد مشعل رهبر حماس در سخنانی بر نابودی اسرائیل تأکید دوباره کرد و این در حالی بود که عزام احمد یکی از مقامات ارشد فتح از سخنرانی مشعل استقبال کرده و آن را «بسیار مثبت» توصیف کرد و خواستار اجرای قرارداد اتحاد دولت میان فتح و حماس شد.» کلین رئیس سازمان صهیونیست آمریکا با ابراز خشم از این مسئله آن را «تصمیم فتح برای اتحاد با حماس برای نابودی اسرائیل» خواند. کلین این امر را ناشی از «فرهنگ جامعه فلسطین» دانست که همگان را با خدعه که آماده صلح هستند، فریب می دهند تا از این طریق به اهداف دیگر خود برسند.
آنچه که در این بیانیه واضح است این است که صهیونیسم بین الملل تمام تلاش خود را برای سنگ اندازی مجدد در روابط فتح و حماس خواهد کرد چرا که اتحاد این دو گروه قدرتمند فلسطینی، پیروزی های ملت فلسطین را روز به روز افزایش می دهد. با این حال نکته حائز اهمیت هشیاری گروههای فلسطینی به ویژه فتح برای اجتناب از نقشه های جدید صهیونیستها به منظور تیره کردن روابط از شیوه های مختلف است.
کد مطلب: 16611
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *