۰
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۴

معرفی مناطق ییلاقی مشهد

مناطق ییلاقی مشهد و گردش در آن، یک انتخاب هوشمندانه برای مسافرانی است که در ایام گرم سال به مشهد سفر می‌کنند. تعدادی از روستاهای مشهد در ارتفاعات واقع شده‌اند و به همین دلیل، دارای آب‌وهوایی بسیار مطبوع و دلپذیر هستند.
مناطق ییلاقی مشهد
مناطق ییلاقی مشهد
در این مقاله قصد داریم شما را مناطق ییلاقی مشهد آشنا کرده و در مورد ویژگی‌های هر منطقه باهم صحبت کنیم.
پیشنهاد می‌کنیم حتماً قبل از سفر به مشهد، تا انتهای این مقاله را بادقت بخوانید.

چرا باید به مناطق ییلاقی مشهد سفر کنیم؟
در فصل تابستان، آب‌وهوای مشهد گرم است و مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، عموماً به مکان خاصی نمی‌روند.
مناطق ییلاقی مشهد علاوه بر داشتن آب‌وهوای خنک و تمیز، دارای طبیعت زیبا و البته خوراکی‌های بسیار لذیذ است که مطمئناً کیف شما را کوک خواهد کرد.
آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان، دشت‌های سرسبز، جنگل‌های بکر و دریاچه‌های درخشان، همگی از جاذبه‌های ییلاقات مشهد هستند. با تمام این توصیفات، نباید از حال و هوای روستا و مردمان میهما‌ن‌نواز آن، چشم‌پوشی کرد.
اگر قصد دارید با تور مشهد از تهران به این شهر سفر داشته باشید، حتماً گشت‌وگذار در مناطق ییلاقی مشهد را هم در برنامه خود قرار بدهید.
در ادامه تعدادی از مناطق ییلاقی و روستاهای زیبای مشهد را معرفی می‌کنیم.
ییلاق طرقبه
طرقبه حدوداً نیم ساعت با مشهد فاصله دارد و یکی از مناطق ییلاقی مشهد است. این منطقه به دلیل ارتفاع زیاد، حتی در تابستان هم دارای هوایی بسیار خنک و تمیز است.
مساحت ییلاق طرقبه، تقریباً ۱۶۰۰ کیلومتر است و بیشتر ساکنین آن مشغول به پرورش گل‌وگیاه و صنایع‌دستی مثل سبدبافی هستند، از ویژگی‌های این منطقه می‌توان به دشت‌های سرسبز، روستاهای زیبا و گل‌های وحشی آن اشاره کرد.
در بازدید خود از منطقه ییلاقی طرقبه، حتماً لباس‌های زیبا به تن داشته باشید. چون تمام مناظر و روستاهای آن، بهترین قاب برای عکس‌های شما خواهند بود.
منطقه ییلاقی طرقبه

روستاهای اطراف ییلاق طرقبه:
  • دره و روستای دهبار
    دره و روستای مایان
    روستای جاغرق
    کلاته آهن
    دره ارغوان
    عنبران
    روستای حصار گلستان
در مسیر طرقبه، یک منطقه‌ی تفریحی به نام چالیدره وجود دارد که در کنار سد ایجاد شده است. امکانات تفریحی بسیار زیادی از جمله، زیپ‌لاین، بانجی جامپینگ، انواع قایق‌های پایی و موتوری، رستوران و کافه‌های متعدد در چالیدره وجود دارد.
با رفتن به چالیدره، علاوه بر تفریحات سرگرم‌کننده‌ی آن، می‌توانید از منظره‌ی بسیار زیبای سد هم لذت ببرید. فقط یادتان باشد که این منطقه کوهستانی است و بهتر است در فصل بهار و تابستان از آن بازدید کنید.
مناطق ییلاقی مشهد: شاندیز
حتی اگر شاندیز را از نزدیک ندیده باشید، احتمالاً بارها اسم آن به گوش شما خورده است. شاندیز به کباب‌های بی‌نظیر، باغ‌های گیلاس و رستوران‌های متعدد خود معروف است.
این منطقه به دلیل ارتفاع بالا، در فصل زمستان به‌شدت سرد می‌شود؛ اما در روزهای گرم سال یک پناهگاه طبیعی و خنک برای دوری از گرمای آزاردهنده است. اطراف شاندیز، پر از رودخانه‌های متعدد و درختان زیبا است که گشت‌وگذار در این ییلاق را دلپذیرتر می‌کند.
حتی اگر وقت زیادی برای گردش و تفریح در اطراف مشهد ندارید، بازدید از شاندیز را از برنامه‌ی خود حذف نکنید. یقیناً این منطقه و خاطراتی که برای شما به وجود می‌آورد، لذت سفر شما را چندین برابر خواهد کرد.
فاصله‌ی شاندیز تا مرکز مشهد، کمتر از یک ساعت است. برای رسیدن به آن باید از طریق بزرگراه وکیل‌آباد وارد جاده شاندیز شوید و این جاده را تا رسیدن به مقصد ادامه دهید.
 
منطقه ییلاقی شاندیز

تعدادی از روستاهای ییلاقی شاندیز:
  • روستای حصار سرخ
    خانرود
    خادر
    روستای زشک
    روستای ابرده
روستاهای ییلاقی مشهد
در این بخش از مقاله قصد داریم تعدادی از روستاهای زیبا و البته ییلاقی مشهد را به شما معرفی کنیم. اگر جزو طرف‌داران بوم‌گردی هستید، این بخش را از دست ندهید!
روستای کنگ
کنگ از روستاهای ییلاق طرقبه است و به ماسوله‌ی مشهد معروف است؛ زیرا معماری آن شباهت زیادی با ماسوله‌ی گیلان دارد و خانه‌ها به‌صورت پلکانی و پشت‌درپشت هم ساخته شده‌اند. طبق اسناد تاریخی، قدمت روستای کنگ به قبل از اسلام می‌رسد و آثار تاریخی زیادی در خود دارد.
قدم‌زدن در این روستای پلکانی و باغات گردو و گیلاس آن، روح شما را تازه می‌کند. در هنگام بازدید خود از این منطقه، حتماً سری به قلعه حصار، آرامگاه خواجه عبدالله انصاری، قلعه‌ی تیغ میان و قبرستان باستانی کنگ هم بزنید.
روستای ییلاقی نغندر
از دیگر مناطق ییلاقی مشهد می‌توان به روستای نغندر اشاره کرد. این روستا پر از رودخانه‌های زیبا و درختان توت است که گردش و قدم‌زدن در آن را لذت‌بخش‌تر می‌کند.
نغندر قبل از روستای کنگ قرار گرفته و از ییلاقات طرقبه محسوب می‌شود. در این روستا، کافه‌ها و رستوران‌های محلی زیادی وجود دارد که اگر بعد از گشت‌وگذار خود گرسنه شدید، می‌توانید در آنها استراحت کرده و غذایی بخورید.
از جاذبه‌های روستای نغندر علاوه بر طبیعت بکر و آب‌وهوای عالی آن، می‌توان به قبرستان قدیمی، قلعه نغندر و مقبره شیخ جمال‌الدین اشاره کرد.
روستای اخلمد
روستای اخلمد یکی از مناطق ییلاقی مشهد است که طرف‌داران زیادی در بین کوهنوردان هم دارد. این روستا نسبت بقیه‌ی مکان‌ها کمی دورتر است و تقریباً ۱.۵ ساعت با مشهد فاصله دارد.
روستای اخلمد به آبشارهای زیبای خود معروف است که تعدادی از آن‌ها فقط توسط صخره‌نوردان قابل بازدید است.
 
 
روستای ییلاقی اخلمد
این روستا بین رشته‌کوه‌های بینالود واقع شده است و زمستان‌های سردی دارد. به‌طوری‌که آبشار‌های آن در فصول سرد سال، قندیل می‌بندد و منظره‌ای زیبا را به وجود می‌آورد.
در مسیر روستای اخلمد می‌توانید از شهر چناران هم بازدید کنید.
سخن پایانی
ما سعی کردیم در این مقاله شما را با مناطق ییلاقی مشهد و روستاهای اطراف آن آشنا کنیم. قطعاً ایران پر از طبیعت‌های متفاوت است و هر نقطه، زیبایی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد.
اگر در تبریز زندگی می‌کنید، شاید طبیعت مشهد برای شما جدید و جذاب‌تر باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که حتماً با تور مشهد از تبریز، به این شهر زیبا سفری داشته باشید و در کنار زیارت، از ییلاقات و روستاهای معرفی شده در این مقاله هم بازدید کنید.
در پایان، اگر با منطقه‌ای از مشهد آشنا هستید که در این مقاله چیزی راجع به آن گفته نشده، حتماً در قسمت نظرات آن را معرفی کنید.
کد مطلب: 168424
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *