۱
۳
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۷
دعوت همزمان تهران از «هنیه» و «عباس» ؛

چه کسی بر «صندلی فلسطین» می نشیند؟

البته این امکان وجود دارد که هنیه به عنوان یکی از اعضای ارشد جنبش حماس به تهران دعوت شده باشد که در این صورت در جایگاه مهمانان حضور خواهد یافت.
چه کسی بر «صندلی فلسطین» می نشیند؟
شماری از مقامات فلسطینی در غزه گفتند ایران از اسماعیل هنیه رهبر جنبش حماس در منطقه غزه دعوت کرده است در اجلاس سران عدم تعهد در تهران، شرکت کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، هنیه هنوز نگفته است که آیا به تهران سفر خواهد کرد یا خیر.
البته معلوم نیست هنیه به چه عنوان به تهران دعوت شده است . وی در صورتی که به عنوان نخست وزیر دولت فلسطین شرکت کرده باشد قطعا با واکنش شدید محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین روبه رو و احتمالاً به ترک اجلاس از سوی وی، منجر خواهد شد.

حضور هنیه در جایگاه نخست وزیر دولت فلسطین در اجلاس تهران می توان واکنش منفی شماری از کشورهای عربی و غیر عربی را به دنبال خواهد داشت زیرا آنها کابینه تحت رهبری هنیه را به رسمیت نمی شناسند.

البته این امکان وجود دارد که هنیه به عنوان یکی از اعضای ارشد جنبش حماس به تهران دعوت شده باشد که در این صورت در جایگاه مهمانان حضور خواهد یافت.

هم اکنون مذاکرات آشتی ملی میان دو دولت فلسطین در کرانه باختری (به ریاست عباس) و غزه (به ریاست هنیه ) در حال انجام است ولی این مذاکرات به نتیجه ای نرسیده است.
برخی منابع دعوت همزمان عباس و هنیه را نشانه ای از این دانسته اند که ایران در صدد است میان این دو میانجیگری کند و در فلسطین آشتی ملی ایجاد نماید.

دولت ایران به طور رسمی، حکومت خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس را به رسمیت می شناسد و سفارت فلسطین در تهران نیز در اختیار نماینده این حکومت است اما روابط رسمی و غیررسمی گسترده ای با کابینه جنبش حماس به ریاست هنیه در منطقه غزه دارد و در رسانه های رسمی خود از این کابینه به عنوان دولت قانونی فلسطین یاد می کند.

روابط ایران و عباس به شدت تیره است و بارها دو طرف علیه یکدیگر موضع گیری کرده اند اما در مقابل از ایران به عنوان مهمترین حامی کابینه حماس در غزه یاد می شود.

رویترز می نویسد: دعوت دولت ایران از هنیه برای سفر به تهران و حضور در اجلاس سران، خشم محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین و قدرت های غربی را به دنبال خواهد داشت.

دولت ایران قبل از این از طریق حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه دعوتنامه رسمی اجلاس تهران را تسلیم محمود عباس کرد و او نیز این دعوت را پذیرفته بود.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز قرار است در اجلاس تهران حاضر شود. این اقدام به رغم هشدارهای قبلی آمریکا و اسرائیل صورت می گیرد.
کد مطلب: 4171
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


امين ياري
ابومازن نماينده رسمي فلسطين در مجامع بين المللي است نه اسماعيل هنيه. پس بايد رييس تشكيلات خودگردان در اجلاس تهران بر صندلي فلسطين تكيه زند.