۰
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۸

سایه سوریه بر روابط تهران – قاهره

در روز‌ها اخیر شاهد دیپلماسی فعال ایران در قبال مسئله سوریه هستیم.
 پس از برگزاری نشست معاونان وزرای خارجه ایران، مصر، ترکیه و عربستان در قاهره وزرای خارجه این‌ کشورها به مصر رفتند تا درباره بحران سوریه به بحث و گفت وگو بنشینند. البته وزیر امور خارجه عربستان به علت وضع بد جسمی در این نشست شرکت نکرد. حاضران در این نشست از موضوعات مطرح شده ابراز رضایت کردند. علی اکبر صالحی در این نشست نقشه ایران برای برون رفت بحران در سوریه را ارائه کرد. صالحی همچنین بعد از این نشست با مرسی رییس جمهوری مصر دیدار داشت. اخبار رسمی از این نشست شامل سلام‌های گرم دو طرف و تمایل به ارتقاء روابط بود اما به نظر می‌رسد که بحران سوریه سایه سنگین خود را بر روابط تهران-قاهره پهن کرده است چراکه سخنگوی مرسی پس از این دیدار گفت که آقای مرسی در ملاقات با علی اکبر صالحی، گفته است تا زمانی که جمهوری اسلامی از دولت بشار اسد در سوریه حمایت می کند، امکان برقراری رابطه دیپلماتیک مصر با ایران وجود ندارد. این خبر را سایت بی بی سی فارسی به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نقل کرده بود.
دمشق پس از قاهره دومین مقصد وزیر امورخارجه ایران بود. صالحی پس از ورود به پایتخت سوریه با بشار اسد رییس جمهوری و ولید المعلم وزیر امورخارجه سوریه دیدار و گفت و گو کرد. بشار اسد در دیدار با صالحی گفت: از هرگونه طرح و راه حل متوازن، عادلانه و منصفانه که منافع مردم و کشور سوریه را تامین کند، استقبال می کنیم. وی تصریح کرد: بدیهی است که سوریه هرگونه تحریمی را که از خارج وارد شود، نخواهد پذیرفت.
اسد در این دیدار که در یکی از کاخ های ریاست جمهوری سوریه انجام شد از صالحی خواست سلام های گرم خود را به رهبرمعظم انقلاب و رییس جمهوری ایران تقدیم کند. وی همچنین سوریه از تلاش های صادقانه ایران برای کمک به حل و فصل مشکل سوریه تقدیر کرد.
وزیر امورخارجه ایران نیز در این دیدار با اشاره به جنگ تمام عیار رسانه ای، اقتصادی و روانی علیه سوریه، هوشیاری ملت و حکومت این کشور را در ناکام ماندن توطئه بزرگ دشمنان موثر خواند و بر ضرورت استمرار هوشیاری و درایت در این زمینه تاکید کرد.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد در یک راه حل سیاسی سوری-سوری برمبنای گفت و گوی ملی میان حکومت و معارضین و بدون دخالت خارجی و ارسال سلاح به گروه های افراطی و با توقف خشونت، راه های برون رفت از این بحران سازی و بازگشت امنیت و آرامش در این کشور فراهم شود. رییس دستگاه دیپلماسی ایران سلام های گرم احمدی نژاد را به اسد تقدیم کرد.
از سوی دیگر در دیدار وزار خارجه ایران و سوریه در دمشق نیز آخرین وضعیت روابط دو جانبه و راه های ارتقای همکاری های دو کشور را بررسی کردند. صالحی در این دیدار با یادآوری مواضع جمهوری اسلامی ایران درقبال مساله سوریه مبنی بر برون رفت از بحران تحمیل شده به این کشور بر گفتگوی میان دولت و معارضان برای ایجاد زمینه لازم به منظور تسریع در اصلاحات و تامین مطالبات مردمی تاکید کرد.
وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر صالحی به این کشور، روابط تهران - دمشق را راهبردی دانست. ولید المعلم با تشریح آخرین تحولات میدانی سوریه اظهار داشت: دشمنان این کشور برای ورود نیروهای افراطی و ارسال سلاح به داخل سوریه با هدف کشتار مردم، ایجاد ناامنی و تخریب زیرساخت ها جهت مختل کردن زندگی و معیشت مردم سوریه توطئه های بسیاری کردند.
وزیران امور خارجه ایران و سوریه در این دیدار ضمن گفتگو درباره نشست قاهره که روز دوشنبه هفته جاری با حضور صالحی، احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر برگزار شد، نسبت به موفقیت ماموریت اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ابراز امیدواری و بر استمرار رایزنی های فی مابین تاکید کردند.
این آمدن‌ها و رفتن‌ها مقامات ایرانی نشانگر آن است که علیرغم اینکه ایران مصمم است تا بحران در سوریه خاتمه پیدا کند اما از موضع خود در دفاع از حلقه مقاومت در برابر رژیم صهیونستی که اکنون دولت سوریه در صف مقدم آن است.
 
کد مطلب: 7592
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *