۰
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۱
صالحی:

اسراییل در ۱۰ سال آینده منزوی می‌شود

وزیر امور خارجه‌ی ایران با اشاره به برگزاری همه‌پرسی در مصر اظهار کرد: متاسفانه برخی کشورها به طور شیطنت‌آمیز سعی دارند با برخی اقدامات، زیرآب حرکت‌های اسلامی را به نام اسلام بزنند. با وجود آن‌که پیش‌نویس قانون اساسی مصر بیش از ۶۰ درصد تا کنون رای مثبت داشته است اما برخی با فضاسازی، سعی دارند بستر اسلامی حرکت‌های منطقه را به زعم خود از بین ببرند.
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه‌ی ایران در نخستین همایش ملی نقش راهبردی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در تحول هندسه قدرت جهانی که روز یک‌شنبه در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، با بیان این‌که تقریبا دو قرن پیش، زمانی که غرب پایش به شرق باز شد، اسلام برخلاف دوره‌های قبل از آن در عصر تاریکی فرو رفت و غربی‌ها می‌گفتند که ما دیار اسلام را بدون لشگرکشی فتح کردیم و اکنون نزدیک به ۳۰۰ سال است که جهان اسلام ضعیف شده است؛ در حالی که پیش از آن اروپا در عصر تاریکی بود و جهان اسلام در عصر طلایی.
او گفت: نزدیک به ۵۰ سال پیش ارتجاع دینی حاکم بود و اگر هرکسی سخن از دین می‌گفت مرتجع نامیده می‌شد تا این‌که امام خمینی (ره) احیاگر دین پا به عرصه گذاشت. هرچند انقلاب ما پیشینه‌ای از مشروطه داشت اما انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) زنگارها و غبارها را زدود و بار دیگر دین را به دنیا عرضه کرد و فهماند که دین می‌تواند به عنوان قوه محرکه یک جامعه عمل کند.
وزیر امور خارجه‌ی ایران در سخنانش به اظهارات تعدادی از نخبگان جهان درباره‌ی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: انقلاب اسلامی پدیده‌ای بود ویژه که ژئوپلتیک جهان را تغییر داد و جغرافیای جهان قطعا در ۱۰ سال آینده آن‌گونه که امروز تصور می‌کنیم نخواهد بود.
صالحی گفت: اگر پیام انقلاب ما نبود حرکت‌هایی که امروز در منطقه و خاورمیانه شاهد آن هستیم به این صورت بروز و ظهور پیدا نمی‌کرد. یکی از مهم‌ترین عناصر تحولات فعلی در منطقه، انتشار پیام انقلاب اسلامی و الگو قرار گرفتن انقلاب ما بود.
وی خاطرنشان کرد: به یقین نسبت به آرمان‌هایی که انقلاب اسلامی داشت ما عقب هستیم و راه زیادی داریم تا به آن‌ها برسیم اما با وجود همه‌ی اشتباهات و منیت‌ها و گاهی نداشتن انسجام داخلی، انقلاب عظمت خود را حفظ کرده و با قوت جلو رفته است و تبدیل به یک الگو برای ملت‌های منطقه شده است.
وزیر امور خارجه‌ی ایران با اشاره به فعالیت پیشینش در سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان معاونت علمی گفت: وقتی در آن‌جا بودم به تمامی ابعاد علمی جهان اسلام اشراف داشتم و به خوبی می‌دیدیم که با وجود همه‌ی مشکلات، محدودیت‌ها و قید و بندها، جمهوری اسلامی در بسیاری از عرصه‌ها در جهان اسلام بی‌رقیب است؛ از جمله در قرار دادن ماهواره در فضا که البته کره شمالی اخیرا به این موفقیت دست پیدا کرد که جزو جهان اسلام محسوب نمی‌شود. هم‌چنین در بحث هسته‌یی، به‌جز پاکستان و در بخشی از زمینه‌های آن، ایران بی‌نظیر است. هم‌چنین در شبیه‌سازی حیوانات نیز ایران از جمله کشورهای بی‌رقیب در منطقه است.
صالحی با اشاره به سفری که اخیرا به یکی از کشورهای مهم جهان اسلام داشته است، گفت: وقتی وضعیت را در آن کشور می‌بینیم به این مساله فکر می‌کنیم که اگر این کشور ۳۰ سال با اسراییل همراهی نمی‌کرد، امروز بیش‌تر شاهد نظم و انضباط اجتماعی و اقتصادی در آن بودیم اما تمام این سال‌ها وقت خود را صرف همراهی با اسراییل کرده است.
وزیر امور خارجه‌ی ایران درباره‌ی تحول در هندسه قدرت جهانی گفت: استکبار برای حفظ قدرت خود درصدد است که شیوه و مکانیزمی را ایجاد کند که از آن طریق بتواند سلطه‌ی خود را بر منابع مناطق مختلف به‌ویژه خاورمیانه در جهت منافعش مستولی کند. غربی‌ها به شدت در مقابل حرکت‌های اسلامی و مردمی منطقه حیله‌ها و مکرهای متعدد به کار می‌گیرند. آن‌ها سعی دارند از تحولات منطقه و خاورمیانه مصادره به مطلوب کنند.
وی با اشاره به تحولات در مصر و مساله‌ی همه‌پرسی در این کشور گفت: متاسفانه به شیوه‌ای شیطنت‌آمیز سعی دارند زیرآب حرکت‌های اسلامی را به نام اسلام بزنند. خوشبختانه شاهد هستیم که در مرحله‌ی اول همه‌پرسی بیش از ۶۰ درصد به پیش‌نویس قانون اساسی مصر بله گفتند اما این پیش‌نویس جا داشت که بیش از این‌ها رای مثبت داشته باشد اما با فضاسازی که ایجاد کردند مانع از آن شدند. آن‌ها سعی دارند بستر اسلامی حرکت‌های منطقه را به زعم برداشت‌های خود از بین ببرند که باید هوشیار باشیم.
صالحی درباره‌ی آینده‌ی منطقه و ارتباطات مردمی خاطرنشان کرد: مردم منطقه و جهان با یکدیگر مشکلی ندارند. وقتی حکومت‌ها زمام عبور را به دست می‌گیرند محدودیت‌ها اعمال می‌شود. اگر حکومت‌ها در منطقه برآمده از اراده‌ی مردم باشند آن‌وقت مردم و حکومت‌ها از یک جنس خواهند بود. از این رو حکومت‌ها خیلی نمی‌توانند قید و بند بگذارند.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: با وجود مشکلات موجود، آینده‌ی خوبی را در ۱۰ سال آینده در منطقه انتظار می‌کشیم و باید استراتژی خود را برای یک دوره‌ی ۱۰ ساله روشن کنیم. بدون شک در این مقطع اسراییل در تنگنا قرار می‌گیرد و منزوی می‌شود و چاره‌ای جز زوال نخواهد داشت.
وی درباره‌ی گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا که «جهان در ۲۰۳۰» را مورد بررسی قرار داده است، گفت: در این گزارش ۴۵ بار نام ایران برده می‌شود و بیان می‌کند که قدرت‌های هسته‌یی مثل روسیه، پاکستان و کشورهایی مثل ایران و کره شمالی برای جبران ضعف‌های سیاسی و امنیتی‌شان از این قدرت استفاده خواهند کرد و همین‌طور پیش‌بینی می‌کند که بازیگران غیردولتی نیز به سلاح‌های هسته‌یی و سایبری و غیره متوسل شوند. تهیه‌کنندگان این گزارش معتقدند ایران در آستانه‌ی ساخت سلاح هسته‌یی متوقف می‌شود اما توانایی ساخت را به دست می‌آورد. در چنین شرایطی رقابت هسته‌یی می‌تواند میان ایران و عربستان شکل گیرد که چنان‌چه این دو کشور به قدرت هسته‌یی مجهز شوند منطقه در بحرانی خاص فرو می‌رود و بی‌ثباتی ایجاد می‌شود و در صورت درگیری ایران و عربستان، قدرت‌های آمریکا و اتحادیه اروپا تمایلی به مداخله در این درگیری‌ها نشان نخواهند داد.
صالحی این گزارش را قابل بررسی دانست و خاطرنشان کرد: البته مواردی در این گزارش آمده که بسیار عجیب است. مثلا عنوان می‌کند که ایران بعد از سال ۲۰۳۰ پنجمین کشور دنیا به لحاظ جمعیت قرار می‌گیرد.
کد مطلب: 16800
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *